ΝΣΚ/248/2006
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Δικαιούχος αποζημιώσεως, λόγω καταστροφής συμβατικού είδους στο πλαίσιο εκτελέσεως της συμβάσεως προμήθειας συστημάτων Ολυμπιακής Ασφάλειας C4I.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ενόψει των διατάξεων του άρθρου 9.3 της συμβάσεως προμήθειας συστημάτων C4I Ολυμπιακής Ασφάλειας, το Δημόσιο δεν νομιμοποιείται να απαιτήσει από τον υπαίτιο οδηγό και την υπόχρεη σε καταβολή ασφαλιστική εταιρεία του ζημιογόνου οχήματος αποζημίωση για την καταστροφή συμβατικού είδους, εφόσον δεν έχει πραγματοποιηθεί οριστική ποσοτική και ποιοτική παραλαβή του υπό προμήθεια συμβατικού αυτού είδους και ως εκ τούτου η κυριότητα αυτού εξακολουθεί να ανήκει στην προμηθεύτρια εταιρεία, η οποία και μόνον δικαιούται ipso jure να απαιτήσει την αποκατάσταση της κατά το ιστορικό επελθούσης ζημίας.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/166/2006
Προϋποθέσεις και περιεχόμενο της τροποποιήσεως της συμβάσεως προμήθειας συστημάτων Ολυμπιακής Ασφάλειας C4I.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Δεν είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την τροποποίηση της συμβάσεως προμήθειας συστημάτων Ολυμπιακής Ασφάλειας C4I η έκδοση αποφάσεως του ΚΥΣΕΑ, αλλά ενόψει της δεδομένης πλοκής του πραγματικού και ιδίως λόγω της προηγουμένης αποφάσεως του ΚΥΣΕΑ, είναι αναγκαία η έκδοση νέας αποφάσεως του κυβερνητικού αυτού οργάνου και β) τροποποίηση της ως άνω συμβάσεως, ως και επιστροφή στην προμηθεύτρια εταιρεία SAIC μέρους των κατατεθεισών παρ’ αυτής εγγυητικών επιστολών, προς κάλυψη της καταβληθείσης σ’ αυτή προκαταβολής, είναι επιτρεπτή, σύμφωνα με τους ορισμούς του ΠΔ 284/1989.
ΝΣΚ/310/2006
Ζητήματα σχετικά με τη δυνατότητα τροποποίησης της σύμβασης 020Α/03 για την προμήθεια συστημάτων C4I Ολυμπιακής Ασφάλειας με κοινή υπουργική απόφαση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Εξακολουθεί να ισχύει η εξουσιοδότηση που δόθηκε με την υπ’ αριθ. 1 απόφαση της 9ης/21-7-2004 Συνεδρίασης του ΚΥ.Σ.Ε.Α. στους Υπουργούς Εθνικής Άμυνας και Δημόσιας Τάξης, για την από κοινού ιεράρχηση και απόφαση αυτών επί των προς ένταξη στο σύστημα ασφαλείας C4I της σύμβασης 020Α/03 κρισίμων πρόσθετων τροποποιήσεων και νέων έργων, ως και για το κόστος αυτών, η εκτέλεση των οποίων θα εκκινήσει με την υπογραφή κοινώς αποδεκτών προτάσεων τροποποίησης της προκειμένης σύμβασης μεταξύ αναδόχου και αρμοδίου φορέως του ΥΠ.ΕΘ.Α., οι οποίες και θα ενταχθούν στη σύμβαση με μεταγενέστερη κατά το νόμο τροποποίηση αυτής. β) Η σχετική ως άνω απόφαση δεν χρήζει υπογραφής και από τον Υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών, αλλά μόνον από τους Υπουργούς Δημόσιας Τάξης και Εθνικής Άμυνας.
ΝΣΚ/37/2009
Εξέταση δυνατότητας τροποποιήσεως συμβάσεως προμηθείας των Ενόπλων Δυνάμεων, που συνεπάγεται μείωση του συμβατικού αντικειμένου αυτής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, εφόσον η προτεινόμενη τροποποίηση συνεπάγεται τη μείωση της αξίας του συμβατικού αντικειμένου σε ποσοστό που υπολείπεται του 10% της αξίας της συνολικής προμήθειας, στερείται αρμοδιότητος εκδόσεως της, προβλεπομένης στο άρθρο 66 παρ.2 του ΠΔ 284/1989, Γνωμοδοτήσεως.
ΝΣΚ/403/2014
Νομικός χαρακτηρισμός δημόσιων συμβάσεων εγκατάστασης τηλεμετρικών συστημάτων σε δίκτυα ύδρευσης ως συμβάσεις προμήθειας ή συμβάσεις έργου, προκειμένου να διαπιστωθεί το εφαρμοστέο δίκαιο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι δημόσιες συμβάσεις οι οποίες συνάπτονται κατόπιν διαγωνιστικών διαδικασιών με σκοπό την εγκατάσταση τηλεμετρικών συστημάτων σε δίκτυα ύδρευσης Δήμων και ΔΕΥΑ, σύμφωνα με την περιγραφή του φυσικού τους αντικειμένου και τους αντίστοιχους προϋπολογισμούς, όπως δίδονται από την υπηρεσία, αποτελούν μικτές συμβάσεις με προέχον στοιχείο και κύριο αντικείμενο την προμήθεια, δεδομένου ότι, κατά τις παραδοχές της ενωσιακής και εθνικής νομολογίας, καθ’ ερμηνεία των σχετικών οδηγιών, για τον εντοπισμό του εφαρμοστέου κάθε φορά δικαίου πρέπει να διακριβωθεί το κύριο στοιχείο της συμβάσεως μετά από πλήρη και αντικειμενική θεώρηση του συνόλου της συμβάσεως με συνεκτίμηση και της αξίας των παροχών που έχουν συμφωνηθεί. (ομοφ.)
ΝΣΚ/257/2002
Σύμβαση προμήθειας Ενόπλων Δυνάμεων. Πλαίσια μακράς διαρκείας. Νομιμότητα παρατάσεως συμβατικού χρόνου. Προϋποθέσεις παρατάσεως του συμβατικού χρόνου ισχύος της.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Μία σύμβαση – πλαίσιο τριετούς διαρκείας παρέχει δυνατότητα υπογραφής τριών επί μέρους ετησίων συμβάσεων μέχρι την εκπνοή της τριετίας. Παρά ταύτα, δεν αποκλείεται παράταση της τριετίας επί εύλογο χρονικό διάστημα για να ολοκληρωθεί η απαιτούμενη διαδικασία, που είχε ήδη αρχίσει μέσα στα συμβατικά χρονικά πλαίσια, για την κατάρτιση και εκτέλεση μιας ετήσιας συμβάσεως, αλλά δεν υπογράφηκε εγκαίρως από βραδύτητα ή ολιγωρία της υπηρεσίας και χωρίς υπαιτιότητα του προμηθευτή, εφ όσον η παράταση αυτή εξυπηρετεί τα συμφέροντα του Δημοσίου, αλλά γενικότερα και το δημόσιο συμφέρον, ο δε αντισυμβαλλόμενος συναινεί ρητώς σ αυτή και δεσμεύεται για την παράδοση των υλικών σε σύντομο χρόνο.
ΝΣΚ/312/2010
Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη – Σύμβαση προμήθειας – Εφαρμογή ηλεκτρονικού πρωτοκόλλου στις οργανικές μονάδες του Υπουργείου – Συμβατική ή μη υποχρέωση της αναδόχου για την εγκατάστασή του.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Αποτελεί συμβατική υποχρέωση της αναδόχου, απορρέουσα εκ της υπ’ αριθμ. Τ19/08/30-5-2008 συμβάσεως προμηθείας, η εγκατάσταση της εφαρμογής του ηλεκτρονικού πρωτοκόλλου στις λιμενικές αρχές και άλλους εποπτευομένους από τη Γενική Γραμματεία Ναυτιλίας και Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη φορείς του εσωτερικού. Η εν λόγω υποχρέωση πρέπει να εκπληρωθεί από την ίδια την ανάδοχο με την εγκατάσταση του ηλεκτρονικού πρωτοκόλλου με τον προσφορότερο σύμφωνο με τους κανόνες της τεχνολογίας και επιστήμης τρόπο.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/269/2017
ΚΑΤΑΤΜΗΣΗ-Προμήθεια αντλητικών συστημάτων.(..) Με τα δεδομένα αυτά, αν και το αντικείμενο των επίμαχων συμβάσεων αφορά στην προμήθεια όμοιων αγαθών κατ’ είδος, νομίμως ο Δήμος .... προέβη στην απευθείας ανάθεση αυτών ανά δημοτική ενότητα, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 6 παρ. 14 του ν. 4071/2012, δεδομένου ότι ακολουθήθηκε εξαρχής η διαδικασία αναγραφής ξεχωριστών ανά Δημοτική Ενότητα πιστώσεων στον προϋπολογισμό του έτους 2017. Περαιτέρω, ο προϋπολογισμός της ελεγχόμενης σύμβασης είναι αρκούντως ορισμένος, δεδομένου ότι στην 196/3.3.2017 απόφαση περί έγκρισης της προμήθειας περιλαμβάνεται περιγραφή του είδους των προς προμήθεια ειδών, το κόστος τους ανά τεμάχιο, καθώς και αναλυτική περιγραφή των τεχνικών προδιαγραφών αυτών. Ομοίως και στην υπογραφείσα σύμβαση, αλλά και στην προσφορά του αναδόχου, περιλαμβάνεται ο ίδιος κατάλογος ειδών, με αναγραφή της τιμής μονάδας, με αποτέλεσμα να μην καταλείπεται αμφιβολία ως προς το είδος και το κόστος των υπό προμήθεια αγαθών. (..)Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη, είναι νόμιμη και το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/193/2017
Προμήθεια στεγνωτηρίου.(..) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η 8014/15.5.2017 απόφαση αναλήψεως υποχρεώσεως νομίμως εκδόθηκε μετά τη λήψη της από 27.1.2017 αποφάσεως του Διοικητικού Συμβουλίου του Νοσοκομείου, με την οποία εγκρίθηκε η πραγματοποίηση της δαπάνης για την προμήθεια του εν λόγω στεγνωτηρίου (άρθρο 2 παρ. 2 περ. β΄ του π.δ. 80/2016). Δοθέντος, δε, ότι εν προκειμένω δεν προηγήθηκε διαγωνιστική διαδικασία και έκδοση σχετικής διακηρύξεως ούτε ελήφθη απόφαση για την ανάθεση της επίμαχης προμήθειας σε συγκεκριμένο προμηθευτή, οπότε η απόφαση αναλήψεως υποχρεώσεως θα έπρεπε να προηγηθεί των πράξεων αυτών, νομίμως η σχετική απόφαση εκδόθηκε πριν από τη σύναψη της από 17.5.2017 συμβάσεως και την παράδοση του συμφωνηθέντος είδους. Κατόπιν τούτου, ο προβαλλόμενος λόγος διαφωνίας είναι αβάσιμος... Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής θα μπορούσε να θεωρηθεί, εάν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2017, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.
ΕΣ/ΤΜ.6/2987/2015
Προμήθεια αντιδραστηρίων...Νομίμως κατακυρώνονται στην εταιρεία …. τα είδη 40 του Κεφαλαίου Β-Ι και 27 του Κεφαλαίου Γ-ΙV καθώς και στην εταιρεία ….. το είδος 153 του Κεφαλαίου Α, καθόσον δε συντρέχει υπέρβαση του 15% της προκηρυχθείσας ποσότητας, δεδομένου ότι δεν πρόκειται περί κατακύρωσης του αυτού είδους, όπως η προσβαλλόμενη υπολαμβάνει, αλλά περί κατακύρωσης τόσο μεμονωμένων αντιδραστηρίων όσο και συστημάτων αυτών, τα οποία παραλλάσσουν μεταξύ τους ουσιωδώς ως προς τις ιδιότητες, τη χρήση και την αναγκαιότητά τους για το αιτούν, με αποτέλεσμα να συνιστούν έτερα είδη, οι κατακυρούμενες ποσότητες των οποίων δε δύνανται, ως εκ του λόγου αυτού, να προσμετρηθούν μαζί και να θεωρηθούν ως ενιαία ποσότητα. Ενόψει των ανωτέρω (βλ. VI. Γ, Δ) παραδοχών του Τμήματος περί της εν προκειμένω αναδειχθείσας από το αιτούν ιδιαιτερότητας των αντιδραστηρίων ως υπό προμήθεια ειδών, τα οποία δύνανται να προκηρύσσονται και να κατακυρώνονται τόσο μεμονωμένα, όσο και ομαδοποιημένα μεταξύ τους, αφού το ζητούμενο σε κάθε περίπτωση είναι, πέραν της προμήθειας, και η λειτουργικότητα αυτών, ο ισχυρισμός αυτός πρέπει να γίνει ομοίως δεκτός και για τα ανωτέρω κατακυρούμενα είδη.
ΕλΣυν/Τμ.4/112/2006
Προμήθεια και Εγκατάσταση Πληροφοριακών Συστημάτων.(...) με την εξεταζόμενη έκθεση διαφωνίας προβάλλεται ότι η διαδικασία του διαγωνισμού για την προμήθεια του αντικειμένου του Υποέργου 4 πάσχει, διότι η επιτροπή διαγωνισμού συγκροτήθηκε μη νομίμως, κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 4 του ν.2955/2001. Ο λόγος αυτός μη νομιμότητας διενέργειας του διαγωνισμού βασίμως προβάλλεται διότι με την 5553/2.10.2003 απόφαση του Προέδρου του Πε.Σ.Υ.Π. Ηπείρου συγκροτήθηκε η οικεία επιτροπή, αποτελούμενη από δύο καθηγητές Πανεπιστημίου, έναν εκπρόσωπο της εποπτεύουσας αρχής και έναν εκπρόσωπο της ένωσης επιμελητηρίων και από έναν υπάλληλο του Π.Γ.Ν. Ιωαννίνων. Όμως ο ορισμός δύο μελών αυτής, καθηγητών Πανεπιστημίου, ήτοι του … και του …, είναι μη νόμιμος, κατά παράβαση των προαναφερομένων διατάξεων του άρθρου 4 του ν.2955/2001 σύμφωνα με τις οποίες η εν λόγω επιτροπή έπρεπε να συγκροτηθεί, εκτός από τον εκπρόσωπο της εποπτεύουσας αρχής και της ένωσης επιμελητηρίων, από τρία μέλη-υπαλλήλους της κεντρικής υπηρεσίας ή των υπηρεσιακών μονάδων του Πε.Σ.Υ.Π. Συνεπώς για το λόγο τούτο, που καθιστά μη νόμιμη όλη τη διαδικασία διαγωνισμού του Υποέργου 4, μη νομίμως εντέλλεται με τα επίμαχα Χ.Ε. η δαπάνη πληρωμής του προμηθευθέντος είδους- συμβατικού αντικειμένου του Υποέργου 4. Κατόπιν τούτου αλυσιτελής καθίσταται η εξέταση του προβαλλόμενου τρίτου λόγου μη νομιμότητας της επίμαχης δαπάνης.