ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/60/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 60/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το Τμήμα 7 («Tablet Android») της προμήθειας «Ανάπτυξη Επιχειρησιακών Εφαρμογών και Διαλειτουργικότητα αυτών με υφιστάμενα Πληροφοριακά Συστήματα του Πυροσβεστικού Σώματος». Η συνολική συμβατική δαπάνη για το Τμήμα 7 ανήλθε σε 59.800,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν υπάρχουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες. Αποφάνθηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης, υπό τον όρο να διορθωθεί ο τίτλος της προμήθειας στο άρθρο 1, να εξειδικευθεί η ρήτρα αναπροσαρμογής τιμής βάσει των κωδικών COICOP 5 και να συμπληρωθεί το ποσό της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης (4% της προϋπολογιζόμενης δαπάνης).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/90/2025
Η Πράξη 90/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το Τμήμα 5 με τίτλο «Εξοπλισμός Φωτογραμμετρίας», το οποίο εντάσσεται στην προμήθεια του Πυροσβεστικού Σώματος «Ανάπτυξη Επιχειρησιακών Εφαρμογών και Διαλειτουργικότητα αυτών με υφιστάμενα Πληροφοριακά Συστήματα». Η προϋπολογισθείσα δαπάνη του συγκεκριμένου τμήματος ήταν 70.000,00 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν συντρέχουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες που να κωλύουν την υπογραφή της σύμβασης. Ωστόσο, έθεσε ως όρο στο άρθρο 6 της ρήτρας αναπροσαρμογής τιμής να προστεθεί συγκεκριμένος κωδικός Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, ενώ ζήτησε και τη συμπλήρωση του ποσού της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης στο προοίμιο της σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/54/2025
Η Πράξη 54/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο του σχεδίου σύμβασης για το Τμήμα 8 του διεθνούς ανοικτού ηλεκτρονικού διαγωνισμού «ανάπτυξη επιχειρησιακών εφαρμογών και διαλειτουργικότητα αυτών με υφιστάμενα πληροφοριακά συστήματα του πυροσβεστικού σώματος», συνολικού προϋπολογισμού 2.024.190 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το ελεγχόμενο τμήμα 8, προϋπολογισμού 1.366.430 ευρώ πλέον ΦΠΑ, αφορά διάφορα υποείδη, όπως προμήθεια αισθητήρων και ανάπτυξη εφαρμογών. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία ανάδειξης αναδόχου και δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης. Ωστόσο, τίθεται ο όρος ότι στο άρθρο 6 του σχεδίου σύμβασης, σχετικά με τη ρήτρα αναπροσαρμογής τιμής, πρέπει να παρατεθεί πίνακας που να αντιστοιχίζει τα είδη με τους ειδικότερους κωδικούς του επιλεγέντος Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, ενώ επίσης πρέπει να συμπληρωθεί στο προοίμιο το ποσό της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/227/2019
Προμήθεια tablet για την κάλυψη αναγκών Δήμου:..Με τα δεδομένα αυτά η ελεγχόμενη δαπάνη είναι νόμιμη γιατί συμπεριλαμβάνεται στο ποσό χρηματοδότησης μέσω της αξίας τοποθέτησης που καταβάλλεται κατά νόμο για λογαριασμό των ωφελουμένων για την υλοποίηση της ανωτέρω δράσης και δεν επιβαρύνει τον τακτικό προϋπολογισμό του φορέα, εξυπηρετεί δε τη λειτουργική δραστηριότητα της Επιχείρησης, καθόσον τα tablet και η χρήση των νέων τεχνολογιών συνιστά σημαντικό βοηθητικό μέσο για την επιτυχέστερη διεξαγωγή των κάθε είδους εκπαιδευτικών δράσεών της. Περαιτέρω, τα tablet δεν ανήκουν στο πάγιο εξοπλισμό της Επιχείρησης, αλλά, δεδομένου ότι χρηματοδοτούνται μέσω της αξίας τοποθέτησης, διατίθενται στους ωφελούμενους της δράσης ώστε να μπορούν να χρησιμοποιηθούν από αυτούς και σε περίπτωση αλλαγής δομής υποδοχής κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/152/2025
Η Πράξη 152 του ΣΤ΄ Κλιμακίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για την «Προμήθεια και εγκατάσταση φωτιστικών σωμάτων και λαμπτήρων τύπου LED εξοικονόμησης ενέργειας» στον Δήμο Ιεράπετρας, με συμβατική δαπάνη 3.322.380,00 ευρώ (πλέον ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η μη υποδιαίρεση της σύμβασης σε τμήματα αιτιολογείται επαρκώς, λόγω της ενιαίας επένδυσης και της απαιτούμενης δεκαετούς εγγύησης και συντήρησης. Επιπλέον, διαπιστώθηκε η οικονομικότητα της προμήθειας και η εφαρμογή των σχετικών τεχνικών προδιαγραφών. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, υπό τον όρο της εξειδίκευσης της προβλεπόμενης στο άρθρο 6 αναπροσαρμογής τιμής, με την προσθήκη της συγκεκριμένης κατηγορίας (COICOP) για κάθε προμηθευόμενο είδος.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/223/2025
Η Πράξη 223/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας σύναψης σύμβασης για την προμήθεια Αντιδραστηρίων και Αναλυτών, συνολικής συμβατικής δαπάνης 1.786.543,50 ευρώ πλέον ΦΠΑ, για το Γενικό Νοσοκομείο Ξάνθης. Καθώς υποβλήθηκε μοναδική προσφορά, το Κλιμάκιο αποφασίζει την αναβολή της έκδοσης οριστικής πράξης. Ζητείται η συμπλήρωση του φακέλου εντός 15 ημερών με απαραίτητα στοιχεία. Συγκεκριμένα, απαιτούνται αναλυτικές απόψεις για τη μη υποδιαίρεση της προμήθειας σε τμήματα, τεκμηρίωση των προϋπολογιζόμενων τιμών μονάδας και των ποσοτήτων, καθώς και νέο σχέδιο σύμβασης με εξειδικευμένη ρήτρα αναπροσαρμογής της τιμής, βασισμένη στους κωδικούς COICOP 5 του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.
ΑΕΠΠ/41/2019
Ο προσφεύγων αιτείται την ακύρωση της απόφασης του Πρυτανικού Συμβουλίου με αρ. 893/42301/21-12-2018, η οποία απέρριψε την προσφορά του στα τμήματα 6 ('ΦΟΡΗΤΟΙ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ') και 7 ('Η/Υ-ΟΘΟΝΕΣ') της διαδικασίας σύναψης σύμβασης προμήθειας. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά προμήθεια υλικού πληροφορικής με εκτιμώμενη αξία 478.038,49 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), με επιμέρους αξία 63.110 ευρώ για το τμήμα 6 και 164.180 ευρώ για το τμήμα 7. Ο προσφεύγων επικαλείται ότι η απόρριψη της προσφοράς του ήταν άδικη, καθώς πληρούσε τον απαιτούμενο όρο της εγγύησης κατασκευαστή με δυνατότητα επικοινωνίας για αναγγελία βλάβης '24Χ7Χ365', και ότι η αναθέτουσα αρχή έπρεπε να του ζητήσει διευκρινίσεις πριν τον αποκλείσει.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/229/2025
Η Πράξη 229/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων και των σχεδίων συμβάσεων για την Προμήθεια Ηλεκτρολογικού Υλικού του Δήμου Πατρέων. Η συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη της προμήθειας (Τμήματα 1-10 και 12) που ελέγχθηκε, ανήλθε σε 3.719.032,26 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου δικαιώματος προαίρεσης 50% και πλέον ΦΠΑ). Η διαδικασία κατακυρώθηκε σε τρεις οικονομικούς φορείς (για τα τμήματα 1-10 και 12), με συνολικό ποσό 1.629.239,55 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Σημειώνεται ότι για το τμήμα 13 εκκρεμεί προσφυγή ενώπιον της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν υφίστανται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διεξαχθείσα διαγωνιστική διαδικασία για τα τμήματα 1-10 και 12 και αποφάνθηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή των τριών σχεδίων συμβάσεων.
ΕΔ/ΚΛ ΣΤ/113/2025
Η Πράξη 113/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της ανάθεσης του Τμήματος Β' (προμήθεια 108 περιπολικών οχημάτων τύπου SUV) της ευρύτερης προμήθειας «Προμήθεια Χερσαίων Μέσων» για τις ανάγκες του Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ., συνολικής προϋπολογιζόμενης δαπάνης 3.629.032,26 ευρώ πλέον Φ.Π.Α.. Η διαδικασία αναδείχθηκε σε οριστική κατακύρωση κατόπιν δικαστικών αποφάσεων, οι οποίες ακύρωσαν την αρχική ανάδειξη. Ο διαγωνισμός κατακυρώθηκε τελικά στον οικονομικό φορέα «.. Α.Ε.Β.Ε.», με συνολικό τίμημα 4.206.319,20 ευρώ. Το Κλιμάκιο αποφασίζει ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, υπό τον όρο να εξειδικευθεί η προβλεπόμενη ρήτρα αναπροσαρμογής του άρθρου 9 με την προσθήκη του συγκεκριμένου κωδικού COICOP5.
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/457/2024
Η απόφαση του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου (Πράξη 457/2024) εξετάζει τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάθεσης προμήθειας για την «Ηλεκτρονική Καταμέτρηση Οικιακών Υδρομέτρων σε υφιστάμενα δίκτυα ύδρευσης της ΔΕΥΑ Κομοτηνής», προϋπολογισμού 7.257.202 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο κρίνει ότι η χρηματοδότηση δεν είναι εξασφαλισμένη, καθώς η αρχική ένταξη στο ΕΣΠΑ 2014-2020 έληξε στις 31.12.2023 και η νέα ενσωμάτωση στο ΠΠ 2021-2027 είναι αβέβαιη και εκκρεμής έγκρισης. Επιπλέον, η βαθμολόγηση της μοναδικής τεχνικής προσφοράς δεν περιλαμβάνει πλήρη και ειδική λεκτική αιτιολόγηση, παραβιάζοντας τις αρχές διαφάνειας και ίσης μεταχείρισης. Συνεπώς, κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης λόγω αυτών των ουσιωδών πλημμελειών.
ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1200/2024
Εγκατάσταση Συστήματος Ελέγχου Διαρροών (τηλε-ελέγχου/τηλεχειρισμού) στα υφιστάμενα δίκτυα ύδρευσης.(...) ζητείται η αναθεώρηση της 765/2024 απόφασης του Εβδόμου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου. (...) Ενόψει όλων των ανωτέρω, ορθώς κρίθηκε με την προσβαλλόμενη απόφαση ότι προέχων χαρακτήρας της σύμβασης είναι αυτός της προμήθειας και ως εκ τούτου η δημοπράτησή της ως σύμβασης έργου, λαμβανομένων υπόψη των εννόμων συνεπειών αυτής, κατά τα βασίμως διαλαμβανόμενα στην προσβαλλομένη απόφαση (σκ. 25 της παρούσας, βλ. και σκέψεις 7, 8, 9 της παρούσας), συνιστά ουσιώδη νομική πλημμέλεια της διαγωνιστικής διαδικασίας πλήττουσα την ακεραιότητα αυτής (βλ. ΕλΣυν Ολ. 2037/2022 σκ. 12, 1716/2022 σκ. 30). Ως εκ τούτου, ο σχετικός λόγος της προσφυγής υπό τις ειδικότερες αιτιάσεις του πρέπει να απορριφθεί.. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω και εφόσον δεν προβάλλεται άλλος λόγος αναθεώρησης, η κρινόμενη προσφυγή και η υπέρ αυτής ασκηθείσα παρέμβαση πρέπει να απορριφθούν