×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/96/2025

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Η Πράξη 96/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου συνεδρίασε στις 6 Μαρτίου 2025 για τη διενέργεια ελέγχου νομιμότητας σχεδίου σύμβασης για το έργο «Υποέργο 5: “Αισθητική, ενεργειακή και περιβαλλοντική αναβάθμιση υποδομών ψυχαγωγίας σε κοινόχρηστους χώρους του Δήμου Δυτικής Λέσβου”» συνολικού προϋπολογισμού 2.070.024 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι, παρόλο που η σύμβαση είναι μεικτή, το κύριο αντικείμενο της, η προμήθεια και εγκατάσταση εξοπλισμού παιδικών χαρών (1.725.586 ευρώ), υπερτερεί σαφώς του τμήματος των εργασιών (344.438 ευρώ). Κατά την καθ' ύλην κατανομή αρμοδιοτήτων, το Ε΄ Κλιμάκιο είναι αρμόδιο για έργα, ενώ το ΣΤ΄ Κλιμάκιο για προμήθειες. Συνεπώς, το Ε΄ Κλιμάκιο έκρινε εαυτό αναρμόδιο και παραπέμπει τον φάκελο στο ΣΤ΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΔ/ΚΛ ΣΤ/117/2025

Η Πράξη 117/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου εξετάζει τη νομιμότητα του σχεδίου σύμβασης μεταξύ της Ελληνικής Ομοσπονδίας Καλαθοσφαίρισης (ΕΟΚ) και της εταιρείας «INDIGITAL...», με αντικείμενο την επιχορήγηση της ΕΟΚ για την υλοποίηση και λειτουργία συστήματος αυτοματοποιημένης τηλεοπτικής μετάδοσης αγώνων. Η συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη ανέρχεται σε 5.556.250 ευρώ (μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι πρόκειται για μεικτή σύμβαση προμηθειών και παροχής υπηρεσιών. Καθώς η εκτιμώμενη αξία των υπηρεσιών (3.864.750 ευρώ) υπερβαίνει την αξία των προμηθειών (1.691.500 ευρώ), η σύμβαση χαρακτηρίζεται ως παροχή υπηρεσιών. Ως εκ τούτου, το ΣΤ΄ Κλιμάκιο έκρινε εαυτό αναρμόδιο και παραπέμπει το σχέδιο σύμβασης στο αρμόδιο Ζ΄ Κλιμάκιο.


ΕΔ/ΚΛ ΣΤ/123/2025

Η Πράξη 123/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της διαδικασίας ανάθεσης της σύμβασης για την «Αισθητική, ενεργειακή και περιβαλλοντική αναβάθμιση υποδομών ψυχαγωγίας» στο Δήμο Δυτικής Λέσβου, συνολικής συμβατικής δαπάνης ύψους 2.006.620,68 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι, παρόλο που επρόκειτο για μεικτή σύμβαση, το κύριο αντικείμενο ήταν η προμήθεια αγαθών, λόγω της σαφώς υπέρτερης οικονομικής αξίας των προμηθευόμενων ειδών (1.725.586,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ) έναντι των εργασιών (344.438,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ). Διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες, καθώς η σύμβαση δημοπρατήθηκε ως έργο. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τον αθέμιτο περιορισμό της συμμετοχής στους εγγεγραμμένους στο Μ.Ε.ΕΠ., τη μη νόμιμη επιβάρυνση του αντικειμένου με Γ.Ε. & Ο.Ε. και την παραβίαση της υποχρέωσης δημοσίευσης της προκήρυξης στην Υπηρεσία Εκδόσεων της Ε.Ε. Κατόπιν αυτών, κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με τον προσωρινό ανάδοχο.


ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/61/2025

Η Πράξη 61/2025 αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας τεσσάρων σχεδίων συμβάσεων, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 15.100.000,00 ευρώ, που αφορούν την «Παραγωγή διδακτικών βιβλίων σχολικού έτους 2025-26». Το ΣΤ΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου εξέτασε τον φάκελο που υποβλήθηκε από το Ι.Τ.Υ.Ε. «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ». Διαπιστώθηκε ότι, παρόλο που εισήχθη στο ΣΤ΄ Κλιμάκιο (αρμόδιο για προμήθειες), το πραγματικό αντικείμενο των συμβάσεων (εκτύπωση, βιβλιοδεσία και συναφείς υπηρεσίες) συνιστά παροχή υπηρεσιών. Κατόπιν αυτού, το Κλιμάκιο έκρινε εαυτό αναρμόδιο, σύμφωνα με την Κανονιστική Απόφαση ΦΓ8/16805/13.10.1999, και αποφάσισε την παραπομπή του φακέλου στο αρμόδιο Ζ΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου για την άσκηση του προβλεπόμενου ελέγχου νομιμότητας.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/157/2025

Η Πράξη 157/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της σύμβασης παραχώρησης των υπηρεσιών λειτουργίας και εκμετάλλευσης της Μαρίνας Αργοστολίου από το ΤΑΙΠΕΔ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι πρόκειται για μεικτή σύμβαση παραχώρησης έργου και υπηρεσιών. Λόγω του ότι οι κύριες λιμενικές υποδομές έχουν ήδη ολοκληρωθεί, και η προϋπολογιζόμενη αξία των υπηρεσιών (74.479.000 ευρώ για 40 έτη) υπερβαίνει κατά πολύ την αξία των υπολειπόμενων χερσαίων έργων (4.250.000 ευρώ), το Κλιμάκιο έκρινε ότι προέχοντα χαρακτήρα έχουν οι υπηρεσίες, καθιστώντας το Ζ΄ Κλιμάκιο αρμόδιο για τον έλεγχο. Ωστόσο, καθώς το Ζ΄ Κλιμάκιο, με την 85/2025 Πράξη του, είχε εκδώσει αντίθετη κρίση, χαρακτηρίζοντας προέχοντα τον χαρακτήρα του έργου, το παρόν Κλιμάκιο παραπέμπει την αμφισβήτηση περί της έννοιας των άρθρων 2 και 19 του ν. 4413/2016 στην ελάσσονα Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου για την άρση της διαφωνίας.


ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/107/2025

Το ΣΤ΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου συνεδρίασε για να ελέγξει τη νομιμότητα της διαγωνιστικής διαδικασίας και του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της εταιρείας «…» για την προμήθεια και εγκατάσταση συστήματος παροχής υπηρεσιών ζεύξης δεδομένων αεροναυτιλίας (Data Link Services - DLS), προϋπολογισμού 4.500.000 ευρώ (μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Η αρχική κατακύρωση στην εταιρεία «.. ΑΕ» ακυρώθηκε μετά από προδικαστική προσφυγή της «SSA ΑΕ» και δικαστικές αποφάσεις. Μετά από νέα αξιολόγηση και παράταση της ισχύος της προσφοράς, η διαδικασία συνεχίστηκε με την εταιρεία «SSA ΑΕ». Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν έχουν εμφιλοχωρήσει ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία και δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, με συμβατικό τίμημα 4.132.380 ευρώ (μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).


ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/220/2025

Η Πράξη 220/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας για τη διαδικασία ανάδειξης αναδόχου και το σχέδιο σύμβασης του έργου «Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) Π.Ε. Λάρισας». Το έργο έχει συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη, συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων προαίρεσης, 100.295.033,97 ευρώ, και συνολική συμβατική δαπάνη 54.501.097,05 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Πρόκειται για μεικτή σύμβαση έργου και υπηρεσίας, με κριτήριο ανάθεσης τη βέλτιστη σχέση ποιότητας-τιμής. Το Κλιμάκιο, αφού εξέτασε τα στοιχεία του φακέλου, τη νομιμότητα του διαγωνισμού, καθώς και τις απορριφθείσες προσφυγές άλλων οικονομικών φορέων, έκρινε ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Θεσσαλίας και του αναδόχου «…Α.Ε».


ΕΔ/ΚΛ ΣΤ/121/2025

Η απόφαση του ΣΤ΄ Κλιμακίου (121/2025) αφορά στον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια αστικού εξοπλισμού και ανταλλακτικών για παιδικές χαρές, πλατείες και άλλους κοινόχρηστους χώρους του Δήμου Γλυφάδας, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 3.699.993,84 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Η σύμβαση έχει διάρκεια 36 μήνες και αποτελεί μεικτή σύμβαση προμήθειας αγαθών και παροχής υπηρεσιών με προέχον το στοιχείο της προμήθειας. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι ο προσωρινός ανάδοχος, μια Α.Ε., παρείχε επαρκείς διευκρινίσεις και είχε λάβει επανορθωτικά μέτρα για προηγούμενους λόγους αποκλεισμού (πρόστιμο για περιβαλλοντικοί λόγους), τα οποία είχαν κριθεί επαρκή και σε προγενέστερους διαγωνισμούς. Κατόπιν αυτών, το Κλιμάκιο αποφάνθηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.


ΕΔ/ΚΛ ΣΤ/119/2025

Η απόφαση 119/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου συνεδρίασε στις 3.4.2025 για να ελέγξει τη νομιμότητα του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πόρου και του Δήμου Πόρου. Αντικείμενο της σύμβασης είναι η υλοποίηση της Πράξης «Αναβάθμιση και Εκσυγχρονισμός Τουριστικού Καταφυγίου Πόρου», συνολικής προϋπολογισθείσας δαπάνης 5.990.000,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Η σύμβαση κρίθηκε επιτρεπτή βάσει των άρθρων 100 του ν.3852/2010 και 25 του ν.2971/2001, καθώς εγκαθιδρύει πραγματική συνεργασία μεταξύ των δημόσιων φορέων για την από κοινού εκτέλεση της δημόσιας αποστολής τους. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι το σχέδιο σύμβασης φέρει το ελάχιστο αναγκαίο περιεχόμενο και δεν κωλύεται η υπογραφή του.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/42/2025

Η Πράξη 42/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου συνεδρίασε για να ελέγξει τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης του έργου του Δήμου Νεάπολης - Συκεών με τίτλο «Συντηρήσεις σχολικών συγκροτημάτων και δημοτικών κτιρίων...». Η προϋπολογιζόμενη δαπάνη του έργου ανέρχεται σε 1.451.612,90 ευρώ, μη συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.. Το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη το άρθρο 324 του ν.4700/2020, αποφάσισε ότι ο έλεγχος νομιμότητας για έργα με δαπάνη μεταξύ 300.000,00 ευρώ και 1.700.000,00 ευρώ (ΕΚΤΟΣ ΦΠΑ) εμπίπτει στην αρμοδιότητα του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Κατά συνέπεια, το Κλιμάκιο κρίθηκε αναρμόδιο και παραπέμπει τον φάκελο στον Επίτροπο της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου ΟΤΑ ΙΙ Θεσσαλονίκης (Καλαμαριά).


ΕΔ/ΚΛ ΣΤ/128/2025

Η Πράξη 128/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Δήμου Πειραιά και της εταιρείας «…» για την προμήθεια μηχανολογικού εξοπλισμού και οχημάτων μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) με παράλληλη συντήρηση πενταετούς διάρκειας. Η συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη ανήλθε σε 7.935.763 ευρώ (μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Η Επιτροπή Διαγωνισμού απέρριψε την προσφορά για την ομάδα Δ' λόγω αποκλίσεων στις τεχνικές προδιαγραφές, αλλά δέχθηκε τις προσφορές για τις ομάδες Α', Β', Γ', Ε' και ΣΤ' (συμβατικό τίμημα 7.357.200 ευρώ χωρίς ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν υπήρξαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης, υπό τον όρο ότι η εγγύηση καλής λειτουργίας θα υπολογιστεί επί της εκτιμώμενης, και όχι επί της συμβατικής, αξίας των ειδών των ομάδων Α, Β, Γ, Ε και ΣΤ.