ΝΣΚ/77/2000
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Εκπαιδευτικοί. Υπερωρίες. Αποζημίωση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Με τη διάταξη της παρ.1 εδ.2 της κυρωθείσας με το άρθρο 7 του Ν.1810/1988 με αρ.62712/2479/5-7-1988 κοινής αποφάσεως των Υπουργών Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, Οικονομικών και Εργασίας, που τροποποίησε την αρχική διάταξη της παρ.16 του άρθρου 14 του Ν.1566/1985, ο νομοθέτης αρκείται προκειμένου να καταβληθεί σε εκπαιδευτικό αποζημίωση για προαιρετική υπερωριακή διδασκαλία, στην απόφαση του οικείου Νομάρχη με την οποία βεβαιώνεται η ημερομηνία έναρξης της διδασκαλίας και η οποία έτσι καλύπτει και το διάστημα κατά το οποίο παρεχόταν η υπερωριακή διδασκαλία ενώ η απόφαση ανάθεσης αυτής δεν είχε εκδοθεί πριν, αλλά μετά την έναρξη της ως άνω διδασκαλίας.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/Τ1/14/2007
Εφάπαξ αποζημίωση λόγω συνταξιοδότησης.Εσφαλμένα συμπεριλήφθησαν στις τακτικές αποδοχές του τελευταίου μήνα απασχόλησης (επί των οποίων, κατά τη διάταξη του άρθρου 55 του π.δ. 410/1988 , υπολογίζεται η επίμαχη αποζημίωση) και η αποζημίωση από Δ.Ι.Β.Ε.Ε.Τ..
ΕΣ/ΤΜ.1/125/2003
Καταβολή οδοιπορικών εξόδων και ημερήσιας αποζημίωσης:Με δεδομένα τα ανωτέρω πραγματικά περιστατικά και σύμφωνα με τις προεκτεθείσες διατάξεις όσοι εκ των ανωτέρω καθηγητών διατέθηκαν για συμπλήρωση του υποχρεωτικού τους ωραρίου σε σχολεία άλλης πόλης ή κωμόπολης δικαιούνται για ολόκληρο το χρονικό διάστημα από 1.1.2003 μέχρι 18.6.2003, συνεπώς και κατά την περίοδο των εξετάσεων, την προαναφερθείσα αποζημίωση και τα σχετικά οδοιπορικά έξοδα, όπως δικαιούνται, για το ίδιο χρονικό διάστημα, αποζημίωση για υπερωριακή διδασκαλία εκείνοι στους οποίους ανατέθηκε η κάλυψη ωρών διδασκαλίας μαθημάτων υπερωριακά, εφόσον όπως προκύπτει από τις οικείες καταστάσεις διάθεσης και υπερωριών, όλοι οι ανωτέρω εκπαιδευτικοί διεξήγαγαν τις εξετάσεις , που αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της διδακτικής διαδικασίας των μαθημάτων που δίδαξαν κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, διόρθωσαν και βαθμολόγησαν τα γραπτά των μαθητών, που εξετάσθηκαν στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις στα Γυμνάσια και τα Λύκεια, στην τελευταία περίπτωση σε επίπεδο σχολικής μονάδας. Κατόπιν αυτών, οι εντελλόμενες με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα δαπάνες είναι νόμιμες και τα εντάλματα αυτά πρέπει να θεωρηθούν.
ΕλΣυν/Κλ.1/10/2015
ΥΠΕΡΩΡΙΕΣ- ΚΑΝΟΝIΚΟΤΗΤΑ ΔΑΠΑΝΩΝ :Μη κανονική η καταβολή δαπάνης για υπερωριακή αποζημίωση, σε υπαλλήλους ασφαλιστικού οργανισμού, καθόσον, κατά παράβαση των άρθρων 2 και 4 του ν.3861/2010, όπως ισχύεις, οι σχετικές αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης, των οποίων η ισχύς εκκινεί από την ανάρτησή τους στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ», αναρτήθηκαν σε αυτό στις 2 Μαίου 2014, δηλαδή σε χρόνο μεταγενέστερο της πραγματοποίησης των ως άνω δαπανών, (απογευματινές υπερωρίες ΕΥΠΕΑ, νυχτερινά και εξαιρέσιμα ΕΥΠΕΑ, μηνός Απριλίου 2014). (Ανακλήθηκε με την 29/2015 Πράξη του I Τμήματος)
ΕΣ/Τ1/200/2007
Γραμματέας Δήμου δικαιούται, έστω και αν απασχολήθηκε για την τήρηση των πρακτικών κατά τις νυκτερινές ώρες, μόνο την ωριαία αμοιβή που δικαιούνται οι υπάλληλοι για υπερωριακή εργασία απογευματινών ωρών και όχι την προσαυξημένη ωριαία αποζημίωση για νυκτερινή εργασία. Όμοια και οι εντελλόμενες με τα υπόλοιπα χρηματικά εντάλματα δαπάνες, που αφορούν υπερωριακή αποζημίωση υπαλλήλων του Δήμου για απασχόλησή τους κατά τις Κυριακές και τις εξαιρέσιμες ημέρες, δεν είναι νόμιμες, δεδομένου ότι δεν υφίσταται νομοθετική διάταξη που να προβλέπει ότι οι υπηρεσίες των δήμων λειτουργούν και κατά τις Κυριακές και τις εξαιρέσιμες ημέρες.
ΕΣ/Τ1/138/2009
Δαπάνη υπερωριακής απασχόλησης εκπαιδευτικών που βαρύνει τον προϋπολογισμό οικονομικού έτους 2009, είναι μη νόμιμη, αφού, κατά παράβαση της διάταξης του άρθρου 16 παρ. 1. εδάφιο ε' του ν.3205/2003. αφορά σε αμοιβή υπερωριακής εργασίας που παρασχέθηκε σε προγενέστερο του τελευταίου διμήνου του προηγούμενου οικονομικού έτους (2008) χρονικό διάστημα. Εξάλλου, ο προβαλλόμενος ισχυρισμός περί παράβασης της διάταξης της παρ. 6 του άρθρου 16 του ν. 3205/2003, σύμφωνα με την οποία «Στις ρυθμίσεις των διατάξεων του άρθρου αυτού δεν εμπίπτει το εκπαιδευτικό προσωπικό της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για την ανάθεση διδασκαλίας του μαθήματος της ειδικότητας του, προαιρετικής ή υποχρεωτικής (επιμίσθιο), της οποίας η ωριαία αμοιβή εξακολουθεί να καταβάλλεται στο ύψος που έχει διαμορφωθεί κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου», είναι αβάσιμος και απορριπτέος. Και τούτο, διότι η θεσπισθείσα με την επικαλούμενη διάταξη εξαίρεση αφορά μόνο στο ύψος της ωριαίας αμοιβής που δικαιούται το εκπαιδευτικό προσωπικό της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για παρασχεθείσα υπερωριακή διδασκαλία και δεν επεκτείνεται στα ρυθμιζόμενα με τις λοιπές διατάξεις του άρθρου 36 του ν. 3205/2003 ζητήματα.
ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)185/2014
Μη νόμιμη η καταβολή αποζημίωσης λόγω συνταξιοδότησης, σε πρώην μόμιμο υπάλληλο Τ.Ε.Ι. (ν.π.δ.δ.), σύμφωνα με το άρθρο 55 του π.δ. 410/1988, καθόσον ο εν λόγω υπάλληλος δεν δικαιούται την προβλεπόμενη από την ανωτέρω διάταξη αποζημίωση, αφού, κατά την αποχώρησή του από την υπηρεσία, είχε ήδη μονιμοποιηθεί σε θέση υπαλλήλου δημοσίου δικαίου του Τ.Ε.Ι., σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 2738/1999, με συνέπεια να μην τελεί πλέον σε σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου και να έχει διακοπεί κάθε δεσμός του με το νομικό καθεστώς του π.δ. 410/1988.
ΕλΣυν.Κλ.1/248/2015
ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ.Λόγω συνταξιοδότησης:Μη νόμιμη η δαπάνη Πανεπιστημίου για την καταβολή ποσού 15.000,00 ευρώ σε πρώην μόνιμη υπάλληλο αυτού, ως εφάπαξ αποζημίωσης, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 55 του π.δ. 410/1988 (Α' 191), καθόσον δεν δικαιούται την προβλεπόμενη από την ανωτέρω διάταξη αποζημίωση, αφού κατά την αποχώρησή της από την υπηρεσία είχε ήδη μονιμοποιηθεί, βάσει νόμου, σε θέση υπαλλήλου δημοσίου δικαίου του Πανεπιστημίου, δεδομένου ότι πληρούσε τις προϋποθέσεις των άρθρων 14 και 15 του ν. 2738/1999, με συνέπεια να μην τελεί πλέον, κατά τον κρίσιμο χρόνο, σε σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου και να έχει διακοπεί κάθε δεσμός της με το νομικό καθεστώς του π.δ. 410/1988.
ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)112/2015
Υπερωριακή αποζημίωση εκπαιδευτικών (...)Από τις ισχύουσες διατάξεις προκύπτει, μεταξύ άλλων, ότι για την πραγματοποίηση υπερωριακής διδασκαλίας με αμοιβή από εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης απαιτείται απόφαση ανάθεσης από τον σύλλογο διδασκόντων του οικείου σχολείου, η οποία ισχύει από τη χρονολογία έκδοσής της. Συνεπώς, δαπάνη για την καταβολή αμοιβής υπερωριακής διδασκαλίας που, είτε πραγματοποιήθηκε χωρίς να έχει εκδοθεί καθόλου απόφαση ανάθεσης, είτε η απόφαση ανάθεσης εκδόθηκε μεταγενέστερα, αλλά η ισχύς της ανατρέχει στον χρόνο πραγματοποίησης της διδασκαλίας, χωρίς να συντρέχει κάποια από τις προαναφερθείσες εξαιρέσεις αναγνώρισης αναδρομικότητας, στερείται νομίμου ερείσματος (Ε.Σ. Πρ. Ι Τμ. 58/2001, Κλιμ. Προλ. Ελ. Δαπ. στο Ι Τμ. 141/2013).(..)Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις (ΙΙ και ΙΙΙ) που προηγήθηκαν, το Κλιμάκιο κρίνει ότι: α) Οι δαπάνες που αφορούν στην καταβολή υπερωριακής αποζημίωσης στον …. και στον …., είναι μη νόμιμες, διότι για τον πρώτο δεν υπάρχει απόφαση ανάθεσης του Συλλόγου Διδασκόντων, ενώ για τον δεύτερο διότι η απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων εκδόθηκε μετά την πραγματοποίηση των υπερωριών και μη νομίμως ανέπτυξε αναδρομική ισχύ, αφού στην προκειμένη περίπτωση, δεν συντρέχει κάποια από τις προαναφερθείσες εξαιρέσεις αναγνώρισης αναδρομικότητας. β) Οι δαπάνες που αφορούν στην καταβολή υπερωριακής αποζημίωσης στον ….. είναι μη κανονικές, διότι από τα επισυναπτόμενα δικαιολογητικά δεν αποδεικνύεται η πραγματοποίησή τους. Εξάλλου, ο καθ’ ερμηνεία προβαλλόμενος με το έγγραφο επανυποβολής ισχυρισμός περί συγγνωστής πλάνης των οργάνων της Υ.Δ.Ε. είναι απορριπτέος, διότι, ενόψει της απόλυτης σαφήνειας των εφαρμοστέων δημοσιονομικών διατάξεων και της προαναφερθείσας πάγιας και πρόσφατης νομολογίας του Κλιμακίου τούτου και του Ι Τμήματος, δεν καταλείπεται καμία αμφιβολία ως προς την απαρέγκλιτη τήρησή τους, ενώ η επικαλούμενη 77/2000 γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους αναφέρεται σε διαφορετικό νομοθετικό και πραγματικό πλαίσιο
ΝΣΚ/47/2016
Αποζημίωση του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου του Μετοχικού Ταμείου Αεροπορίας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Το ν.π.δ.δ. με την επωνυμία «Μετοχικό Ταμείο Αεροπορίας» οφείλει να καταβάλλει, ως μηνιαία αποζημίωση, στον εκάστοτε Πρόεδρο του Διοικητικού του Συμβουλίου, ο οποίος, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 2 παρ. 3 του α.ν. 1988/1939, τυγχάνει απόστρατος αξιωματικός και στον οποίο καταβάλλεται ολόκληρη η σύνταξη από το δημόσιο ταμείο, το ήμισυ της προβλεπόμενης στο άρθρο 27 του ν. 3648/2008 μηνιαίας αποζημίωσης, καθώς αυτός, ως συνταξιούχος, εμπίπτει στις περιοριστικές διατάξεις του άρθρου 6 παρ. 9 του ν. 2469/1997 και του άρθρου πρώτου παράγραφος Β, υποπαράγραφος Β1 περιπτ. 1β του ν. 4093/2012. β) Δεν προκύπτει, από τη γραμματική διατύπωση και την αιτιολογική έκθεση του ν. 3648/2008, ότι η ρύθμιση του άρθρου 27 αυτού ενσωματώνει τον προβλεπόμενο περιορισμό του άρθρου 6 παρ. 9 του ν. 2469/1997 (ομοφ.).
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/36/2019
Αποζημίωση για υπερωριακή απασχόληση υπαλλήλων νοσοκομείου:..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη, καθόσον κατά τον χρόνο πραγματοποίησης της υπερωριακής απασχόλησης δεν υπήρχε επαρκής διαθέσιμη πίστωση στον προϋπολογισμό οικονομικού έτους 2018 του Γενικού Νοσοκομείου ... για την κάλυψη της αντίστοιχης δαπάνης. Τούτο δε διότι, όπως προκύπτει από την, κατά τα ανωτέρω, προσκομισθείσα καρτέλα του επίμαχου κωδικού εξόδων του Γενικού Νοσοκομείου ..., το Νοσοκομείο, πλην των ελεγχόμενων χρηματικών ενταλμάτων, είχε πληρώσει δαπάνες συνολικού ποσού 134.271,29 ευρώ, με συνέπεια το ποσό των 5.728,71 ευρώ που απέμεινε από τις συνολικά αναληφθείσες με τις Β.....2018 αποφάσεις του Αναπληρωτή Διοικητή και του Διοικητή του Γενικού Νοσοκομείου ... πιστώσεις(140.000,00 ευρώ) να μην επαρκεί για την πληρωμή της επίμαχης δαπάνης, συνολικού ποσού 25.301,76ευρώ. Σε κάθε δε περίπτωση, η διαθέσιμη στον επίμαχο Κ.Α.Ε. 0261.01 πίστωση, κατά την 1η.8.2018, ανερχόταν στο ποσό των 10.956,70 ευρώ, και, ως εκ τούτου, δεν επαρκούσε ούτε για την πληρωμή του εντελλόμενου με το πρώτο χρηματικό ένταλμα ποσού (13.046,78 ευρώ). Περαιτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη παρίσταται και μη κανονική, καθόσον η ....2018 απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, ποσού 75.834,99ευρώ, εκδόθηκε στις 9.11.2018, ήτοι σε χρόνο μεταγενέστερο της πραγματοποίησης της κρίσιμης υπερωριακής απασχόλησης κατά τους μήνες Αύγουστο και Σεπτέμβριο του έτους 2018, και, συνεπώς, δεν μπορεί να αναπληρώσει την κατά τα ανωτέρω ανεπάρκεια της οικείας πίστωσης. Το Νοσοκομείο δε αλυσιτελώς επικαλείται, με το έγγραφο επανυποβολής, την διάταξη του άρθρου 64 του ν. 4486/2017, που αφορά στη δυνατότητα της αναδρομικής ισχύος των Υπουργικών Αποφάσεων που εκδίδονται για τις εφημερίες και τις υπερωρίες των Νοσοκομείων, καθόσον η εν λόγω δυνατότητα δεν ασκεί επιρροή στην νομιμότητα και στην κανονικότητα της επίμαχης δαπάνης. Ωστόσο το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη ότι προέκυψαν έκτακτες υπηρεσιακές ανάγκες για την κάλυψη των οποίων πραγματοποιήθηκε η υπερωριακή απασχόληση των υπαλλήλων στα αντίστοιχα τμήματά τους προκειμένου να εξασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία του Νοσοκομείου, τις ανάγκες υγείας των πολιτών που καλύπτει το Νοσοκομείο, καθώς και ότι σύμφωνα με τις βεβαιώσεις του Διοικητή του Νοσοκομείου οι φερόμενοι ως δικαιούχοι υπάλληλοι παρείχαν εργασία πέραν του υποχρεωτικού ωραρίου τους, κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Νοσοκομείου, χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των κειμένων διατάξεων, υπέλαβαν ότι μπορούσαν, έστω και μετά την πραγματοποίηση της επίμαχης δαπάνης, να προχωρήσουν στην έκδοση απόφασης ανάληψης της σχετικής δημοσιονομικής υποχρέωσης, αφού είχε εξασφαλισθεί η επάρκεια των εγγεγραμμένων στον οικείο Κ.Α.Ε. πιστώσεων. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη και μη κανονική, όμως τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής θα μπορούσαν να θεωρηθούν λόγω συγγνωστής πλάνης, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνουν.