×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/429/2008

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Τύχη κατατεθέντων παραβόλων συμμετοχής σε διαγωνισμό (του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης <Ε.Σ.Ρ.> και γενικότερα άλλων υπηρεσιών), σε περίπτωση μη πραγματοποιήσεως αυτού. Έναρξη χρόνου παραγραφής της αξιώσεως.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
α) Με την ακύρωση του προκηρυχθέντος διαγωνισμού του Ε.Σ.Ρ., θεωρείται το κατατεθέν υπό της επιδιώξασας να συμμετάσχει στη διαδικασία εταιρείας παράβολο, ως μη χρησιμοποιηθέν και, επομένως, γεννάται υποχρέωση του Δημοσίου προς επιστροφή του στην δικαιούχο, λόγω του ακυρωτικού αποτελέσματος και της επιβαλλομένης από το δίκαιο αποκαταστάσεως των πραγμάτων στη θέση προ της εκδόσεως της ακυρωθείσας πράξεως, αλλά και κατά τις διατάξεις περί αδικαιολογήτου πλουτισμού, ως καταβληθέν για αιτία επιγενομένως μη νόμιμη, αλλιώς αχρεώστητη, εν πάση δε περιπτώσει μη επακολουθήσασα (άρθρο 904 ΑΚ, σε συνδυασμό με τα άρθρα 50 παρ.1 του ΠΔ 18/1989, 1 του Ν 3068/2002 και 105 παρ.1 του ΠΔ 16/1989). β) Το εκ της αποφάσεως του Συμβουλίου της Επικρατείας εκπορευόμενο ακυρωτικό αποτέλεσμα κατέστησε, επιγενομένως, μη νόμιμη την είσπραξη του ποσού του κατατεθέντος παραβόλου και, εκ του λόγου τούτου η ημερομηνία δημοσιεύσεως της αποφάσεως αυτής αποτελεί την αφετηρία της τριετούς παραγραφής της παρ.2 του άρθρου 90 του Ν 2362/1995, σύμφωνα με το άρθρο 251 ΑΚ, καθόσον έκτοτε, κατέστη γεγεννημένη και δικαστικώς επιδιώξιμη η σχετική αξίωση. γ) Τα καταβληθέντα σε Δ.Ο.Υ. ποσά παραβόλων, βάσει ειδικών διατάξεων, αρμοδιότητας άλλων δημοσίων υπηρεσιών και υπηρεσιών του ευρύτερου δημόσιου τομέα, εφόσον δεν υπάρχουν, αντιστοίχως, ειδικές διατάξεις προβλέπουσες τη μη επιστροφή τους, ούτε από το γενικότερο πνεύμα της οικείας νομοθεσίας προκύπτει η επιδοκιμασία της εννόμου τάξεως για διατήρηση του πλουτισμού, σε περίπτωση μη χρήσης τους, επιστρέφονται στους δικαιούχους από τις Δ.Ο.Υ. που τα εισέπραξαν, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 904 ΑΚ και 105 παρ.1 του ΠΔ 16/1989. Για κάθε μια περίπτωση, θα πρέπει να ερευνάται από την υπηρεσία ο χρόνος ενάρξεως της παραγραφής της παρ.2 του άρθρου 90 του Ν 2362/1995, επί επιγενομένων λόγων, με βάση στοιχεία (δικαστικές αποφάσεις, δημόσια έγγραφα, όπως η πράξη της δημοσίας αρχής που βεβαιώνει την μη χρησιμοποίηση του παραβόλου και γενικώς έγγραφα που φέρουν βεβαία χρονολογία), που αποδεικνύουν πλήρως την αναίρεση, κατά νόμο, της αιτίας γενόμενης καταβολής, δια των παραβόλων, οποιουδήποτε χρηματικού ποσού.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/317/2015

Δυνατότητα ή μη επιστροφής του ποσού που καταβλήθηκε για αγορά παραβόλων ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ., τα οποία δεν χρησιμοποιήθηκαν.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Στην εξεταζόμενη περίπτωση υφίσταται δυνατότητα και περαιτέρω υποχρέωση του ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ., σύμφωνα με τις διατάξεις του γενικού κανόνα δικαίου περί αδικαιολόγητου πλουτισμού (άρθρο 904 ΑΚ), να επιστρέψει στους δικαιούχους, που υπέβαλαν σχετική αίτηση, τα ποσά που εισπράχθηκαν με την έκδοση τόσο των ειδικών έντυπων παραβόλων του ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ., βάσει της υπ’αριθμ.76120/2012 ΚΥΑ, όσο και των διπλοτύπων είσπραξης του Δημοσίου που εκδόθηκαν για την κατάθεση αιτήσεων ασφαλιστικών μέτρων του άρθρου 5 του ν. 3886/2010, ως προς το ποσό που αφορά το ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ., υπό τις προϋποθέσεις αφενός της μη χρησιμοποίησης των ειδικών έντυπων παραβόλων για το σκοπό που εκδόθηκαν και μη κατάθεσης των αιτήσεων των ασφαλιστικών μέτρων για τις οποίες εκδόθηκαν τα σχετικά διπλότυπα είσπραξης του Δημοσίου και αφετέρου της μη παραγραφής των σχετικών απαιτήσεων, οι οποίες θα ελεγχθούν από την αρμόδια υπηρεσία του ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ. (ομοφ.). ΑΠΟΔΕΚΤΗ


ΝΣΚ/129/2007

Υποχρέωση του ΝΑΤ προς επιστροφή ασφαλιστικών εισφορών τις οποίες μη νομίμως εισέπραξε από συνταξιούχους ναυτικούς υπέρ ΚΕΑΝ, ΕΛΟΕΝ και ΕΝ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (ΝΑΤ) υποχρεούται να επιστρέψει τις εισφορές υπέρ ΚΕΑΝ, ΕΛΟΕΝ και ΕΝ, τις οποίες μη νομίμως εισέπραξε από συνταξιούχους ναυτικούς για τον επανυπολογισμό της κυρίας συντάξεώς τους από αυτό (ΝΑΤ) με βάση τις διατάξεις του άρθρου 5Β2(α) του Ν 2390/1996, υπό μορφή αποζημιώσεως, κατά τις διατάξεις των άρθρων 105 και 106 ΕισΝΑΚ (αλλά και κατά τις διατάξεις περί αδικαιολογήτου πλουτισμού (904 επ. ΑΚ) σε περίπτωση που δεν έχει αποδώσει τις εισφορές στους φορείς υπέρ των οποίων τις εισέπραξε), ύστερα από αίτηση των ενδιαφερομένων και υπό την επιφύλαξη βεβαίως των περί παραγραφής διατάξεων.


ΕΣ/Τ4/136/2007

Αναγνώριση αξίωσης του φερομένου ως δικαιούχου για επιστροφή ως αχρεωστήτως καταβληθέντων των ποσών που κατέβαλε ο ανωτέρω για την έκδοση αδειών υλοτομίας κατά τα έτη 1997 και 1998 δεν στηρίζεται σε διατάξεις δημοσίου δικαίου, αλλά σε αυτές του ιδιωτικού δικαίου και συγκεκριμένα του αδικαιολογήτου πλουτισμού (904 Α.Κ.).Μη νόμιμη.


ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΠΡΩΤΟ/396/2025

Η απόφαση 0396/2025 του Πέμπτου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά την προσφυγή-αγωγή ιατρού του ΕΣΥ κατά του Γενικού Νοσοκομείου Βόλου και του Ελληνικού Δημοσίου. Η προσφεύγουσα ζητούσε την ακύρωση καταλογιστικής πράξης ύψους 3.345,12 ευρώ, το οποίο φερόταν ότι εισέπραξε αχρεωστήτως ως επίδομα θέσης Διευθυντή Τομέα. Το Δικαστήριο δέχθηκε την έφεση και ακύρωσε την πράξη, κρίνοντας ότι εκδόθηκε από αναρμόδιο όργανο (Υποδιευθυντή του Νοσοκομείου), καθώς οι αποδοχές του προσωπικού βαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό, καθιστώντας τον Υπουργό Υγείας αρμόδιο διατάκτη. Ωστόσο, η σωρευόμενη αγωγή για αποζημίωση ή επιστροφή του ποσού λόγω αδικαιολόγητου πλουτισμού (904 ΑΚ) ή αδικοπραξίας (914 ΑΚ) απορρίφθηκε ως απαράδεκτη λόγω αοριστίας, επειδή το δικόγραφο δεν εξειδίκευε επαρκώς την ιστορική βάση και την ευθύνη των εναγομένων.


ΝΣΚ/323/2011

Ένοπλες Δυνάμεις – Δυνατότητα διεξαγωγής διαπραγματεύσεων κατ’ άρθρο 66 ΠΔ 284/1989 για τροποποίηση σύμβασης προμήθειας.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή 
Δεν παρέχεται νόμιμη δυνατότητα διεξαγωγής διαπραγματεύσεων για την τροποποίηση συμβάσεων των Ενόπλων Δυνάμεων, κατά το άρθρο 66 του ΠΔ 284/1989 προκειμένου, αντί της είσπραξης χρηματικής απαίτησης υπέρ του Δημοσίου να χορηγηθούν από τον αντισυμβαλλόμενο υλικά και υπηρεσίες. (ομοφ.) ΠΑΡΑΠΕΜΦΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΚΑΙ ΕΚΔΟΘΗΚΕ Η ΥΠ' ΑΡΙΘΜ. 88/2013 ΓΝΩΜ.


ΝΣΚ/85/2007

Νομιμότητα συμβάσεως προμηθείας. Δυνατότητα λύσεως ή τροποποιήσεως αυτής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Απ’ ευθείας ανάθεση προμηθείας Ενόπλων Δυνάμεων λόγω κατεπειγούσης περιπτώσεως. Νόμιμα αιτιολογημένη η διαδικασία που ακολουθήθηκε. Μη νομιμότητα όρου της συμβάσεως περί εκδόσεως εταιρικής εγγυητικής επιστολής. Συνέπεια ως προς το κύρος της συμβάσεως. Μη ακυρότητα, εκ του ως άνω λόγου ολοκλήρου της συμβάσεως. (πλειοψ.) Δύναται το ΥΠΕΘΑ να επαναδιαπραγματευθεί όρους της συμβάσεως προμηθείας, εφ’ όσον συντρέχουν λόγοι δημοσίου συμφέροντος. Δύναται το ΥΠΕΘΑ να προβεί σε λύση της συμβάσεως, υπό τις προϋποθέσεις των άρθρων 288 ΑΚ, 66 του ΠΔ 284/1989 και τις ρήτρες της συμβάσεως για λόγους δημοσίου συμφέροντος, πλην όμως οφείλει να αποζημιώσει τον αντισυμβαλλόμενο προκειμένου να αποτραπεί δυσανάλογη διαφορά σε βάρος του. (ομοφ.)


ΝΣΚ/199/2015

Συγκρότηση του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης (Ε.Σ.Ρ.) – Παράταση της θητείας των μελών του – Εφαρμοστέες διατάξεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
α) Οι διατάξεις παρατάσεως της θητείας των μελών του Ε.Σ.Ρ. δεν είναι αντισυνταγματικές. (ομοφ.) β) Οι διατάξεις του άρθρου 110 του Ν. 4055/2012 ως ειδικές κατισχύουν των αντιστοίχων του άρθρου 61 του ίδιου νόμου και καταλαμβάνουν τα μέλη του Ε.Σ.Ρ., τα μη συμπληρώσαντα οκταετία κατά την έναρξη ισχύος του. (πλειοψ.) γ) Δεν απαιτείται η ανασυγκρότηση του Ε.Σ.Ρ., αλλά μόνον η συμπλήρωσή του με τρία μέλη. (ομοφ.) Παραπομπή του ερωτήματος στην Πλήρη Ολομέλεια του Ν.Σ.Κ. - Εκδόθηκε η 234/2015 Γνωμ. της Πλήρους Ολομέλειας του Ν.Σ.Κ.


ΝΣΚ/282/2011

Πολεμική Αεροπορία – Τροποποίηση σύμβασης προμήθειας οπλικών συστημάτων – Εξέταση ή μη της νομιμότητάς της, κατ’ άρθρο 66 ΠΔ 285/1989, με έκδοση γνωμοδότησης από το Ν.Σ.Κ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Υπό τα διδόμενα πραγματικά περιστατικά η προτεινόμενη τροποποίηση Νο 3 της σύμβασης 042Γ/02 μεταξύ του ΥΠΕΘΑ και της εταιρείας «Ο….» που αφορά την Γενική Επιθεώρηση και τον εκσυγχρονισμό δώδεκα (12) μονάδων πυρός του οπλικού συστήματος «ΒΕΛΟΣ» της Πολεμικής Αεροπορίας, δεν εμπίπτει σε καμία από τις περιοριστικώς αναφερόμενες στην παρ. 2 του άρθρου 66 του ΠΔ 285/1989 περιπτώσεις, για τις οποίες προβλέπεται η έκδοση γνωμοδότησης του Ν.Σ.Κ. (ομοφ.)


ΝΣΚ/404/2005

Γνωμοδότηση κατ’ άρθρο 66 παρ.2 του ΠΔ 284/1989, λόγω τροποποιήσεως Συμβάσεως προμηθείας των Ενόπλων Δυνάμεων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η επαύξηση του αντικειμένου της προμηθείας και η ένεκα τούτου αύξηση του συμβατικού τιμήματος συνιστά απ’ ευθείας ανάθεση δυναμένη να πραγματοποιηθεί μόνον εφ’ όσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις του νόμου (άρθρα 71 επ. ΠΔ 284/1989) και δεν συνιστά τροποποίηση της συμβάσεως κατά την έννοια του άρθρου 66 παρ.2 του ΠΔ 284/1989. Δεν είναι νόμιμη η ρήτρα με την οποία επιδιώκεται η καταβολή τιμήματος στον προμηθευτή, πέραν της εγκριθείσας προκαταβολής, αν δεν χωρήσει και ποιοτική παραλαβή των προμηθευομένων ειδών.


ΝΣΚ/432/2009

Ένοπλες Δυνάμεις. Κρατικές προμήθειες. Τροποποίηση συμβάσεως κατ’ άρθρο 66 παρ. 2 του ΠΔ 284/1989. Εξέταση της νομιμότητας του σχεδίου τροποποίησης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η σκοπούμενη τροποποίηση, κατά το μέρος αυτής για το οποίο υφίσταται αρμοδιότητα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους για Γνωμοδότηση, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 66 παρ. 2 του ΠΔ 284/1989, παρίσταται νόμιμη.