ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/71/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 71/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και των πέντε σχεδίων συμβάσεων για την προμήθεια βηματοδοτών και εξαρτημάτων για το Γενικό Νοσοκομείο Αττικής «Σισμανόγλειο – Αμαλία Φλέμιγκ», συνολικού προϋπολογισμού 1.984.864,00 ευρώ. Το Κλιμάκιο αποφάσισε να αναβάλει την οριστική του κρίση, κρίνοντας ότι ο φάκελος χρήζει συμπλήρωσης. Ζητούνται αναλυτικές διευκρινίσεις και στοιχεία, όπως η εκτιμώμενη δαπάνη χωρίς ΦΠΑ, η τεκμηρίωση των ποσοτήτων και των προϋπολογιζομένων τιμών μονάδας, καθώς και η πλήρωση των κριτηρίων οικονομικής και τεχνικής επάρκειας από τους αναδόχους για την τριετία 2021-2023. Τέλος, διατάσσεται η προσθήκη ρήτρας αναπροσαρμογής τιμών στα σχέδια συμβάσεων και η διόρθωση των ποσών των εγγυητικών επιστολών καλής εκτέλεσης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/243/2025
Η Πράξη 243/2025 του ΣΤ’ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας του Γενικού Νοσοκομείου Αττικής «Σισμανόγλειο – Αμαλία Φλέμιγκ» για την προμήθεια «Βηματοδοτών και εξαρτημάτων βηματοδοτών» (προϋπολογισμού 992.432€). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι, αν και οι όροι της διακήρυξης που αφορούσαν τα έτη αναγωγής (2020-2022 αντί του 2021-2023) για την απόδειξη της οικονομικής και τεχνικής ικανότητας ήταν μη νόμιμοι, η πλημμέλεια αυτή δεν θεωρείται ουσιώδης στην προκειμένη περίπτωση. Κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης με τον οικονομικό φορέα «//» για συγκεκριμένα είδη λόγω μη προσκόμισης απαιτούμενων συμβάσεων. Δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων με τους λοιπούς αναδόχους («//»), υπό τον όρο συμπλήρωσης τεχνικών στοιχείων και των εγγυητικών επιστολών. Αναβάλλεται δε η οριστική κρίση για άλλους δύο αναδόχους εν αναμονή βεβαιώσεων καλής εκτέλεσης.
ΑΕΠΠ/4/2018
Η προσφεύγουσα επιδιώκει μέσω της προδικαστικής προσφυγής την ακύρωση: (α) της απόφασης 20/24.07.2017 του Διοικητικού Συμβουλίου του Γενικού Νοσοκομείου Αττικής, η οποία ενέκρινε τη σύναψη ατομικών συμβάσεων εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου για υπηρεσίες φύλαξης και καθαριότητας κατά το άρθρο 63 Ν.4430/2016, (β) της απόφασης 24/05.09.2017 που όρισε τις διαδικασίες για αυτές τις συμβάσεις και (γ) κάθε συναφούς πράξης. Επιχειρηματολογεί ότι οι εν λόγω πράξεις παραβιάζουν την Οδηγία 2014/24/ΕΕ και αρχές δημοσίων διαγωνισμών, καθώς αποφεύγουν τη διενέργεια διαγωνιστικής διαδικασίας και θίγουν τον ανταγωνισμό και τη δημοσιονομική οικονομία. Το αντικείμενο των επικυρωμένων συμβάσεων αφορά παροχή υπηρεσιών φύλαξης στο Σισμανογλειο Νοσοκομείο και Νοσοκομείο Αμαλία Φλέμιγκ, καθώς και καθαριότητας στο τελευταίο.
ΝΣΚ/52/2016
Διασυνδεόμενα Νοσοκομεία – Εφαρμογή και χρονική ισχύς διατάξεων του Ν. 4052/2012 άρθρ.2, παρ.1 - Καθεστώς Γ.Ν. Παίδων Πεντέλης ως διασυνδεόμενο νοσοκομείο με το Γ.Ν.Α. Σισμανόγλειο – Αμαλία Φλέμινγκ κατ’ εφαρμογή του Ν.4213/2013, άρθρ.18.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι διατάξεις του Ν.4052/2012, άρθρ.2, παρ.1 περί ενοποιήσεως νοσοκομείων του ΕΣΥ αναφέρονται στα τεθέντα υπό καθεστώς διασύνδεσης νοσοκομεία μέχρι 31-12-2012 και σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.4213/2013, άρθρ.18, το νοσοκομείο «Γ.Ν. Παίδων Πεντέλης», μετά την επανάκτηση της αυτοτέλειάς του, τελεί πλέον σε καθεστώς διασύνδεσης με το ενιαίο νοσοκομείο «Γ.Ν.Α. Σισμανόγλειο – «Αμαλία Φλέμιγκ»» ( ομοφ ). - ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/213/2024
Η απόφαση του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου με αριθμό 213/2024 αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και των σχεδίων συμβάσεων για την προμήθεια βηματοδοτών στο Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών «… - …», προϋπολογισμού 2.072.391,16 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο, μετά από εξέταση του φακέλου, κρίνει ότι η διαδικασία διενεργήθηκε σύμφωνα με τον ν. 4412/2016, με συμμετοχή πέντε οικονομικών φορέων. Κατακυρώθηκαν είδη σε τέσσερις εταιρείες ( …), με τιμές κάτω από το Παρατηρητήριο Τιμών. Ωστόσο, κωλύεται η υπογραφή μέρους της σύμβασης με την «… » για το είδος Α.14 (βηματοδότες χωρίς ηλεκτρόδιο), καθώς η προσφορά υπερβαίνει την προϋπολογισθείσα δαπάνη. Επίσης, απαιτείται διαγραφή ρητρών περί διαιτησίας, παράταση ισχύος προσφορών και επανυπολογισμός τιμήματος και εγγυητικής. Η απόφαση εκδόθηκε στις 11.6.2024, επιτρέποντας την υπογραφή των λοιπών συμβάσεων υπό τους ορισθέντες όρους, διασφαλίζοντας διαφάνεια, ίση μεταχείριση και υγιή ανταγωνισμό.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/223/2025
Η Πράξη 223/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας σύναψης σύμβασης για την προμήθεια Αντιδραστηρίων και Αναλυτών, συνολικής συμβατικής δαπάνης 1.786.543,50 ευρώ πλέον ΦΠΑ, για το Γενικό Νοσοκομείο Ξάνθης. Καθώς υποβλήθηκε μοναδική προσφορά, το Κλιμάκιο αποφασίζει την αναβολή της έκδοσης οριστικής πράξης. Ζητείται η συμπλήρωση του φακέλου εντός 15 ημερών με απαραίτητα στοιχεία. Συγκεκριμένα, απαιτούνται αναλυτικές απόψεις για τη μη υποδιαίρεση της προμήθειας σε τμήματα, τεκμηρίωση των προϋπολογιζόμενων τιμών μονάδας και των ποσοτήτων, καθώς και νέο σχέδιο σύμβασης με εξειδικευμένη ρήτρα αναπροσαρμογής της τιμής, βασισμένη στους κωδικούς COICOP 5 του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/200/2025
Η Πράξη 200/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης της προμήθειας είκοσι πέντε (25) Αμφιβίων Μονοκινητήριων Αεροσκαφών Πυρόσβεσης, προϋπολογισμού 154.858.600 ευρώ, από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας (με διενεργούσα Αρχή την Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε.). Η διαδικασία κατέληξε στην ανάδειξη του οικονομικού φορέα .. SL ως οριστικού αναδόχου. Το Κλιμάκιο αναβάλλει την οριστική του κρίση και διατάσσει τη συμπλήρωση του φακέλου, καθώς διαπίστωσε σοβαρές ελλείψεις. Συγκεκριμένα, ζητά αναλυτική, λεκτική αιτιολόγηση της βαθμολόγησης της τεχνικής προσφοράς του αναδόχου και αναλυτικές διευκρινίσεις επί της αξιολόγησης (από την επιτροπή διαγωνισμού) της πρόσφατης απόφασης ποινικού Δικαστηρίου της Ισπανίας, η οποία αφορά καταδίκη του αναδόχου για συνεργασία με σκοπό τον καθορισμό των τιμών δημόσιων συμβάσεων, καθώς και τη μετάφραση όλων των νέων εγγράφων.
ΝΣΚ/332/2006
Δυνατότητα κατάργησης του ανεξάρτητου ερευνητικού κέντρου με την επωνυμία «Ελληνικό Ίδρυμα Βασικής Βιολογικής Έρευνας-Αλέξανδρος Φλέμιγκ».(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Είναι εφικτή η κατάργηση του ανεξάρτητου ερευνητικού κέντρου με την επωνυμία «Ελληνικό Ίδρυμα Βασικής Βιολογικής Έρευνας-Αλέξανδρος Φλέμιγκ» μόνο αφού τηρηθεί η διαγραφόμενη στο άρθρο 8 παρ.3 Ν 1514/1985, όπως ισχύει, διαδικασία και κατά το μέρος που υπάγεται στην εποπτεία της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας, εξαιρουμένου δηλαδή αυτού, του οποίου την εποπτεία έχει ο Υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/41/2025
Η Πράξη 41/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του διαγωνισμού «Ανάδειξη χορηγητών προμηθευτών λοιπών αναλώσιμων ειδών παντοπωλείου, υλικών καθαριότητας & ευπρεπισμού» για τον Δήμο Αθηναίων και εποπτευόμενα νομικά πρόσωπα, συνολικής δαπάνης 1.777.955,46 ευρώ. Το Κλιμάκιο ανέβαλε την έκδοση οριστικής πράξης, διατάσσοντας τη συμπλήρωση του φακέλου εντός 15 ημερών. Ζητούνται αναλυτικές διευκρινίσεις σχετικά με την τεκμηρίωση των ποσοτήτων και των προϋπολογιζόμενων τιμών μονάδας. Επίσης, απαιτούνται αιτιολογήσεις για τη δημοπράτηση της προμήθειας ως ενιαίας, χωρίς υποδιαίρεση σε τμήματα. Τέλος, ζητούνται αναλυτικές απόψεις της αναθέτουσας Αρχής για την αναγκαιότητα και την τήρηση της αρχής της αναλογικότητας δύο όρων αποκλεισμού: α) της απαίτησης ασφαλιστηρίου συμβολαίου για το διπλάσιο της προϋπολογισθείσας δαπάνης και β) της υποχρέωσης κατοχής εγκατάστασης «Κέντρο Αποθήκευσης και Διανομής» κατ' ελάχιστο 2.000 τ.μ. στην Περιφέρεια Αττικής.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/81/2025
Η Πράξη 81/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων για την προμήθεια του Δήμου Διονύσου με τίτλο «Παρεμβάσεις και δράσεις βελτίωσης της διαχείρισης ενέργειας...» συνολικού προϋπολογισμού 2.600.395,00 ευρώ πλέον Φ.Π. Το Κλιμάκιο ανέβαλε την οριστική του κρίση, καθώς έκρινε ότι ο φάκελος χρειάζεται συμπλήρωση με αναλυτικές απόψεις της αναθέτουσας Αρχής (π.χ. γιατί τέθηκε όρος αποκλεισμού για αποκλειστική εμπειρία στο Δημόσιο και γιατί υπήρξε εξαντλητική εξειδίκευση της εμπειρίας στους Φ/Β σταθμούς για το Τμήμα Β). Ζητήθηκε επίσης η προσκόμιση νέου πρακτικού τεχνικής αξιολόγησης με ειδική λεκτική αιτιολόγηση της βαθμολόγησης (αντί της στερεοτυπικής απάντησης «Ως διακήρυξη») και νέα σχέδια συμβάσεων με ρητή πρόβλεψη για την αναπροσαρμογή της τιμής, συμπεριλαμβανομένου του συγκεκριμένου κωδικού του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.
ΠΡΑΚΤΙΚΑ/17Η/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/2015
Αντίθεση ή μη του άρθρου 17 παρ. 2 του ν. 4332/2015 στις διατάξεις του άρθρου 98 παρ. 1 περ. α΄, β΄ και γ΄ του Συντάγματος,(...) Από την επίμαχη διάταξη του άρθρου 17 παρ. 2 του ν. 4332/2015, προκύπτει ότι η βούληση του νομοθέτη δεν ήταν να υπερκεράσει – θέσει εκποδών το θεσμό του Παρατηρητηρίου Τιμών της Ε.Π.Υ.- αλλά να ρυθμίσει το ζήτημα της εξόφλησης υλικών και υπηρεσιών που οι τιμές τους δεν περιλαμβάνονται στο εν λόγω Παρατηρητήριο και δεν υφίστανται παρόμοιες προηγούμενες συμβάσεις. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω και δεδομένου ότι η τιμή των μεταφορικών του υγρού οξυγόνου είναι καταγεγραμμένη στο Παρατηρητήριο Τιμών, η επίμαχη διάταξη (17 παρ. 2 του ν. 4332/2015) δεν χρήζει εφαρμογής στην υπό κρίση περίπτωση και συνεπώς παρέλκει η κρίση περί του εάν αυτή είναι αντίθετη προς τις διατάξεις του άρθρου 98 του Συντάγματος.