ΝΣΚ/93/2009
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Κοινοτικές ενισχύσεις – ΕΛΕΓΕΠ – Καταλογισμός αχρεωστήτως καταβληθέντων – Αίτηση θεραπείας – Αναστολή καταλογιστικής πράξης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Κατά των αποφάσεων Υπουργού Γεωργίας (ήδη ΑΑΤ), που εκδίδονται κατ εφαρμογή του άρθρου 28 του Ν 2520/1997, για επιστροφή αδικαιολογήτως και σε βάρος του ΕΛΕΓΕΠ καταβληθέντων ποσών, δεν προβλέπεται η άσκηση ειδικής διοικητικής ή ενδικοφανούς προσφυγής. Πέραν των προβλεπομένων ενδίκων βοηθημάτων επιτρέπεται η άσκηση αίτησης θεραπείας (απρόθεσμη απλή διοικητική προσφυγή), χωρίς ανασταλτικό αποτέλεσμα. Επιτρεπτή (όχι υποχρεωτική) η αναστολή της καταλογιστικής πράξης. Απόφαση του Υπουργού για αναστολή εκτέλεσης, εκδιδόμενη μετά πάροδο 30 ημερών από την άσκηση της αίτησης θεραπείας, θα πρέπει να περιέχει ειδική αιτιολογία.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/304/2016
Αν ασκήθηκε παραδεκτά ένσταση του άρθρου 49α του ν. 4036/2012, κατά απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, η οποία εκδόθηκε επί αίτησης θεραπείας η οποία είχε ασκηθεί κατά απόφασης επιβολής κύρωσης (προστίμου) του ίδιου Υπουργού, δοθέντος ότι κατά το χρόνο έκδοσης αυτής δεν προβλεπόταν η άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής (ένστασης).(...)Με το άρθρο 49α του ν. 4036/2012 προβλέφθηκε η δυνατότητα άσκησης ένστασης κατά των αποφάσεων του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, που επιβάλλουν διοικητικές κυρώσεις (πρόστιμα). Επομένως οι αποφάσεις που εκδόθηκαν επί αιτήσεων θεραπείας του άρθρου 24 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, κατά τέτοιων αποφάσεών δεν μπορούν να προσβληθούν, νομίμως, με την ένσταση της ανωτέρω διατάξεως, διότι δεν αποτελούν την απόφαση με την οποία επιβάλλεται το πρώτον η διοικητική κύρωση. (ομόφ.)
ΝΣΚ/338/2002
Κοινοτικό Δίκαιο. Εθνικό γεωργοπεριβαλλοντικό πρόγραμμα μακροχρόνιας παύσης εκμετάλλευσης γεωργικών γαιών. Καταγγελία συμβάσεων. Διαδικασία απένταξης και επιστροφής αχρεωστήτως καταβληθέντων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ενόψει της διαπιστωθείσης ανάγκης απένταξης από το εθνικό γεωργοπεριβαλλοντικό πρόγραμμα της μακροχρόνιας παύσης εκμετάλλευσης γεωργικών γαιών, των μη επιλέξιμων κατά τους Κανονισμούς 2078/92 και 746/96 εκτάσεων: 1. Είναι μεν δυνατή η μονομερής διακοπή των συμβάσεων που αφορούν τις άνω μη επιλέξιμες εκτάσεις, επιβάλλεται όμως από τις αρχές της χρηστής και εύρυθμης διοίκησης η προηγούμενη αιτιολογημένη τροποποίηση του εθνικού προγράμματος τούτου, ώστε να συμφωνεί προς τις κοινοτικές διατάξεις ως προς την επιλεξιμότητα των προς ένταξη εκτάσεων, καθώς και η υποβολή του στην Επιτροπή προς έγκριση, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 7 Καν.2078/92 και 18 Καν.746/96. 2. Δεν απαιτείται η τήρηση συγκεκριμένης διαδικασίας για την απένταξη, στο βαθμό που η τελευταία αναφέρεται σε λόγους νομιμότητας των γενικών κριτηρίων επιλεξιμότητας, και σε πλάνη περί τα πράγματα, χωρίς αυτό να εμποδίζει την αρμόδια προς τούτο υπηρεσία να ακολουθήσει, εφόσον το επιθυμεί, τη διαδικασία που προβλέπεται για την ένταξη στο πρόγραμμα, ή άλλη διαδικασία που θα ορισθεί αρμοδίως, ειδικά προς τούτο. 3. Η επιστροφή των αχρεωστήτως καταβληθέντων αποτελεί υποχρέωση που επιβάλλεται από το κοινοτικό και το εθνικό δίκαιο, ακόμα και στην περίπτωση αχρεωστήτων καταβολών που οφείλονται σε λάθος της αρμόδιας αρχής. Η ακολουθητέα διαδικασία προσδιορίζεται από το άρθρο 20 Καν.746/96 και τα άρθρα 27 παρ.3 Ν 992/79 και 28 Ν 2520/97, όπως ισχύουν. 4. Αρμόδια για την απένταξη υπηρεσία είναι η Δ/νση Χωροταξίας και Προστασίας Περιβάλλοντος του Υπ. Γεωργίας, και για τον καταλογισμό των αχρεωστήτως καταβληθέντων ο Υπουργός Γεωργίας, κατόπιν της προδικασίας που προβλέπεται στο άρθρο 28 Ν 2520/97, την οποία διενεργεί η εκάστοτε αρμόδια αρχή για την αναγνώριση και εκκαθάριση της δαπάνης, για την οποία διαπιστώθηκε παράνομη ή αχρεώστητη καταβολή.
ΝΣΚ/145/2021
Δυνατότητα άσκησης κατά απόφασης Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης -κατά το μέρος που αρνήθηκε την έγκριση πρακτικού Δ.Σ. κοινωφελούς Ιδρύματος για χορήγηση υποτροφιών από αποκλεισθέντες υποψηφίους- της προβλεπόμενης στο άρθρο 24 παρ. 1 του ν. 2690/1999 αίτησης θεραπείας, ενώπιον του ανωτέρω Συντονιστή, άλλως της προσφυγής του άρθρου 8 του ν. 3200/1955 ενώπιον του Υπουργού Οικονομικών και το περιεχόμενο του ελέγχου νομιμότητας της διοικητικής πράξης.(...)α) Kατά της από 07.07.2020 απόφασης του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου -κατά το μέρος που αρνήθηκε την έγκριση πρακτικού Δ.Σ. κοινωφελούς Ιδρύματος για χορήγηση υποτροφιών- επιτρέπεται η άσκηση ενώπιον του Υπουργού Οικονομικών της ειδικής διοικητικής προσφυγής του άρθρου 8 του ν. 3200/1955, αποκλειομένης, σε κάθε περίπτωση, της άσκησης της αίτησης θεραπείας που προβλέπεται στο άρθρο 24 παρ. 1 του ν. 2690/1999 -Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας- (κατά πλειοψηφία). β) Ο έλεγχος που ασκεί ο Υπουργός Οικονομικών στο πλαίσιο εξέτασης προσφυγής του άρθρου 8 του ν. 3200/1955 αφορά μόνον στη νομιμότητα των πράξεων του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, συμπεριλαμβανομένων της πλάνης περί τα πράγματα, της νομιμότητας της αιτιολογίας και της κακής χρήσης της διακριτικής ευχέρειας ή της υπέρβασης των ορίων αυτής (ομόφωνα).
ΕΣ/ΕΛΑΣΣΟΝΑ ΟΛΟΜ/ΠΡΩΤΗ ΣΥΝΘΕΣΗ/2261/2014
ΚΑΤΑΛΟΓΙΣΜΟΙ:Ζητείται η αναστολή των έννομων συνεπειών της ανωτέρω απόφασης και κατά συνεκδοχή, η αναστολή εκτέλεσης της με αυτή επικυρωθείσας 614/1-2-2002 καταλογιστικής πράξης.(....)Με τα δεδομένα αυτά, το Δικαστήριο πιθανολογεί ότι η άμεση εκτέλεση της απόφασης Τμήματος και η συνακόλουθη άμεση καταβολή από τον αιτούντα του ιδιαιτέρως υψηλού ποσού της ποσού του 1.106.771,21 ευρώ θα προκαλέσει ανεπανόρθωτη βλάβη στα μέσα διαβίωσής του, η αποκατάσταση της οποίας σε περίπτωση ευδοκιμήσεως της αιτήσεως του περί αναιρέσεως είναι δυσχερώς επανορθώσιμη. Πρέπει, ως εκ τούτου, να γίνει δεκτή η κρινόμενη αίτηση για τον προεκτεθέντα λόγο και να ανασταλεί η εκτέλεση της προαναφερόμενης απόφασης, και συνακόλουθα της προαναφερθείσας καταλογιστικής πράξεως που επικυρώθηκε με την ως άνω απόφαση του Τμήματος, μέχρις ότου περατωθεί ή καταργηθεί η δίκη επί της αίτησης αναίρεσης που έχει ασκηθεί κατά της δικαστικής απόφασης και εκκρεμεί ενώπιον του παρόντος Δικαστηρίου.Δέχεται την αίτηση του …του …για αναστολή εκτέλεσης της …/2013 απόφασης του IV Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου.Απορρίπτει το αίτημά του για καταβολή σ’ αυτόν της δικαστικής του δαπάνης.
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ/493/2025
Η απόφαση αφορά την απόρριψη αίτησης του Δήμου ... για καταλογισμό υπαλλήλου (ταμία-εισπράκτορα) με το ποσό των 79.413,97 ευρώ, το οποίο φέρεται ότι ιδιοποιήθηκε παρανόμως (υπεξαίρεση) κατά την άσκηση των καθηκόντων της μεταξύ Απριλίου 2013 και Μαΐου 2017. Το Δευτερο Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου έκρινε ότι η ζημία προκλήθηκε από την άσκηση διαχειριστικών καθηκόντων και συνιστά έλλειμμα στη χρηματική διαχείριση του Δήμου. Δεδομένου ότι η καθ' ης φέρει την ιδιότητα του de jure υπολόγου, η αποκατάσταση του ελλείμματος απαιτεί την έκδοση καταλογιστικής πράξης από τα αρμόδια όργανα, κατά της οποίας προβλέπεται άσκηση έφεσης, και όχι αίτηση καταλογισμού κατά των άρθρων 118 επ. του ν. 4700/2020. Ως εκ τούτου, η αίτηση του Δήμου απορρίφθηκε ως απαράδεκτη.
ΝΣΚ/64/2004
Αναστολή εκτέλεσης πρωτοκόλλων κατεδάφισης κτισμάτων εντός του αιγιαλού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η άσκηση αίτησης ακύρωσης κατά πρωτοκόλλων κατεδάφισης που έχουν εκδοθεί επί κτισμάτων ή κατασκευασμάτων εντός του αιγιαλού δεν αναστέλλει την εκτέλεση αυτών. (ομόφωνα) Σε περίπτωση όμως που κοινοποιηθεί στην αρμόδια Υπηρεσία μετά την άσκηση αιτήσεως ακυρώσεως και αίτηση αναστολής τότε η Διοίκηση, κατ’ επίκληση της αρχής της χρηστής Διοίκησης, οφείλει να απέχει από οιαδήποτε ενέργεια εκτελέσεως του πρωτοκόλλου έως ότου εκδοθεί απόφαση, εκτός εάν κατ’ εκτίμηση της Διοίκησης, επιτακτικοί λόγοι υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος επιτάσσουν την άμεση εκτέλεση αυτών. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/430/2001
Τοπικές Διοικητικές Επιτροπές ΙΚΑ. Ασφαλιστικές διαφορές. Προθεσμία - άσκηση προσφυγής - αναστολή εκτέλεσης αποφάσεων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η προθεσμία και η άσκηση προσφυγής, δεν αναστέλλουν (χωρίς υποβολή σχετικής αίτησης αναστολής και έκδοση αντίστοιχης απόφασης του αρμοδίου Δικαστηρίου) την εκτέλεση των αποφάσεων των Τοπικών Διοικητικών Επιτροπών του ΙΚΑ (που αποφαίνονται επί ενστάσεων αφορωσών το σύνολο των κοινωνικοασφαλιστικών διαφορών), μετά την έναρξη ισχύος του νέου Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας (Ν 2717/1999), ο οποίος, μεταξύ άλλων, κατήργησε και όλες τις αντίθετες προς τις διατάξεις του, ειδικές για το ΙΚΑ, ρυθμίσεις.
ΝΣΚ/54/2012
Καταλογιστική πράξη προστίμου για παράβαση των διατάξεων των άρθρων 65Α και 66 του Ν.2121/1993 περί πνευματικής ιδιοκτησίας. Εφαρμοστέες διατάξεις ως προς την αναστολή εκτέλεσης ή μη αυτής λόγω άσκησης εμπρόθεσμης προσφυγής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η άσκηση εμπρόθεσμης προσφυγής κατά καταλογιστικής πράξης προστίμου, για παράβαση των διατάξεων των άρθρων 65Α και 66 του Ν.2121/1993 περί πνευματικής ιδιοκτησίας, δεν αναστέλλει την εκτέλεσή της και τη διαδικασία προς ταμειακή βεβαίωση και είσπραξη του συνόλου του επιβληθέντος προστίμου, εφαρμοζομένης της διάταξης του άρθρου 69 παρ.1 του Κ.Δ.Δ. (ομοφ.)
ΝΣΚ/99/2010
Καθορισμός καθ’ ύλην Τεχνικών Διευθύνσεων της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων για την άσκηση εποπτείας επί των τεχνικών θεμάτων, των εποπτευόμενων από την Γ.Γ.Δ.Ε. νομικών προσώπων του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η διάταξη του άρθρου 22 παρ.2 του ΠΔ 69/1988 (περί Οργανισμού της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων) δεν αποτελεί συνταγματικά επιτρεπτή εξουσιοδοτική διάταξη για την έκδοση κανονιστικής διοικητικής πράξης, συνεπώς η πράξη του Υπουργού με την οποία προσδιορίζονται υπηρεσίες της Γ.Γ.Δ.Ε., που είναι καθ’ ύλην αρμόδιες για την άσκηση εποπτείας σε τεχνικά θέματα, επί των εποπτευομένων από τη Γ.Γ.Δ.Ε. νομικών προσώπων, δεν αποτελεί κανονιστική διοικητική πράξη ή άλλο κείμενο δυνάμενο να δημοσιευθεί στην ΕτΚ, αλλά εγκύκλιο ή υπηρεσιακή διαταγή, εκδιδόμενη βάσει των διατάξεων του άρθρου 25 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν 3528/2007).
ΕΣ/ΤΜ.6/510/2020
Έλλειμμα διαχείρισης...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στη σκέψη 2, εν όψει και του ύψους του καταλογισθέντος σε βάρος του αιτούντος ποσού, το Δικαστήριο πιθανολογεί ότι από την άμεση εκτέλεση της ως άνω καταλογιστικής απόφασης υπάρχει κίνδυνος να υποστεί αυτός ανεπανόρθωτη ή δυσχερώς επανορθώσιμη βλάβη στα μέσα διαβίωσής του και, συνεπώς, συντρέχει, εν προκειμένω, νόμιμος λόγος χορήγησης της αιτούμενης αναστολής.Συνακόλουθα, πρέπει η ένδικη αίτηση να γίνει δεκτή, να ανασταλεί, ως προς τον αιτούντα, η εκτέλεση της .... καταλογιστικής απόφασης της προαναφερθείσας Οικονομικής Επιθεωρήτριας μέχρις ότου περατωθεί ή καταργηθεί η επί της έφεσης του αιτούντος δίκη και να επιστραφεί σε αυτόν το παράβολο που κατατέθηκε για την άσκηση της αίτησης (βλ. άρθρο 51 παρ. 2 του π.δ/τος 1225/1981, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 83 παρ. 2 του ν. 4055/2012 και άρθρο 73 παρ. 4 Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο).