ΝΣΚ/273/2003
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Πρόγραμμα μακροχρόνιας παύσης καλλιέργειας γεωργικών γαιών. Αρμοδιότητα έκδοσης απαγορευτικών διατάξεων βοσκής και κυνηγίου στις ενταχθείσες εκτάσεις. Επιλεξιμότητα προς ένταξη βοσκοτόπων με τη μορφή χορτολίβαδων, θαμνολίβαδων ή δασολίβαδων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Υπό την προϋπόθεση ότι οι εξουσιοδοτικές, σχετικά με την αρμοδιότητα έκδοσης απαγορεύσεων βοσκής και κυνηγίου διατάξεις του ΝΔ 86/69, που απονέμουν την αρμοδιότητα αυτή στα όργανα της Διοίκησης (Υπουργό Γεωργίας – Δασική Υπηρεσία) περιορίζονται, κατά την εφαρμογή τους επί των ουσιαστικών υποχρεώσεων – βασικών δεσμεύσεων του προγράμματος της κ.υ.α. 237/96, αποκλειστικά στο θέμα της διαδικασίας και του τύπου, και όχι της σκοπιμότητας έκδοσής τους, οπότε δεν θίγουν το πεδίο εφαρμογής, το ωφέλιμο αποτέλεσμα και την πρακτική αποτελεσματικότητα των διατάξεων των Καν. 2078/92 και 746/96, όπως εφαρμόζονται με την κ.υ.α. 237/96, δεν αντιβαίνουν προς αυτές και ισχύουν παραλλήλως, υπό την έννοια ότι τα ανωτέρω όργανα της Διοίκησης είναι υποχρεωμένα να συνεργούν στην υλοποίηση των δεσμεύσεων που αναλαμβάνουν οι δικαιούχοι του προγράμματος. (ομόφωνα) Οι βοσκότοποι, υπό την ειδικότερη μορφή των χορτολίβαδων, θαμνολίβαδων και δασολίβαδων, αποτελούντες άλλη κατηγορία εκτάσεων από αυτήν των δασικών, είναι επιλέξιμοι κατά την κ.υ.α. 237/96 και τον Καν. 2078/92 άρθρο 2 παρ.1 περ.στ’. (πλειοψ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/74/2003
Κανονισμός 2078/92. Πρόγραμμα μακροπρόθεσμης παύσης καλλιέργειας γεωργικών γαιών. Επιλεξιμότητα βοσκοτόπων υπό την μορφή χορτολίβαδων, θαμνολίβαδων και δασολίβαδων. Υλοποίηση υποχρεώσεων δικαιούχων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν είναι αντίθετες μεταξύ τους, οι διατάξεις της κ.υ.α. 237/348747/8765/9-9-1996, που ούτως ή άλλως δεν αποτελεί πράξη κοινοτικού οργάνου, και οι διατάξεις του Δασικού Κώδικα (ΝΔ 86/69) σχετικά με τις ουσιαστικές υποχρεώσεις των δικαιούχων του προγράμματος της μακροπρόθεσμης παύσης καλλιέργειας (απαγορεύσεις βοσκής, κυνηγίου κλπ). Οι αυτές διατάξεις του Δασικού Κώδικα δεν είναι αντίθετες, ελλείψει κοινών κανόνων εφαρμογής στους Καν. 2078/92 και 746/96, προς τις διατάξεις των εν λόγω Κανονισμών, ούτε θίγουν το πεδίο εφαρμογής ή την πρακτική αποτελεσματικότητά τους. Επιλέξιμες για ένταξη στο μέτρο της μακροπρόθεσμης παύσης καλλιέργειας γεωργικών γαιών είναι, σύμφωνα με τα άρθρα 1 στοιχ.ε’, και 2 παρ.1 στοιχ.στ’ του Καν. 2078/92 και το άρθρο 7 του Καν. 746/96, κατά κανόνα μεν οι γεωργικώς καλλιεργούμενες εκτάσεις, κατ’ εξαίρεση δε οι εκτατικοί βοσκότοποι που προέρχονται από αρόσιμες γαίες. Οι διατάξεις αυτές των εν λόγω Κανονισμών κατισχύουν των αντιθέτων (εθνικών) διατάξεων, της κ.υ.α. υπ’ αριθμ. 237/348747/8765/9-9-1996 οι οποίες καθορίζουν ως επιλέξιμους, μεταξύ άλλων, προς ένταξη στο συγκεκριμένο μέτρο της μακροπρόθεσμης παύσης καλλιέργειας, όχι εκτατικούς κατά την έννοια του άρθρου 7 Καν. 746/96 βοσκότοπους, αλλά βοσκότοπους, προσδιοριζομένους με τους όρους χορτολίβαδα, θαμνολίβαδα και δασολίβαδα, ερμηνευομένους βάσει των μορφολογικών και λειτουργικών στοιχείων του άρθρου 3 του Ν 998/79. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/249/2004
Πρόγραμμα Βιολογικής Γεωργίας - Ακυρότητα συμβάσεως βιοκαλλιέργειας - Νόμιμη κατοχή - Έλεγχος - Κυρώσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1. Ακυρότητα της συναφθείσας μεταξύ Δημοσίου και βιοκαλλιεργητή συμβάσεως, που καταρτίστηκε σε χρόνο που ίσχυε συγκεκριμένο Νομαρχιακό πρόγραμμα και αφορά σε εκμετάλλευση εκτάσεως, που κείται εκτός της επιλέξιμης για την εφαρμογή του προγράμματος βιολογικής γεωργίας (Καν. 2078/92) περιοχής, γιατί προσκρούει στις διατάξεις της ΚΥΑ 349/99 και της ΥΑ 93105/99, οι οποίες τυγχάνουν πλήρους εφαρμογής στην προκειμένη περίπτωση (δεδομένης της υπάρξεως Νομαρχιακού προγράμματος). Η μετά διετία επέκταση του προγράμματος δεν θεραπεύει την ακυρότητα. 2. Από τις συνδυασμένες διατάξεις της ΚΥΑ 349/99, που για τα μη ρυθμιζόμενα από αυτή θέματα προβλέπει ότι εξακολουθούν να ισχύουν οι λοιπές διατάξεις της υπ’ αρ. 202/394999/4-1-96 ΚΥΑ, καθώς και από το σημείο 3 της τελευταίας, προκύπτει ότι δικαιούχοι για ένταξη στο πρόγραμμα βιολογικής γεωργίας (Καν. 2078/92) είναι φυσικά πρόσωπα κάτοχοι γεωργικής εκμεταλλεύσεως, ή νομικά πρόσωπα που είναι κάτοχοι και άμεσα υπεύθυνοι για τη διαχείριση της εκμετάλλευσης. Δεν τίθεται θέμα σχετικά με το κύρος και τη νομιμότητα της συναφθείσας μεταξύ Ελλ. Δημοσίου και βιοκαλλιεργητή συμβάσεως, παρά το γεγονός ότι ο παραγωγός δεν απέδειξε νόμιμη κατοχή σε τμήμα της δηλωθείσας εκτάσεως, το οποίο θα πρέπει να θεωρηθεί ως μη ανευρεθείσα έκταση. Η υπηρεσία αφού προηγουμένως προβεί σε έλεγχο για την διαπίστωση της εκ μέρους του τηρήσεως όλων εν γένει των υποχρεώσεών του, θα πρέπει να προχωρήσει στην επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων κατά τις ειδικότερες διακρίσεις που αναφέρονται στο άρθρο 13 της νεώτερης ΥΑ 85129/01, οι περί ελέγχων και κυρώσεων διατάξεις της οποίας εφαρμόζονται σε όλες τις συμβάσεις βιοκαλλιέργειας (Καν. 2078/92 και Καν. 1257/99).
ΝΣΚ/338/2002
Κοινοτικό Δίκαιο. Εθνικό γεωργοπεριβαλλοντικό πρόγραμμα μακροχρόνιας παύσης εκμετάλλευσης γεωργικών γαιών. Καταγγελία συμβάσεων. Διαδικασία απένταξης και επιστροφής αχρεωστήτως καταβληθέντων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ενόψει της διαπιστωθείσης ανάγκης απένταξης από το εθνικό γεωργοπεριβαλλοντικό πρόγραμμα της μακροχρόνιας παύσης εκμετάλλευσης γεωργικών γαιών, των μη επιλέξιμων κατά τους Κανονισμούς 2078/92 και 746/96 εκτάσεων: 1. Είναι μεν δυνατή η μονομερής διακοπή των συμβάσεων που αφορούν τις άνω μη επιλέξιμες εκτάσεις, επιβάλλεται όμως από τις αρχές της χρηστής και εύρυθμης διοίκησης η προηγούμενη αιτιολογημένη τροποποίηση του εθνικού προγράμματος τούτου, ώστε να συμφωνεί προς τις κοινοτικές διατάξεις ως προς την επιλεξιμότητα των προς ένταξη εκτάσεων, καθώς και η υποβολή του στην Επιτροπή προς έγκριση, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 7 Καν.2078/92 και 18 Καν.746/96. 2. Δεν απαιτείται η τήρηση συγκεκριμένης διαδικασίας για την απένταξη, στο βαθμό που η τελευταία αναφέρεται σε λόγους νομιμότητας των γενικών κριτηρίων επιλεξιμότητας, και σε πλάνη περί τα πράγματα, χωρίς αυτό να εμποδίζει την αρμόδια προς τούτο υπηρεσία να ακολουθήσει, εφόσον το επιθυμεί, τη διαδικασία που προβλέπεται για την ένταξη στο πρόγραμμα, ή άλλη διαδικασία που θα ορισθεί αρμοδίως, ειδικά προς τούτο. 3. Η επιστροφή των αχρεωστήτως καταβληθέντων αποτελεί υποχρέωση που επιβάλλεται από το κοινοτικό και το εθνικό δίκαιο, ακόμα και στην περίπτωση αχρεωστήτων καταβολών που οφείλονται σε λάθος της αρμόδιας αρχής. Η ακολουθητέα διαδικασία προσδιορίζεται από το άρθρο 20 Καν.746/96 και τα άρθρα 27 παρ.3 Ν 992/79 και 28 Ν 2520/97, όπως ισχύουν. 4. Αρμόδια για την απένταξη υπηρεσία είναι η Δ/νση Χωροταξίας και Προστασίας Περιβάλλοντος του Υπ. Γεωργίας, και για τον καταλογισμό των αχρεωστήτως καταβληθέντων ο Υπουργός Γεωργίας, κατόπιν της προδικασίας που προβλέπεται στο άρθρο 28 Ν 2520/97, την οποία διενεργεί η εκάστοτε αρμόδια αρχή για την αναγνώριση και εκκαθάριση της δαπάνης, για την οποία διαπιστώθηκε παράνομη ή αχρεώστητη καταβολή.
221179/2006
Τροποποίηση της υπ’ αριθμ. 79184/1957/6.11.1996 απόφασης του Υπουργού Γεωργίας «Καθορισμός λεπτομερειών εφαρμογής της υπ’ αριθμ. 237/348747/8765/9.9.1996 απόφασης Υπουργού Οικονομικών και Υπουργού Γεωργίας για την υλοποίηση του προγράμματος «Μακροχρόνια παύση καλλιέργειας γεωργικών γαιών» Καν(ΕΟΚ)2078/1992 και καθορισμός δικαιολογητικών και τρόπου πληρωμής των οικονομικών ενισχύσεων στα πλαίσια του ως άνω προγράμματος όπως τροποποιήθηκε με την υπ’ αριθμ. 218727/7.7.2006 απόφαση Υπουργών Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Οικονομίας και Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (Φ.Ε.Κ. 1063/Β)
ΝΣΚ/125/2010
Δικαιούχος προγράμματος μακροχρόνιας παύσεως καλλιέργειας Κανονισμού (ΕΟΚ) 2078/1992.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Εφ’ όσον, σύμφωνα με το διδόμενο υπό της Υπηρεσίας ιστορικό, οι δωρεοδόχοι συνεφώνησαν και απεδέχθησαν τις υφιστάμενες κατά τον χρόνο της δωρεάς δεσμεύσεις, εκ του Καν.ΕΟΚ 2078/92, του κατόχου εκτάσεως, την οποία αυτός κατείχε λόγω της εννόμου σχέσεως χρησιδανείου μεταξύ της δωρητρίας και τούτου -συζύγου της- άλλως οι δεσμεύσεις αυτές έτυχαν εγκρίσεως υπό των δωρεοδόχων, αποτυπωθείσης στο δωρητήριο συμβόλαιο, ο κάτοχος αυτός νομίμως παραμένει δικαιούχος του εν λόγω προγράμματος, στις δεσμεύσεις του οποίου, όπως ρητώς δηλώνουν οι δωρεοδόχοι στο δωρητήριο συμβόλαιο, θα προσχωρήσουν αυτοί μετά τον θάνατο και τούτου.
Π.Δ.66/2022
Προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας στην Οδηγία (ΕΕ) 2019/1936 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2019 σχετικά με την τροποποίηση της οδηγίας 2008/96/ΕΚ για τη διαχείριση της ασφάλειας των οδικών υποδομών (ΕΕ L 305/1/26-11- 2019). Τροποποίηση του π.δ. 104/2011 (Α’ 237
2/28951/0004/2015
Ανασυγκρότηση συλλογικών οργάνων των άρθρων 90, 91, 92 και 96 του Π.Δ. 284/1988 (Α΄ 128).
ΝΣΚ/12/2000
Κοινοτικό Δίκαιο. Οργανώσεις Παραγωγών Καν.1035/72, 2200/96. Εάν μία ΑΕ ή ΟΕ μπορεί να συμμετέχει ως Οργάνωση Παραγωγών (ΟΠ) σε κοινοτικά προγράμματα απόσυρσης γεωργικών προϊόντων. Συνέπειες - αναγνώριση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
(Τριμελούς Επιτροπής) Προεδρεύων: Β.Κοντόλαιμος, Νομικός Σύμβουλος, Εισηγητής: Ι.Χαλκιάς, Πάρεδρος. Εφόσον ο Καν.1035/72 και ο Καν.2200/96 δεν ορίζουν ρητά ότι μία ΑΕ ή ΟΕ δεν δύναται να αναγνωριστεί ως Ο.Π., τότε εάν υποβληθεί από αυτές αίτηση αναγνώρισης ως Ο.Π., το κράτος μέλος, οφείλει να ελέγξει και να εξακριβώσει εάν πληρούνται σωρευτικά όλες οι προϋποθέσεις αναγνώρισης που αναφέρει ο Καν.1035/72 και 2200/96. Εάν εν συνεχεία αναγνωριστεί η ΑΕ ή η ΟΕ ως Ο.Π., τότε νομίμως μετέχει των καθεστώτων κοινοτικών ενισχύσεων ή επιδοτήσεων δικαιούμενη τα αντίστοιχα ποσά εκτός εάν η Διοίκηση εκτίμησε λανθασμένα τα πραγματικά περιστατικά (πλάνη περί τα πράγματα) ως προς την αναγνώρισή της, οπότε δικαιούται να προβεί σε ανάκληση της αναγνωρίσεως χωρίς αναδρομικές όμως συνέπειες, εκτός εάν η αναγνωρισθείσα μετήλθε δόλο για τη χορήγηση της αναγνώρισης.
ΝΣΚ/9/2000
Κοινοτικό Δίκαιο. Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου ΟΣΔΕ. Δικαιούχος των επιδοτήσεων κατά τους Καν.3508/92 και 3887/92.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προεδρεύων: Β.Κοντόλαιμος, Νομικός Σύμβουλος Εισηγητής: Ι.Χαλκιάς, Πάρεδρος Δικαιούχος των ενισχύσεων που προβλέπονται από το ΟΣΔΕ είναι μόνο ο νόμιμος κάτοχος του αγροτεμαχίου σύμφωνα με τους Καν.3508/92 και 3887/92. Νομίμως καταβάλλονται οι επιδοτήσεις στο Σύλλογο Ακτημόνων που κατέχει τις εκτάσεις εφόσον προσκομίζονται με την κατάθεση της αίτησης τα αναγκαία δικαιολογητικά. Αν όμως αμφισβητηθεί η νομιμότητα της κατοχής η Διοίκηση συνεχίζει να καταβάλλει τις προβλεπόμενες επιδοτήσεις εφόσον συντρέχουν και οι λοιπές ουσιαστικές και τυπικές προϋποθέσεις εκτός εάν της κοινοποιηθεί τελεσίδικη απόφαση δικαστηρίου αναγνωρίζουσα το παράνομο της κατοχής.
ΝΣΚ/28/2000
Κοινοτικό Δίκαιο. Πριμοδότηση επιλεξίμων προβατίνων και αιγών. Καν.(ΕΟΚ) 3013/89 και 1323/90. Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου (ΟΣΔΕ) Κανονισμών 3508/92 και 3887/92. Ανώτερη βία κατά το άρθρο 11 παρ.2 Καν.(ΕΟΚ) 3887/92.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
(Τριμελούς Επιτροπής) Προεδρεύων: Β.Κοντόλαιμος, Νομικός Σύμβουλος Εισηγητής: Ι.Χαλκιάς, Πάρεδρος α) Η εντεροτοξιναιμία, η πυροπλάσμωση, η παραφυματίωση και η χρόνια μαστίτιδα συνιστούν περιπτώσεις επιζωοτίας κατά την έννοια του άρθρου 11 εδ.στ του Καν.3887/92 και εφόσον έγινε εμπροθέσμως η κοινοποίηση των απωλειών πρέπει να γίνουν δεκτές ως περιπτώσεις ανωτέρας βίας. β) Η επικαλούμενη ασθένεια του...... προκύπτουσα άλλωστε και από βεβαίωση του Γενικού Νομαρχιακού Νοσοκομείου Τρικάλων με ημερομηνία 11.3.99 με σύσταση προς αποφυγή κοπιώδους εργασίας ακόμη και αν θεωρηθεί ότι συνιστά την αναφερομένη στον Καν.3887/92 άρθρο 11 εδ.β περίπτωση ανώτερης βίας "ως ανικανότητα του κατόχου της εκμετάλλευσης να ασκήσει το επάγγελμά του για μεγάλο χρονικό διάστημα" - δοθέντος ότι ενεφανίσθη κατά την διάρκεια του διαστήματος εντός του οποίου ο αιτών ώφειλε να διατηρήσει τα επιλέξιμα ζώα - ενόψει του ότι δεν προκύπτει εκ των διαβιβασθέντων στοιχείων ότι έλαβε χώρα η γνωστοποίησή της και η προσκόμιση των σχετικών αποδείξεων εντός 10 ημερών από την στιγμή που ο κάτοχος της εκμετάλλευσης ήταν σε θέση να το πράξει, δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι στοιχειοθετεί λόγο καταβολής της πριμοδότησης για τα απωλεσθέντα ζώα.