ΝΣΚ/350/2003
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ξενοδοχεία. Επιστροφή προκαταβολών πελατών σε περίπτωση μη προσέλευσής των κατά τον προκαθορισμένο χρόνο αφίξεως, λόγω ανωτέρας βίας (σεισμού).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η υποχρέωση των ξενοδόχων να επιστρέψουν προκαταβολές πελατών σε περίπτωση που αυτοί δεν προσήλθαν κατά τον προκαθορισμένο χρόνο αφίξεως χωρίς να προειδοποιήσουν σχετικά τον ξενοδόχο τουλάχιστον 21 ημέρες πριν, επικαλούμενοι επισυμβάντα σεισμό ως γεγονός ανώτερης βίας, δεν προϋποθέτει την κήρυξη της περιοχής σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Η υποχρέωση μπορεί να θεμελιωθεί κατ’ αντικειμενική εκτίμηση των συνθηκών κατά περίπτωση, εφόσον αποδεικνύεται ότι εξαιτίας του σεισμού δημιουργήθηκαν στην περιοχή που επλήγη τέτοιες συνθήκες που εμπίπτουν στην έννοια της ανώτερης βίας και δικαιολογούν την απαλλαγή του μισθωτή - πελάτη από την ακριβή εκπλήρωση των συμβατικών του υποχρεώσεων και αντίστοιχα την υποχρέωση του ξενοδόχου σε άμεση επιστροφή της προκαταβολής.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/6/2002
Δήλωση μισθωμάτων επαγγελματικής μίσθωσης σε μίσθιο κριθέν οριστικά ή πρόσκαιρα ως επικίνδυνο λόγω σεισμού.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Επί αδυναμίας χρήσης του μισθίου για λόγους ανώτερης βίας αφορώντες το μίσθιο, μη υπαρχούσης συνεπώς και απαίτησης μισθωμάτων σε επαγγελματική μίσθωση (όπως στην υπόψη περίπτωση λόγω σεισμού) δεν τίθεται ζήτημα εκχώρησης μισθωμάτων από τον εκμισθωτή προς το Δημόσιο, προκειμένου να μη θεωρηθούν εισόδημα αυτού τα μη εισπραχθέντα μισθώματα, αλλά θα γίνει δήλωση φόρου εισοδήματος από τον υπόχρεο με αρνητικό περιεχόμενο ως προς τα μισθώματα με επίκληση του σχετικού λόγου και αναλόγων δικαιολογητικών προς τα ισχύοντα σε κατοικίες για την ίδια αιτία.
ΝΣΚ/191/2018
Καταβολή αμοιβής σε περίπτωση συμβάσεων έργου, οι οποίες δεν εκτελέστηκαν λόγω ανώτερης βίας.Οι αναφερόμενες στο ερώτημα συμβάσεις έργου που είναι συμβάσεις παροχής ανεξαρτήτων υπηρεσιών, ουδέποτε εκτελέστηκαν λόγω ανώτερης βίας, που διήρκησε αν όχι στο σύνολο του χρόνου εκτέλεσής τους στο συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος του χρόνου αυτού, γεγονός το οποίο απαλλάσσει το Ελληνικό Δημόσιο ως εργοδότη (ΥΠ.Π.Ε.Θ. - Ι.Ε.Π.) από τη καταβολή οιασδήποτε αμοιβής υπέρ των εργολάβων, κατά τα άρθρα 380, 656 και 681 Α.Κ..
ΝΣΚ/488/2004
Ανώτερη βία. Φορολογική διαδικασία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η διάταξη της παρ.6 του άρθρου 10 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, με την οποία απέκτησε τυπική ισχύ νόμου η γενική αρχή της ανώτερης βίας, εφαρμόζεται κατ’ αρχήν και στο πεδίο της φορολογικής διαδικασίας, με την επιφύλαξη συνεκτίμησης σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση τυχόν ειδικών προβλέψεων της φορολογικής νομοθεσίας. Εάν υποβληθεί αίτημα για διοικητική επίλυση της διαφοράς μετά την προθεσμία που ορίζει ο νόμος (άρθρο 70 παρ.3 Ν 2238/1994) και ο φορολογούμενος ισχυρίζεται ότι η προθεσμία ανεστάλη λόγω ανώτερης βίας, δεν υφίσταται πλέον αρμοδιότητα του προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. να επιληφθεί και το θέμα θα κριθεί από το αρμόδιο δικαστήριο. Ίδια λύση προσήκει και στην περίπτωση που ο φορολογούμενος δεν εκπληρώνει την υποχρέωση καταβολής του 1/5 των φόρων εντός δύο ημερών από τη διενέργεια του συμβιβασμού (άρθρο 24 παρ.2 Ν 2523/1997).
ΝΣΚ/199/2000
Μίσθωση εμπορική. Οφειλή μισθωμάτων ακινήτου, κατά το χρονικό διάστημα που κρίθηκε ακατάλληλο προς χρήση, λόγω του σεισμού της 7-9-1999.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Σε περίπτωση που δεν υφίσταται σχετική πρόβλεψη στο μισθωτήριο συμβόλαιο, ο μισθωτής απαλλάσσεται από την υποχρέωση καταβολής του μισθώματος για όσο χρόνο κωλύθηκε στη χρήση του μισθίου, λόγω ακαταλληλότητας αυτού συνεπεία του σεισμού.
ΝΣΚ/199/2001
Κοινοτικό Δίκαιο. Καθεστώς εφοδιασμού των νησιών του Αιγαίου Πελάγους. Ανώτερη βία. Παράταση ισχύος ή μερική ακύρωση των πιστοποιητικών ενισχύσεως.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
(Τριμελούς Επιτροπής) Οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες και η συνακόλουθη απαγόρευση του απόπλου των πλοίων, σε συνδυασμό με την έγκαιρη κινητοποίηση των αιτούντων, συνιστούν λόγους ανώτερης βίας που επιβάλλουν την παράταση ισχύος ή τη μερική ακύρωση των πιστοποιητικών ενίσχυσης. Η καθυστερημένη κατά μία μέρα υποβολή της αίτησης είναι δικαιολογημένη εφόσον οφείλεται σε περιστάσεις εξομοιούμενες με περίπτωση ανώτερης βίας και προκειμένου να αποφευχθεί μια υπερβολικά άνιση μεταχείριση.
ΝΣΚ/44/2000
Κοινοτικό Δίκαιο. Παράταση πιστοποιητικού εισαγωγής κεχριού από Βουλγαρία, λόγω ανωτέρας βίας, κατά τα άρθρα 36, 37 του Καν.(ΕΟΚ) 3719/1988.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
(Τριμελούς Επιτροπής) Στη συγκεκριμένη υπόθεση συντρέχει περίπτωση ανώτερης βίας δικαιολογούσα την παράταση του πιστοποιητικού εισαγωγής αφού, εκτός από την αναμφισβήτητη συνδρομή του αντικειμενικού στοιχείου του αποκλεισμού των οδικών αρτηριών λόγω θεομηνίας, χιονοπτώσεων και παγετού στη Βόρεια Βουλγαρία, συντρέχει και το υποκειμενικό στοιχείο που απαιτείται για την συγκρότηση της έννοιας της ανώτερης βίας, ενόψει του ότι ο αιτών την παράταση επέδειξε κάθε δυνατή επιμέλεια για την εμπρόθεσμη εισαγωγή του κεχριού από την Βουλγαρία. Επί πλέον η αίτηση για παράταση ισχύος του πιστοποιητικού υπεβλήθη εμπροθέσμως, όπως εμπροθέσμως προσκομίστηκαν τα αναγκαία δικαιολογητικά.
ΝΣΚ/27/2000
Κοινοτικό Δίκαιο. Πριμοδότηση επιλεξίμων προβατίνων και αιγών. Κανονισμοί 3013/89, 1323/90. Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου (ΟΣΔΕ) Κανονισμών 3508/92 και 3887/92. Ανωτέρα βία.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
(Τριμελούς Επιτροπής) Προεδρεύων: Β.Κοντόλαιμος, Νομικός Σύμβουλος Εισηγητής: Ι.Χαλκιάς, Πάρεδρος Περιπτώσεις ανώτερης βίας κατά το άρθρο 11 Καν.3887/92 α) το επικαλούμενο γεγονός της εικονικότητας κατ άρθρο 138 ΑΚ της δικαιοπραξίας δεν συνιστά γεγονός ανώτερης βίας, αφορά δε κατ αρχήν αποκλειστικά τις ιδιωτικές σχέσεις του πωλήσαντος (εικονικά) και του αγοράσαντος (εικονικά ) τα ζώα. Κρίσιμα στοιχεία για το εάν δικαιούται την πριμοδότηση είναι εάν υπέβαλε εμπροθέσμως τη σχετική αίτηση με όλα τα αναγκαία στοιχεία, εάν περιέλαβε σ αυτά τα επιλέξιμα ζώα και αν τα διατήρησε αποδεδειγμένα στην κατοχή του για το προβλεπόμενο στους Κανονισμούς χρονικό διάστημα. β) Οι λόγοι υγείας που επιβάλλουν πλήρη αποχή από γεωργοκτηνοτροφικές εργασίες και επιβεβαιώνονται και από ιατρό Κρατικού Νοσοκομείου εμφανίστηκαν δε κατά την διάρκεια του χρονικού διαστήματος κατά το οποίο υφίστατο η υποχρέωση διατήρησης των ζώων συνιστούν "ανικανότητα του κατόχου να ασκήσει το επάγγελμά του για μεγάλο χρονικό διάστημα" όπως ρητά προβλέπεται στο άρθρο 11 παρ.2 περ.β Καν.3887/92 και άρα λόγο ανώτερης βίας. γ) Δεν μπορεί να θεωρηθεί ως περίπτωση ανώτερης βίας, η επίκληση ιδίας προγενέστερης συμπεριφοράς π.χ. η συμφωνία πώλησης που είχε συναφθεί με ιδιώτη μη τηρηθείσα. Η μη εμπρόθεσμη υποβολή της αίτησης και η υποβολή της 65 ημέρες μετά τη λήξη της προθεσμίας, αποκλείει τον φερόμενο ως δικαιούχο από το καθεστώς πριμοδότησης ακόμη και αν δεχθούμε ότι είναι δυνατή η υποβολή αίτησης 25 ημέρες μετά τη λήξη της προθεσμίας - όπως ορίζει το άρθρο 8 Καν.1648/95 που αντικατέστησε το άρθρο 5 Καν.3887/92 - με επίκληση λόγων ανωτέρας βίας.
ΝΣΚ/55/2014
Προϋποθέσεις καταλογισμού σε βάρος υπαλλήλου ΙΔΑΧ, που απολύθηκε λόγω υπηρεσιακής ανεπάρκειας, του συνόλου των αποδοχών που έλαβε κατά την διάρκεια εκπαιδευτικής άδειας, λόγω αθέτησης της υποχρέωσης του άρθρου 58 παρ.7 του Ν. 3528/2007 – Ζητήματα παραγραφής της αξίωσης του Δημοσίου για επιστροφή των αποδοχών. Αθέτηση της υποχρέωσης των υπαλλήλων να υπηρετήσουν στο Δημόσιο, μετά τη λήξη της εκπαιδευτικής τους άδειας, για χρονικό διάστημα ίσο με το τριπλάσιο του χρόνου της άδειας, που ενεργοποιεί την υποχρέωση να επιστρέψουν τις αποδοχές που έλαβαν κατά το χρόνο της άδειας, συνιστά και η περίπτωση απόλυσης υπαλλήλου ΙΔΑΧ λόγω υπαίτιας υπηρεσιακής ανεπάρκειας. Η εκκρεμοδικία λόγω αίτησης ακύρωσης κατά της απόφασης απόλυσης, δεν αναστέλλει τον καταλογισμό των αποδοχών που ελήφθησαν παρανόμως κατ’ άρθρο 58 παρ.7 Ν. 3528/2007. Η αξίωση του Δημοσίου να καταλογίσει τις ως άνω αποδοχές έχει ήδη γεννηθεί με την απόλυση της υπαλλήλου, παραγράφεται μετά την πάροδο εικοσαετίας και η παραγραφή διακόπτεται με την έκδοση και επίδοση της καταλογιστικής απόφασης. (ομοφ.)
ΝΣΚ/28/2008
Προμήθειες Ενόπλων Δυνάμεων. Έντοκη επιστροφή προκαταβολής. Εξόφληση οριστικώς παραληφθέντων υλικών. Πραγματικό ελάττωμα υλικών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Έντοκη επιστροφή αναλογούσης προκαταβολής, λόγω της προβλεπόμενης στην σύμβαση, μονομερούς καταγγελίας αυτής εκ μέρους του Δημοσίου. Υποχρέωση Υπηρεσίας εξόφλησης οριστικώς παραληφθέντων υλικών. Δυνατότητες Υπηρεσίας στην περίπτωση υπάρξεως πραγματικών ελαττωμάτων των ανωτέρω υλικών.
ΝΣΚ/29/2000
Κοινοτικό Δίκαιο - Κτηνοτροφία. Οικονομικές ενισχύσεις. Ανωτέρα βία.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
(Τριμελούς Επιτροπής) Προεδρεύων: Β.Κοντόλαιμος, Νομικός Σύμβουλος Εισηγητής: Ι.Χαλκιάς, Πάρεδρος Ενόψει του γεγονότος ότι η σφαγή των ζώων για τα οποία είχε αναληφθεί η υποχρέωση διατήρησης για ορισμένο χρονικό διάστημα έγινε κατόπιν αποφάσεων του Νομάρχη Σάμου, στα πλαίσια υγειονομικών μέτρων που ελήφθησαν για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας, λόγω της εμφάνισης του καταρροϊκού πυρετού -περίπτωση που αναμφιβόλως θεωρείται ως επιζωοτία και άρα περίπτωση ανώτερης βίας κατά το άρθρο 11 περ.στ Καν.3887/92- καθώς και του γεγονότος ότι έγινε εμπροθέσμως η γνωστοποίηση της απώλειας των ζώων, θα πρέπει να καταβληθεί η σχετική πριμοδότηση στους αιτούντες παραγωγούς.... όχι όμως και στον παραγωγό.... αφού αυτός, όταν υπέβαλε την αίτηση πριμοδότησης, δεν είχε εν ζωή τα ζώα τα οποία είχαν θανατωθεί σε προγενέστερο χρονικό διάστημα και άρα ήταν αδύνατο να ενταχθεί στο σχετικό πρόγραμμα κατά τα οριζόμενα στους Κανονισμούς 3508/92 και 3887/92.