ΝΣΚ/400/2005
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Όροι Διακηρύξεων Διαγωνισμών.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Ο όρος «Κυκλοφορία Προϊόντος στην Ευρωπαϊκή Ένωση» στη Διακήρυξη 8/2004 ΥΕΝ/ΔΠΚΕ Β΄ δεν μπορεί να θεωρηθεί μη νόμιμος.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/Τ4/87/2002
Μη νόμιμος και καταχρηστικόςό όρος στη διακήρυξη περί παρατάσεως της ισχύος ενιαύσιας σύμβασης παροχής Υπηρεσιών καθαριότητας.
ΕΣ/ΚΛ.Ε/529/2017
Ελεγχος Νομιμότητας σχεδίου σύμβασης του έργου «Συντήρηση - οδική ασφάλεια επαρχιακού οδικού δικτύου (..)Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι ο όρος της διακήρυξης, σύμφωνα με τον οποίο, κατ΄ απόκλιση του ισχύοντος κατά τον χρόνο δημοσίευσης αυτής προτύπου τεύχους διακηρύξεων, για την προαπόδειξη της χρηματοοικονομικής επάρκειας των διαγωνιζομένων απαιτείται σχετική δήλωση στο ΕΕΕΣ περί του κύκλου εργασιών τελευταίας τριετίας ανά έτος, ύψους τουλάχιστον 1.200.000,00 ευρώ, είναι μη νόμιμος, καθόσον τέθηκε χωρίς προηγούμενη απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Η δε μη νομιμότητα του ανωτέρω όρου της διακήρυξης, επειδή πλήττει την ανάπτυξη του ελεύθερου ανταγωνισμού, ιδίως σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή σε αυτόν των μικρότερων σε οικονομική δύναμη εργοληπτικών επιχειρήσεων, είναι ουσιώδης και καθιστά μη νόμιμη την υπογραφή του ελεγχόμενου σχεδίου σύμβασης.
Ανακλητέα με την ΕλΣυν.Τμ.6/457/2018
28358/2022
Όροι και διαδικασίες χρηματοδότησης πράξεων Προγραμμάτων του Στόχου «Ευρωπαϊκή Εδαφική Συνεργασία» κατά την Προγραμματική Περίοδο 2014 - 2020, με Εταίρους νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα τα οποία τελούν σε διαδικασία λύσης ή/και εκκαθάρισης.
ΕΣ/ΚΛΙΜ.Ε/527/2017
Νομιμότητα σχεδίου σύμβασης Έργου.(..) της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης του έργου της Περιφέρειας ...: «Συντήρηση- Οδική Ασφάλεια Επαρχιακού Οδικού Δικτύου Ν. .(..) Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι ο όρος της διακήρυξης, σύμφωνα με τον οποίο, κατ΄ απόκλιση του ισχύοντος κατά τον χρόνο δημοσίευσης αυτής προτύπου τεύχους διακηρύξεων, για την προαπόδειξη της χρηματοοικονομικής επάρκειας του διαγωνιζομένου απαιτείται σχετική δήλωση στο ΕΕΕΣ περί του κύκλου εργασιών τελευταίας τριετίας ανά έτος, ύψους τουλάχιστον 1.135.000,00 ευρώ, είναι μη νόμιμος, καθόσον τέθηκε χωρίς προηγούμενη απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Η δε μη νομιμότητα του ανωτέρω όρου της διακήρυξης, επειδή πλήττει την ανάπτυξη του ελεύθερου ανταγωνισμού, ιδίως σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή σε αυτόν των μικρότερων σε οικονομική δύναμη εργοληπτικών επιχειρήσεων, είναι ουσιώδης και καθιστά μη νόμιμη την υπογραφή του ελεγχόμενου σχεδίου σύμβασης.
Ανακλήθηκε με την ΕΣ/ΤΜ.6/455/2018
C-652/2022
«Προδικαστική παραπομπή – Διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση – Οδηγία 2014/25/ΕΕ – Άρθρο 43 – Οικονομικοί φορείς τρίτης χώρας η οποία δεν έχει συνάψει με την Ένωση διεθνή συμφωνία που να εξασφαλίζει, σε αμοιβαία και ισότιμη βάση, την πρόσβαση στις δημόσιες συμβάσεις – Μη ύπαρξη δικαιώματος των εν λόγω οικονομικών φορέων να τύχουν “εξίσου ευνοϊκής μεταχείρισης” – Συμμετοχή ενός τέτοιου οικονομικού φορέα σε διαδικασία σύναψης δημόσιας σύμβασης – Μη εφαρμογή της οδηγίας 2014/25 – Απαράδεκτο αιτήσεως προδικαστικής αποφάσεως σχετικής με την ερμηνεία ορισμένων διατάξεων της εν λόγω οδηγίας, υποβληθείσας στο πλαίσιο προσφυγής την οποία άσκησε ο εν λόγω οικονομικός φορέας»
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/489/2024
Το Εβδομο Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου εξέτασε τη νομιμότητα του σχεδίου σύμβασης για τη σίτιση των φοιτητών του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου για τα έτη 2025, 2026 και 2027. Το Κλιμάκιο κωλύει την υπογραφή της σύμβασης λόγω ουσιωδών νομικών πλημμελειών στη διακήρυξη. Συγκεκριμένα, κρίθηκε μη νόμιμος ο όρος 2.2.8, ο οποίος απαιτούσε την εκτέλεση του συνόλου του συμβατικού αντικειμένου αποκλειστικά από τον προσφέροντα, απαγορεύοντας τη στήριξη στις ικανότητες τρίτων. Αυτό κρίθηκε ως υπέρμετρος περιορισμός του ανταγωνισμού, ιδίως για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Επίσης, κρίθηκε μη νόμιμος ο όρος 2.2.6, ο οποίος απαιτούσε η τεχνική και επαγγελματική ικανότητα να αποδεικνύεται με καταστάσεις προσωπικού, μέσο που δεν περιλαμβάνεται στα εξαντλητικώς απαριθμούμενα αποδεικτικά μέσα του ν. 4412/2016. Εξαιτίας αυτών των πλημμελειών, κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜ.Ζ/252/2010
Στα προς υπογραφή σχέδια συμβάσεων μεταφοράς μαθητών μεταξύ της ….και των αναδόχων, στον ειδικό όρο 13 των οποίων ορίζεται ως ημερομηνία έναρξης της ισχύος των συμβάσεων η 1/9/2010.Αντί αυτής της ημερομηνίας πρέπει να αναγραφεί η ημερομηνία συμβάσεων από τα συμβαλλόμενα μέρη, διότι οι δημόσιες συμβάσεις δεν έχουν αναδρομική ισχύ, συνεπώς δεν επιτρέπεται να δεσμεύουν τα συμβαλλόμενα μέρη για χρονικό διάστημα προγενέστερο της υπογραφής τους. Επιπλέον, όσον αφορά τη διάρκεια ισχύος των προς υπογραφή συμβάσεων, το Κλιμάκιο επισημαίνει ότι ο αναφερόμενος στο άρθρο 9 στ. Γ' της διακήρυξης 371/15.7.2010 όρος που παρέχει τη δυνατότητα παρατάσεως της ισχύος τους «μέχρι ολοκληρώσεως νέου διαγωνισμού και πάντως όχι για διάστημα μεγαλύτερο των 3 μηνών από της ενάρξεως του σχολικού έτους» (2011-2012), δυνατότητα που διατηρείται με τα υποβληθέντα σχέδια (βλ. τελευταίος όρος πριν από το κεφάλαιο «ειδικοί όροι» των σχεδίων με τον οποίο ορίζεται: «Όλοι οι όροι που περιλαμβάνονται στην αριθμ. 371/15-07-10 διακήρυξη, νοούνται ως όροι της παρούσας σύμβασης») είναι μη νόμιμος και πρέπει να θεωρηθεί ως μη γεγραμμένος. Τούτο διότι προεχόντως, μία σύμβαση συγκεκριμένης χρονικής διάρκειας, όπως οι ελεγχόμενες, δύναται να παραταθεί σε περίπτωση που κατά το συμφωνηθέντα χρόνο λήξης (30.6.2011) συντρέχει συναφής με το είδος και το σκοπό των συμφωνηθεισών υπηρεσιών λόγος επιμήκυνσης του χρόνου εκπλήρωσης της σχετικής παροχής (ενδεικτικά η περίπτωση παράτασης του σχολικού έτους που αποσκοπεί στην αναπλήρωση της διδακτέας ύλης που δεν ολοκληρώθηκε λόγω απεργίας των εκπαιδευτικών ή καταλήψεων), Από τα παραπάνω παρέπεται ότι «αναβίωση-παράταση» της ελεγχομένης σύμβασης κατά το επόμενο σχολικό έτος (2011-2012), δηλαδή μετά τη μεσολάβηση του ανενεργούς διαστήματος των θερινών διακοπών δεν νοείται. Τέλος, αναφορικά με τον όρο 1Δ του άρθρου 3 της διακήρυξης τον οποίο παρέχεται η δυνατότητα αναπροσαρμογής της ημερήσιας συμβατικής αποζημίωσης σε περίπτωση αύξησης της χιλιομετρικής Αποζημίωσης με την έκδοση νέας υπουργικής απόφασης, το Κλιμάκιο κρίνει ότι και αυτός ο όρος δεν είναι νόμιμος, διότι, τυχόν αναπροσαρμογή των κομίστρων κατ' εφαρμογή των άρθρων 10 και 13 του ν. 2963/2001 δύναται να επηρεάσει το ύψος της προϋπολογιζόμενης δαπάνης (υπολογισμός μεγίστης αποζημίωσης - κόστος χιλιομετρικής απόστασης) μεταγενέστερης από την ελεγχόμενη σύμβασης, πλην δεν μπορεί να θεωρηθεί ως λόγος αναπροσαρμογής του συμβατικού τιμήματος της ελεγχόμενης, διότι το κόστος της χιλιομετρικής απόστασης αποτέλεσε αντικείμενο του διαγωνισμού και οριστικοποιήθηκε με την προαναφερόμενη κατακυρωτική απόφαση της Νομαρχιακής Επιτροπής (βλ. Πράξεις Ζ' Κλιμακίου 14, 209/2010, 10, 396/2009). Συνεπώς, μη νομίμως περιλαμβάνεται ο παραπάνω όρος και στα υποβληθέντα σχέδια συμβάσεων.
ΕλΣυν.Τμ.4(ΚΠΕ)/27/2016
ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ – ΑΓΟΡΕΣ:Μη νόμιμη η καταβολή αμοιβής από Υπουργείο σε δικαιούχους για την προμήθεια ειδών συντήρησης και επισκευής μεταφορικών μέσων ξηράς κατόπιν διενέργειας ανοιχτών δημόσιων διαγωνισμών για τους εξής λόγους: 1) Κατά παράβαση του άρθρου 4 παρ. 2 και 5, καθώς και του άρθρου 10 του π.δ. 118/2007: α) δεν δημοσιεύθηκε περίληψη διακηρύξεων στο Τεύχος Διακηρύξεων Δημοσίων Συμβάσεων της ΕτΚ, ενώ δεν προβλέπεται αντίστοιχη εξαίρεση με την επικαλούμενη διάταξη του ν. 3681/2010, β) δεν τηρήθηκε η προθεσμία των τριάντα ημερών, μεταξύ της δημοσίευσης και της διενέργειας του διαγωνισμού. γ) η περίληψη των διακηρύξεων είναι αόριστη. 2) κατά παράβαση του άρθρου 21 περ. η΄ του π.δ. 118/2007, η κατακύρωση στον εκάστοτε μοναδικό προσφέροντα έγινε χωρίς να ληφθούν υπόψη συγκριτικά στοιχεία τιμών 3) Κατά παράβαση του άρθρου 2 παρ. 2 περ. β΄ του π.δ. 118/2007, δεν έχει προσδιοριστεί η προϋπολογισθείσα δαπάνη εκάστου προκηρυσσόμενου είδους και 5) δεν προκύπτει με σαφήνεια το ποσοστό αυξομείωσης των ποσοτήτων των ζητούμενων κατά περίπτωση υλικών.
ΝΣΚ/278/2011
Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης – Εφαρμογή ή μη στους σπουδαστές, των διατάξεων του άρθρου 51 παρ. 4 Υ.Κ. περί χορήγησης αδείας άνευ αποδοχών σε υπάλληλο που αποδέχεται θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση ή σε διεθνή οργανισμό.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν καταλείπεται πεδίο εφαρμογής της διατάξεως του άρθρου 51 παρ. 4 του Υπαλληλικού Κώδικα στους φοιτώντες στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης (ήδη: Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης). (ομοφ.)
ΝΣΚ/687/1996
Δημόσια έργα. Δημοπρασία. Οροι.(...)Νόμιμος ο όρος διακηρύξεως δημοπρασίας κατασκευής έργου περί μη καταδίκης των διαγωνιζομένων προσώπων για ποινικό αδίκημα που αφορά την επαγγελματική τους συμπεριφορά, μολονότι τέτοιος όρος προβλέπεται στο π.δ.23/1993, που δεν εφαρμόζεται όμως στην άνω δημοπρασία. Εφ όσον από τα αποσπάσματα των οικείων ποινικών αποφάσεων δεν προκύπτει εάν η ποινική καταδίκη του διαγωνιζομένου στην άνω δημοπρασία αφορά την επαγγελματική του συμπεριφορά ή ως νομίμου εκπροσώπου διαγωνιζομένης εταιρίας ή ατομικής αυτού, μπορεί να ζητηθούν πλήρη αντίγραφα των αποφάσεων τούτων για τη σχετική διευκρίνηση