ΝΣΚ/413/2009
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Συμμόρφωση Διοικήσεως. Επανάληψη διαδικασίας. Ανασύσταση ή μη της Τριμελούς Επιτροπής του άρθρου 30 του ΚΒΣ, δεδομένου ότι καταργήθηκε η σχετική διάταξη.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η Διοίκηση, προκειμένου να συμμορφωθεί με το διατακτικό της απόφασης, αλλά και το δεδικασμένο που απορρέει από αυτή, για επανάληψη της διαδικασίας, οφείλει, μη υφισταμένου αρμοδίου συλλογικού διοικητικού οργάνου για να αποφανθεί επί του κύρους και της αποδεικτικής δύναμης των βιβλίων και στοιχείων του επιτηδευματία, να προχωρήσει στην ανασύστασή του, κατά το χρόνο έκδοσης της ακυρωθείσας πράξης της υπηρεσίας, ισχύοντος αρμόδιου συλλογικού διοικητικού οργάνου, τα μέλη του οποίου θα έχουν τις ιδιότητες που προβλέπονταν από την καταργηθείσα διάταξη. (πλειοψ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/295/2008
Καζίνο – Νόμιμη συγκρότηση συλλογικού οργάνου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 13 παρ.5 του Ν 2690/1999, δεν δύναται να διατηρήσει τη θέση του ως μέλος της Επιτροπής Εποπτείας της Λειτουργίας των Καζίνο Διευθυντής Υπουργείου, στην περίπτωση που προήχθη στο βαθμό του Γενικού Διευθυντή. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/370/2009
Συμμόρφωση Διοίκησης ή μη σε υπουργική απόφαση για επανάληψη της διαδικασίας εκλογής μέλους ΔΕΠ, η οποία εκδόθηκε μετά την πάροδο της ετήσιας προθεσμίας του ελέγχου νομιμότητας της σχετικής ελεγχόμενης και μη ακυρωθείσας Πρυτανικής πράξεως.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το έγγραφο του ΥΠ.Ε.Π.Θ. που διαπιστώνει ακυρότητα της διαδικασίας εκλογής μέλους ΔΕΠ και αναπέμπει το σχετικό φάκελο για επανάληψη της σχετικής διαδικασίας εκλογής, χωρίς να ακυρώνει την ελεγχόμενη πράξη του Πρύτανη, όπως απαιτεί η διάταξη του άρθρου 6 κεφ. Δ΄ παρ. 9 του Ν 2083/1992, μετά την αντικατάστασή της από την παρ. 1 του Ν 3549/2007 δεν υποχρεώνει τη διοίκηση του Ε.Μ.Π. και της Σ.Ε.Μ.Φ.Ε. σε οιαδήποτε ενέργεια προς συμμόρφωση, το μεν διότι δεν ακυρώνεται η ελεγχόμενη Πρυτανική πράξη, το δε διότι ο έλεγχος νομιμότητας ασκήθηκε μετά την πάροδο της ετήσιας αποκλειστικής προθεσμίας και καθ’ υπέρβαση των χρονικών ορίων άσκησης της αρμοδιότητας αυτής.
ΕλΣυνΚλΤμ.7/147/2009
Μίσθωση μηχανήματος για συντήρηση αγροτικών δρόμων-ΕΚΠΡΟΘΕΣΜΗ ΕΚΔΟΣΗ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΟΥ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι ανεξαρτήτως του οργάνου που ενέκρινε την απευθείας συμφωνία, αυτή μπορούσε κατά νόμο να γίνει αφού η μίσθωση δεν υπερέβαινε τους τρεις (3) μήνες και δεν χρειαζόνταν η τήρηση της διαδικασίας του διαγωνισμού (όμοια διάταξη περιλαμβάνεται και στο άρθρο 199 παρ. 24 και 2 του ν. 3463/2006). Συνακόλουθα, η δαπάνη είναι μεν νόμιμη δεν είναι όμως κανονική αφού το συνοδευτικό αυτής τιμολόγιο εκδόθηκε κατά παράβαση του χρονικού ορίου που προβλέπεται στον ΚΒΣ. Επομένως, το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί
ΝΣΚ/21/2002
Ιδρύματα. Αντικατάσταση διοικητών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Από τη διάταξη του Οργανισμού (Καταστατικού) του Ιδρύματος Στρατηγού Γ. Γρίβα - Διγενή, που ορίζει ότι ο αντικαταστάτης του ελλείποντος μέλους της πενταμελούς Επιτροπής του εκλέγεται υπό των λοιπών μελών, προκύπτει ότι στην περίπτωση αυτή προβλέπεται και η δυνατότητα υπάρξεως ειδικής απαρτίας, δηλαδή, και όταν τα υπάρχοντα μέλη είναι τουλάχιστον δύο (2). Συνεπώς, δεν είναι σύννομο το αίτημα του εναπομείναντος μόνου μέλους της πενταμελούς Διοικούσας Επιτροπής του Ιδρύματος για να επιλέξει τα ελλείποντα τέσσερα μέλη του εν λόγω συλλογικού οργάνου, η δε αντικατάσταση των ελλειπόντων ως άνω μελών υπάγεται στην αυτεπάγγελτη αρμοδιότητα του Υπουργού Οικονομικών, μετά γνωμοδότηση του Συμβουλίου Εθνικών Κληροδοτημάτων.
ΕλΣυν/Τμ.6/2065/2010
Δημόσια έργα.Επιτροπή διαγωνισμού.Ο ν. 3669/2008 ¨Κύρωση της κωδικοποίησης της νομοθεσίας κατασκευής δημόσιων έργων¨ (ΦΕΚ Α΄ 116) ορίζει στην παράγραφο 11 του άρθρου 21, ότι: «Για τη συγκρότηση και λειτουργία των ανωτέρω επιτροπών διαγωνισμού εφαρμόζονται συμπληρωματικά οι διατάξεις των άρθρων 13 έως 15 του ν. 2690/1999.». Εξάλλου, ο ν. 2690/1999 «Κύρωση του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α΄ 45) ορίζει, στο άρθρο 14, ότι: «1. Το συλλογικό όργανο συνεδριάζει νομίμως όταν στη σύνθεσή του μετέχουν, ως τακτικά ή αναπληρωματικά μέλη, περισσότερα από τα μισά των διορισμένων τακτικών μελών (απαρτία). (…) 2. Ο πρόεδρος καθορίζει την ημέρα, την ώρα και τον τόπο των συνεδριάσεων και καλεί τα τακτικά και τα αναπληρωματικά μέλη να συμμετάσχουν. Η πρόσκληση, η οποία περιλαμβάνει την ημερήσια διάταξη, γνωστοποιείται, από το γραμματέα, στα μέλη του συλλογικού οργάνου τουλάχιστον σαράντα οκτώ (48) ώρες πριν από τη συνεδρίαση, μπορεί δε να γίνει και με τηλεφώνημα, τηλεγράφημα, τηλεομοιοτυπία ή άλλο πρόσφορο μέσο, εφόσον το γεγονός τούτο αποδεικνύεται από σχετική σημείωση σε ειδικό βιβλίο, η οποία πρέπει να φέρει χρονολογία και την υπογραφή του προσώπου που έκανε την πρόσκληση. (…) Πρόσκληση των μελών του συλλογικού οργάνου δεν απαιτείται όταν οι συνεδριάσεις γίνονται σε ημερομηνίες τακτές, που ορίζονται με απόφασή του, η οποία και γνωστοποιείται στα μέλη του. Πρόσκληση δεν απαιτείται, επίσης, όταν μέλος έχει δηλώσει, πριν από τη συνεδρίαση, κώλυμα συμμετοχής του σε αυτήν, ή όταν το κώλυμα τούτο είναι γνωστό στον πρόεδρο του συλλογικού οργάνου. (…) 4. Αν κατά τη συνεδρίαση απουσιάσει τακτικό μέλος το οποίο δεν είχε προσκληθεί, η συνεδρίαση είναι παράνομη. Το ίδιο ισχύει και αν, αντ’αυτού, είχε μετάσχει το αντίστοιχο αναπληρωματικό μέλος. (…)». Από τις ανωτέρω διατάξεις συνάγεται ότι για τη νόμιμη σύνθεση συλλογικού οργάνου δεν αρκεί η παρουσία των μελών που αποτελούν τη νόμιμη απαρτία αλλά απαιτείται να έχει προηγηθεί έγκαιρη πρόσκληση όλων των τακτικών μελών. Για την περίπτωση δε κωλύματος των τακτικών μελών πρέπει να καλούνται και τα αναπληρωματικά μέλη, ώστε να διασφαλίζεται η δυνατότητα συμμετοχής όλων των μελών του οργάνου στη συνεδρίασή του. Πρόσκληση δεν απαιτείται, όταν οι συνεδριάσεις γίνονται σε τακτές ημέρες ή ημερομηνίες, που έχουν ορισθεί εκ των προτέρων με ρητή πράξη του συλλογικού οργάνου, την οποία χωρίς αμφιβολία γνωρίζουν όλα τα τακτικά και αναπληρωματικά μέλη. Επίσης δεν απαιτείται πρόσκληση των μελών, όταν τα τελευταία έχουν δηλώσει εγγράφως κώλυμα συμμετοχής ή όταν δεν είναι δυνατό να μετάσχουν στη συνεδρίαση λόγω αντικειμενικού κωλύματος που είναι γνωστό και δημιουργεί απόλυτη αδυναμία προσέλευσης, εφόσον στην περίπτωση αυτή γίνεται ειδική μνεία του ειδικού κωλύματος στα πρακτικά. Η πρόσκληση, η οποία σε κάθε περίπτωση πρέπει να λαμβάνει χώρα τουλάχιστον σαράντα οκτώ (48) ώρες πριν από τη συνεδρίαση, πρέπει να αποδεικνύεται από έγγραφα προγενέστερα της ημερομηνίας της συνεδρίασης ενώ μπορεί να γίνει και με τηλεφώνημα εφόσον αποδεικνύεται από σχετική σημείωση σε ειδικό βιβλίο, η οποία φέρει χρονολογία και υπογραφή του προσώπου που έκανε το τηλεφώνημα. Συνακόλουθα, η σύνθεση συλλογικού οργάνου είναι μη νόμιμη σε περίπτωση κατά την οποία στη συνεδρίασή του μετέχει μεν αριθμός τακτικών μελών μεγαλύτερος του μισού των διορισμένων τακτικών μελών, πλην όμως δεν αποδεικνύεται με σχετικά στοιχεία προγενέστερα της συνεδρίασης ότι κλήθηκαν, αφενός τα τακτικά μέλη του οργάνου, αφετέρου δε τα προς αναπλήρωση των απόντων τακτικών μελών ισάριθμα αναπληρωματικά μέλη να λάβουν μέρος σε αυτή (πρβλ. 287/2010 απόφ. VI Τμ., 144, 56/2008, κ.λ.π. Πράξεις VI Τμ. Ελ.Συν., Αποφ. ΣτΕ 1383/2000, 175/2002, 1363/2006). Στην προκειμένη περίπτωση, η επιτροπή του διαγωνισμού διατύπωσε την από 10.12.2009 γνώμη της επί ένστασης που υποβλήθηκε από τη διαγωνιζόμενη εταιρεία «……..», πλην όμως κατά την οικεία συνεδρίαση απουσίασαν δύο τακτικά μέλη της επιτροπής (….., εκπρόσωποι της ΚΕΔΚΕ και του ΠΕΔΜΕΔΕ, αντίστοιχα), καθώς και τα αναπληρωματικά μέλη αυτών (…., αντίστοιχα), χωρίς να αναγράφεται στην ως άνω γνώμη, ούτε προκύπτει από τα λοιπά στοιχεία του φακέλου ότι οι ανωτέρω είχαν κληθεί νομοτύπως να παραστούν ή ότι συνέτρεχαν οι κατά τα ανωτέρω προϋποθέσεις υπό τις οποίες και μόνον θα ήταν δυνατόν να παραλειφθεί η κλήτευσή τους.
ΝΣΚ/201/2011
IKA ETAM – Παραίτηση και αντικατάσταση μελών ΣΚΕΙΟΠΙΚΑ-ΕΤΑΜ, κατά τη διάρκεια των εργασιών του – Δημοσίευση ή μη της συγκρότησης των επιτροπών που δεν εξαιρέθηκαν αρμοδίως ώστε να λειτουργούν ως αμειβόμενες, μετά την δημοσίευση του Ν 3833/2010.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Στις θεμελιώδεις υποχρεώσεις των ιατρών, οι οποίοι καθίστανται μέλη του ΣΚΕΙΟΠΙΚΑ ΕΤΑΜ και οι οποίοι συνδέονται με υπηρεσιακή σχέση με το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, στο οποίο ανήκει το ΣΚΕΙΟΠΙΚΑ ΕΤΑΜ, αλλά και για τα λοιπά μέλη που συμμετέχουν στο ΣΚΕΙΟΠΙΚΑ ΕΤΑΜ ως εκ του λειτουργήματός τους (καθηγητές ή αναπληρωτές καθηγητές ιατρικών και οδοντιατρικών σχολών και διευθυντές τμημάτων ή μονάδων του ΕΣΥ) περιλαμβάνεται και το καθήκον τους να προσέρχονται στις συνεδριάσεις του ΣΚΕΙΟΠΙΚΑ ΕΤΑΜ, να παρίστανται σ’ όλη τη διάρκειά τους και να λαμβάνουν μέρος στη σχετική ψηφοφορία. Από τις ανωτέρω διατάξεις που διέπουν την συγκρότηση και λειτουργία του ΣΚΕΙΟΠΙΚΑ ΕΤΑΜ δεν συνάγεται δικαίωμά τους να υποβάλουν παραίτηση και δια της υποβολής της παραιτήσεως να επιφέρουν την λήξη της ιδιότητός τους ως μελών του ανωτέρω Συμβουλίου. Τούτο, όμως, δεν κωλύει την Διοίκηση αυτεπάγγελτα ή κατόπιν ενημέρωσής της από τα μέλη αυτά να λαμβάνει υπ’ όψη της μετά από αιτιολογημένη κρίση θεμελιούμενη στα στοιχεία του οικείου φακέλου του μέλους ή υποβαλλόμενα από αυτά, διάφορα κωλύματα, αντικειμενικά ή και προσωπικά (π.χ. μετάθεση, ασθένεια, απόσπαση εκτός έδρας, φόρτος εργασίας κ.λπ.) και να προβαίνει στην αντικατάστασή τους ακόμη και κατά την διάρκεια των εργασιών του ΣΚΕΙΟΠΙΚΑ ΕΤΑΜ. Διαφορετική όμως, λύση πρέπει να δοθεί στην περίπτωση των μελών του Συμβουλίου, που μετέχουν σ’ αυτό ως «ιδιώτες», δηλ. των μελών που υποδεικνύονται από τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο ή την Πανελλήνια Οδοντιατρική Ομοσπονδία και την Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Επιστημονικού Υγειονομικού Προσωπικού ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, για τα οποία πρέπει να γίνει δεκτή η δυνατότητα να τερματίζουν τη συμμετοχή τους στο ως άνω Συμβούλιο με την υποβολή στη Διοίκηση (στο συγκροτήσαν αυτό όργανο) της παραίτησής τους απ’ αυτό. β) Μετά την δημοσίευση και ισχύ του Ν 3833/2010 οι πράξεις συγκροτήσεως συλλογικών οργάνων των οποίων τα μέλη δεν λαμβάνουν καμμία πρόσθετη αμοιβή ή αποζημίωση δεν δημοσιεύονται στην Ε.τ.Κ. με την επιφύλαξη πρόβλεψης, σε ειδική διάταξη, περί δημοσιεύσεως στην Ε.τ.Κ. της πράξης συγκρότησης του συλλογικού οργάνου, οπότε η πράξη αυτή δημοσιεύεται στην Ε.τ.Κ. Εάν όμως κατ’ εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 17 του Ν 3205/2003, εκδοθεί η προβλεπόμενη σε εξαιρετικές περιπτώσεις Κ.Υ.Α. του Υπουργού Οικονομικών και του καθ’ ύλην αρμόδιου Υπουργού και καθορισθεί αποζημίωση για μέλη του συλλογικού οργάνου και η οποία Κ.Υ.Α. δημοσιεύεται στην Ε.τ.Κ. κατ’ άρθρον 5 παρ. 1 περ. ιβ του Ν 3469/2006, τότε καθίσταται δημοσιευτέα εντός ευλόγου χρόνου στην Ε.τ.Κ. και η πράξη συγκρότησης του συλλογικού οργάνου για το οποίο εκδόθηκε εξαιρετικώς η ως άνω Κ.Υ.Α., μέχρι την έκδοση της οποίας δεν προβλεπόταν αμοιβή για τα μέλη αυτού του συλλογικού οργάνου. (ομοφ.)
ΝΣΚ/357/2006
Μονιμοποίηση μελών ΔΕΠ – ΑΕΙ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ως προς τη συγκρότηση του εκλεκτορικού σώματος για τη μονιμοποίηση Επίκουρων Καθηγητών των Α.Ε.Ι. έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 6 του Ν 2083/1992, σε συνδυασμό με τη διάταξη της παρ.6α του άρθρου 1 του Ν 2188/1994, αλλά ως προς τα θέματα της απαρτίας και πλειοψηφίας του συλλογικού αυτού οργάνου, ελλείψει ειδικής ρυθμίσεως θα εφαρμοσθούν οι γενικές διατάξεις της παρ.5 του άρθρου 12 του Ν 1268/1982, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει σήμερα, με εξαίρεση τη ρύθμιση τη σχετική με το περιεχόμενο των λευκών ψήφων και την άρνηση ψήφου, για τα οποία εφαρμόζεται και στα κρίνοντα επί μονιμοποιήσεων εκλεκτορικά σώματα, η ειδική ρύθμιση της παρ.7 του άρθρου 1 του Ν 2517/1997. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/216/2011
Εκπαιδευτικός αιρετό μέλος του ΑΠΥΣΠΕ και Πρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου ΟΤΑ – Χορήγηση ειδικής άδειας άνευ αποδοχών – Ασυμβίβαστο – Εφαρμογή ή μη των διατάξεων του άρθρου 10 του ΠΔ 1/2003.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η χορήγηση της ειδικής αδείας άνευ αποδοχών σε εκπαιδευτικό, αιρετό μέλος ΑΠΥΣΠΕ, ο οποίος έχει εκλεγεί Πρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου ΟΤΑ, έχει ως συνέπεια την απώλεια της ιδιότητας για το χρονικό αυτό διάστημα, βάσει και της οποίας προέκυψε (κατόπιν εκλογής) ο ορισμός του ως μέλους του συλλογικού οργάνου, καθόσον αυτή η υπηρεσιακή μεταβολή, αποκλείει κατά νόμο την άσκηση των καθηκόντων της κυρίας θέσεως. Συνεπώς, θα πρέπει η Διοίκηση, κατ άρθρο 13 του Ν 2690/1999, να προβεί άμεσα σε αντικατάστασή του στο ΑΠΥΣΠΕ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ειδικότερη διάταξη του άρθρου 10 παρ.8 του ΠΔ 1/2003, το οποίο ισχύει και εφαρμόζεται εν προκειμένω. (ομοφ.)
ΝΣΚ/141/2023
Ερωτάται: α) Εάν στα πρακτικά των συνεδριάσεων του Συμβουλίου Διοίκησης (Σ.Δ.) πρέπει να αποτυπώνεται αναλυτικά το σύνολο των λεχθέντων κατά τη διαδικασία, β) εάν πρέπει, μετά την ολοκλήρωση της κατάρτισής τους, να αποστέλλονται σε όλα τα μέλη του συλλογικού οργάνου για υπογραφή, αλλά και για τη διατύπωση παρατηρήσεων και σχολίων, γ) στην περίπτωση, κατά την οποία υπάρχει αντίρρηση επί των αναγραφόμενων, ποιά είναι η διαδικασία, που πρέπει να ακολουθηθεί και δ) ειδικότερα επί συνεδρίασης Συνέλευσης Τμήματος, εάν οι ανακοινώσεις, που πραγματοποιούνται πριν τη συζήτηση των θεμάτων της ημερησίας διάταξης, μπορούν να αποτυπώνονται στα συντασσόμενα πρακτικά με ακρίβεια, σύμφωνα με τη γενόμενη ηχητική καταγραφή.(…)1. Στα συντασσόμενα πρακτικά των συνεδριάσεων του Συμβουλίου Διοίκησης του Ιδρύματος, που ενδιαφέρει στο προκείμενο, πρέπει, κατ’ αρχήν, να αναφέρονται ειδικά και με σαφήνεια τα στοιχεία, που μνημονεύονται στη διάταξη του άρθρου 15 παρ. 4 Κ.Δ.Δ.. Το περιεχόμενο, όμως, των θεμάτων, τα οποία συζητήθηκαν, αρκεί να αναφέρεται κατά τρόπο συνοπτικό και περιεκτικό, κατά την κρίση και αντίληψη του Προέδρου-(Προεδρεύοντος) του Οργάνου. 2. Μετά την ολοκλήρωση και σύνταξη των οικείων πρακτικών αυτά επικυρώνονται-υπογράφονται (μόνο) από τον Πρόεδρο του Οργάνου και προσυπογράφονται από τον Γραμματέα. 3. Μετά από αίτημα ενός ή περισσοτέρων μελών του Οργάνου, το οποίο πρέπει να διατυπώνεται εντός του χρονικού πλαισίου της συνεδρίασης τούτου, επιτρέπεται η ανάγνωση του περιεχομένου των πρακτικών σ’ αυτά, ως και η υποβολή σχετικών παρατηρήσεων και σχολίων. Η αξιολόγηση, όμως, τούτων ως και η τελική μορφή την οποία θα λάβουν τα πρακτικά, ανήκει στην εξουσία-αρμοδιότητα του Προέδρου. 4. Οι γενικές ανακοινώσεις-συζητήσεις, οι οποίες λαμβάνουν χώρα πριν την έναρξη της συνεδρίασης ή μετά την λήξη αυτής, δεν πρέπει να καταγράφονται στα τηρούμενα πρακτικά, αδιαφόρως εάν έχουν, τυχόν καταγραφεί με ηχητικό ή άλλο τρόπο. Ανακοινώσεις γενόμενες εντός συνεδρίασης, που ανάγονται σε θέματα, τα οποία δεν έχουν περιληφθεί στην ημερήσια διάταξη, μπορούν να τεθούν στην συνεδρίαση και να συζητηθούν, υπό τις προϋποθέσεις των διατάξεων του άρθρου 14 παρ. 9 Κ.Δ.Δ. Τα ανωτέρω ισχύουν και επί της λειτουργίας του Οργάνου της Συνέλευσης Τμήματος. Ο Πρόεδρος αυτού έχει τη δυνατότητα να ζητήσει την αναλυτική αποτύπωση στα πρακτικά των γενόμενων ανακοινώσεων, σύμφωνα με την υπάρχουσα ηχητική καταγραφή.
ΕΣ/Τ6/260/2007
«Το συλλογικό όργανο συνεδριάζει νομίμως όταν στη σύνθεσή του μετέχουν, ως τακτικά ή αναπληρωματικά μέλη, περισσότερα από τα μισά των διορισμένων μελών (απαρτία). Η απαρτία πρέπει να υπάρχει σε όλη τη διάρκεια της συνεδρίασης. Αν, κατά την πρώτη συνεδρίαση, διαπιστωθεί έλλειψη απαρτίας, το όργανο καλείται εκ νέου σε συνεδρίαση, η οποία πραγματοποιείται το νωρίτερο σε είκοσι τέσσερις (24) ώρες, στον ίδιο τόπο και με την ίδια ημερήσια διάταξη. Κατά τη συνεδρίαση αυτή, υπάρχει απαρτία αν μετέχουν στη σύνθεση τακτικά ή αναπληρωματικά μέλη που παριστούν τουλάχιστον το ένα τρίτο (1/3) του συνόλου των διορισμένων τακτικών μελών του και εν πάση περιπτώσει όχι λιγότερα των τριών (3) τακτικών ή αναπληρωματικών μελών. Στα τριμελή συλλογικά όργανα, για την ύπαρξη απαρτίας, απαιτείται η παρουσία και των τριών (3) τακτικών ή αναπληρωματικών μελών». (Αρθρο 14 παρ. 1 του ν. 2690/1999 «Κύρωση του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α΄ 45)).Από τη διάταξη αυτή συνάγεται ότι για τη νόμιμη σύνθεση και λειτουργία του συλλογικού οργάνου απαιτείται αυτό να έχει απαρτία, η οποία ελλείπει όταν στη σύνθεσή του μετέχουν λιγότερα των τριών τακτικών ή αναπληρωματικών μελών. Απαρτία δε πρέπει να υπάρχει σε όλη τη διάρκεια της συνεδρίασης (ΣτΕ 3838/2000, 1403/2002).