ΝΣΚ/46/2009
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Νομιμότητα ή μη της ίδρυσης από αμιγή δημοτική επιχείρηση και τρίτους, αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας, κατά το άρθρο 291 παρ.7 του ΠΔ 410/1995 – Κώλυμα εκλογιμότητας ή ασυμβίβαστο εταίρου προσωπικών εταιρειών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν ήταν δυνατή η ίδρυση από αμιγή δημοτική επιχείρηση και τρίτους, αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας, κατά το άρθρο 291 παρ.7 του ΠΔ 410/1995. Το προβλεπόμενο στο άρθρο 29 παρ.3 περιπτ.β του Ν 3463/2006, κώλυμα εκλογιμότητας ή ασυμβίβαστο εταίρου προσωπικών εταιρειών, θεμελιώνεται σε περίπτωση συνδρομής των προϋποθέσεων της περιπτ.α της ιδίας παραγράφου, ζήτημα ως προς το οποίο δεν δίδεται ειδικότερο πραγματικό με το ερώτημα.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/46/2002
Δημοτικοί Σύμβουλοι. Κώλυμα εκλογιμότητας. Ασυμβίβαστο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Στο κώλυμα εκλογιμότητας και στο ασυμβίβαστο, που προβλέπεται από το άρθρο 47 παρ.1 του ΔΚΚ (ΠΔ 410/1995) εμπίπτουν και οι υπάλληλοι νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου των ΟΤΑ. (πλειοψ.) β) Το ασυμβίβαστο που απορρέει, από την ανωτέρω διάταξη, δεν καταλαμβάνει εκείνους που κατέστησαν υπάλληλοι νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου των ΟΤΑ, κατ εφαρμογή της πρόβλεψης του άρθρου 14 του Ν 2880/2001, ήτοι, σε χρόνο μεταγενέστερο της εκλογής τους στο αιρετό αξίωμα. (ομόφωνα)
ΝΣΚ/255/2002
Κώλυμα εκλογιμότητας Ανθυπαστυνόμου (Ανθυπασπιστή) της Ελληνικής Αστυνομίας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις δεν υφίσταται κώλυμα εκλογιμότητας για το αξίωμα Δημάρχου ή Προέδρου Κοινότητας στο πρόσωπο εν ενεργεία Ανθυπαστυνόμου της ΕΛΑΣ, αλλά ούτε και ασυμβίβαστο σε περίπτωση εκλογής.
ΝΣΚ/19/2002
Νομάρχες - Νομαρχιακοί Σύμβουλοι. Κώλυμα εκλογιμότητας και ασυμβίβαστο, για μέλος διοικητικού συμβουλίου ανώνυμης τεχνικής εταιρείας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Σύμφωνα και με τη διάταξη του άρθρου 21 παρ.2 του Π. Δ/τος 30/1996 δεν ανακύπτει κώλυμα εκλογιμότητας ή ασυμβίβαστο για το αξίωμα του Νομάρχη ή του Νομαρχιακού Συμβούλου, προκειμένου για μέλος του διοικητικού συμβουλίου ανώνυμης τεχνικής εταιρείας, που εδρεύει στον αντίστοιχο νομό, εφόσον, όμως, η εταιρεία αυτή δεν συνδέεται, δι οιουδήποτε χαρακτήρα συμβάσεως, με τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση.
ΝΣΚ/72/2002
ΟΤΑ. Κωλύματα εκλογιμότητας και ασυμβίβαστα για τους ειδικούς συμβούλους και ειδικούς συνεργάτες δημάρχων, καθώς και για τους γενικούς γραμματείς δήμων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν συντρέχει, κατά τις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 47 του ΔΚΚ, κώλυμα εκλογιμότητας και ασυμβίβαστο για τους ειδικούς συμβούλους και ειδικούς συνεργάτες δημάρχων, καθώς και για τους γενικούς γραμματείς δήμων.
ΝΣΚ/403/2006
Αυτοδίκαιη λύση υπαλληλικής σχέσης υπαλλήλου του Δήμου Σπετσών. Κώλυμα εκλογιμότητας. Αποτελέσματα απόφασης της Επιτροπής του άρθρου 177 του ΠΔ 410/1995.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Μετά την έκδοση ακυρωτικής απόφασης της Επιτροπής του άρθρου 177 του ΠΔ 410/1995, η διαπιστωτική πράξη απόλυσης του Δημάρχου έχει εξαφανισθεί και η υπαλληλική σχέση με τον Δήμο δεν έχει λυθεί, αφού συμφώνως προς τα άρθρα 219 και 220 του Ν 1188/1981 για την απόλυση υπαλλήλου απαιτείται η έκδοση πράξης από το αρμόδιο για τον διορισμό του όργανο. Τα όργανα του Δήμου έχουν υποχρέωση να θεωρούν την υπαλληλική σχέση ενεργό για όλες τις περιπτώσεις. Υφίσταται κώλυμα εκλογιμότητας σύμφωνα με το άρθρο 29 παρ.1β του νέου Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα που κυρώθηκε με το Ν 3463/2006 της υπαλλήλου για τις επερχόμενες εκλογές στο Δήμο που υπηρετεί.
ΝΣΚ/46/2003
Υπαγωγή των υπαλλήλων ΟΤΑ στο ρυθμιστικό πεδίο των διατάξεων των άρθρων 57 παρ.10 Ν 1943/91 και 13 παρ.36 Ν 2307/95.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) ι. Οι διατάξεις των άρθρων 57 παρ.10 του Ν 1943/1991 και 13 παρ.36 του Ν 2307/1995, κατά το σκέλος που αναφέρονται στην αδυναμία μετάθεσης ή απόσπασης του αιρετού οργάνου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που είναι παραλλήλως και υπάλληλοι πρωτοβάθμιων και δευτεροβάθμιων ΟΤΑ, από την πόλη στην οποία υπηρετούν και εξελέγησαν, δεν εφαρμόζονται για τους υπαλλήλους των πρωτοβάθμιων ΟΤΑ εφόσον γι’ αυτούς ισχύει κώλυμα εκλογιμότητας και ασυμβίβαστο (άρθρο 47 παρ.1 ΠΔ 410/1995). Οι υπάλληλοι των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων υπόκεινται στις ανωτέρω ρυθμίσεις, εφόσον δεν συντρέχει το κώλυμα εκλογιμότητας και το ασυμβίβαστο του άρθρου 21 του ΠΔ 30/1996 (δεν υπηρέτησαν ως προϊστάμενοι οργανικής μονάδας σε επίπεδο Διεύθυνσης και Γενικής Διεύθυνσης κατά το έτος διενέργειας των εκλογών). ιι. Οι υπάλληλοι των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (α’ και β’ βαθμού) εμπίπτουν στο ρυθμιστικό πεδίο των ανωτέρω διατάξεων (άρθρα 57 παρ.10 Ν 1943/1991 και 13 παρ.36 Ν 2307/1995) μόνο κατά το μέρος που αναφέρονται σε απόσπαση τούτων, για όλη τη διάρκεια της θητείας τους, σε αντίστοιχη υπηρεσία του τόπου εκλογής τους, εφόσον δεν είναι επιτρεπτή, από τις κείμενες διατάξεις, η μετάθεσή τους. β) Οι ανωτέρω διατάξεις δεν εφαρμόζονται για όσους εξελέγησαν μέλη των τοπικών συμβουλίων, τα οποία προβλέπονται από το Ν 2539/1997, με εξαίρεση τους προέδρους των πενταμελών και επταμελών τοπικών συμβουλίων, οι οποίοι είναι, EX OFFICIO, δημοτικοί σύμβουλοι. (ομοφ.)
ΝΣΚ/315/2003
Έκπτωση εξ αιτίας οφειλών Δημοτικού ή Κοινοτικού άρχοντα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η οφειλή Δημοτικού ή Κοινοτικού άρχοντα προς δημοτική ή κοινοτική επιχείρηση δεν δημιουργεί το εκ του άρθρου 48 του ΠΔ 410/1995 ασυμβίβαστο. Η αίτηση, σύμφωνα με το άρθρο 235 του ΠΔ 410/1995, του οφειλέτη Δημοτικού ή Κοινοτικού άρχοντα προς τον Δήμο (ή την Κοινότητα) περί διαγραφής χρέους προς αυτόν (Δήμο ή Κοινότητα) δεν αναστέλλει την επέλευση του εκ του άρθρου 48 του ΠΔ 410/1995 ασυμβιβάστου.
ΣΤΕ/3096/2008
ΑΣΥΜΒΙΒΑΣΤΟ-ΑΥΤΟΔΙΚΑΙΗ ΕΚΠΤΩΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΑΞΙΩΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ:Επειδή, με τις παρατεθείσες διατάξεις καθιερούται για τους δημοσίους υπαλλήλους (και άλλες κατηγορίες υπαλλήλων), που άσκησαν καθήκοντα προϊσταμένου Γενικής Διευθύνσεως ή Δ/νσεως ένα έτος προ των δημοτικών εκλογών κώλυμα εκλογιμότητας για τον οικείο Δήμο ή Κοινότητα. Εφ όσον δε εξακολουθούν και μετά την εκλογή να έχουν την ιδιότητα αυτή δεν δύνανται να ασκούν τα έργα του δημοτικού ή κοινοτικού άρχοντα (ασυμβίβαστο)(...) Απορρίπτει την αίτηση.
ΝΣΚ/230/2001
Δημοτικές επιχειρήσεις. Μορφές εταιρικής δραστηριότητας στις οποίες μπορεί να συμμετέχει υφιστάμενη δημοτική επιχείρηση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Υφιστάμενες δημοτικές επιχειρήσεις, μπορούν να συμμετέχουν και σε άλλες μορφές εταιρικής δραστηριότητας, πέρα από της ενδεικτικώς μνημονευόμενης στην παρ.7 του άρθρου 291 του ΠΔ 410/95 (ΔΚΚ), εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 277 παρ.1 του ίδιου νομοθετήματος. β) Επιχειρήσεις των ΟΤΑ, εκτός από τις αμιγείς, θεωρούνται και εκείνες των άρθρων 288, 289, 290 καθώς και εκείνες στους οποίους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης διατηρούν την πλειοψηφία του κεφαλαίου και τη διοίκησή τους.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/410/2024
Η Πράξη 410/2024 του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Κιλελέρ και αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας. Αντικείμενο της σύμβασης ήταν η ανάληψη αρμοδιότητας Αναθέτουσας Αρχής και Διευθύνουσας Υπηρεσίας για το έργο «Αποκατάσταση οδικού δικτύου, υποδομών και δικτύων από τις καταστροφές του Daniel και Elias», συνολικής προϋπολογιζόμενης δαπάνης 2.850.000 ευρώ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι, σύμφωνα με το άρθρο 324 του ν. 4700/2020, ο ειδικός προληπτικός έλεγχος νομιμότητας πρέπει να διενεργείται πριν από τη σύναψη της σύμβασης. Καθώς η εν λόγω σύμβαση είχε ήδη συναφθεί (υπογραφεί) στις 14.6.2024, αποφασίστηκε ότι εισάγεται απαραδέκτως στο Κλιμάκιο για άσκηση ελέγχου νομιμότητας, λόγω έλλειψης ελεγκτικής αρμοδιότητας.