ΝΣΚ/164/2004
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Κρατικές Προμήθειες – Κλειστός διαγωνισμός – Αξιολόγηση προσφορών – Συμπληρωματικά στοιχεία και διευκρινίσεις – Ονομαστικοποίηση μετοχών Ανωνύμων Εταιρειών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Κατά την αξιολόγηση των δικαιολογητικών συμμετοχής και των στοιχείων των τεχνικών προσφορών των υποψηφίων αναδόχων που έχουν ήδη επιλεγεί από την Διοίκηση για να συμμετάσχουν σε κλειστό διαγωνισμό προμήθειας δεν είναι επιτρεπτή η προσκόμιση νέου δικαιολογητικού ή στοιχείου που δεν υποβλήθηκε με την προσφορά. Εν τούτοις και εφόσον κατατεθέντα δικαιολογητικά ή στοιχεία παρουσιάζουν ελαφρές αποκλίσεις ως προς όρους της διακηρύξεως και τις τεχνικές προσφορές, που δεν έχουν χαρακτηρισθεί ως απαράβατοι, μπορεί -κατά τη κρίση της επιτροπής αξιολογήσεως- να συμπληρωθούν, ενώ, κατά τη κρίση πάντα της επιτροπής, μπορεί να ζητηθούν διευκρινίσεις σχετικά με οποιοδήποτε κατατεθέν δικαιολογητικό ή στοιχείο. β) Η από τις διατάξεις του Ν 2328/95 και Π. Δ/τος 82/96 υποχρέωση των Ανωνύμων Εταιρειών για την ονομαστικοποίηση των μετοχών θεωρείται ότι εκπληρώθηκε εφόσον η Εταιρεία κατά την υποβολή της προσφοράς της για τη συμμετοχή της στις διαδικασίες αναλήψεως έργων ή προμηθειών, εκτός των άλλων στοιχείων που προβλέπονται από άλλες διατάξεις νόμων ή από την προκήρυξη του διαγωνισμού, υποβάλλει στον αρμόδιο φορέα: α) πιστοποιητικό της αρμόδιας εποπτεύουσας την Εταιρεία αρχής από το οποίο προκύπτει ότι οι μετοχές της, με βάση το ισχύον καταστατικό, είναι ονομαστικές και β) αναλυτική κατάσταση με τα στοιχεία των μετόχων της Εταιρείας και τον αριθμό των μετοχών κάθε μετόχου, όπως τα στοιχεία αυτά είναι καταχωρημένα στο βιβλίο μετόχων της Εταιρείας το πολύ τριάντα εργάσιμες ημέρες πριν από την ημέρα υποβολής της προσφοράς. Επισημαίνεται ότι προκειμένου περί μετόχων με τη μορφή της ανωνύμου εταιρείας η εταιρεία υποχρεούται να τηρεί ειδικό μετοχολόγιο με καταχώρηση όλων των στοιχείων των μετόχων μέχρι φυσικού προσώπου. γ) Η Επιτροπή αξιολογήσεως μπορεί εφόσον έχει αμφιβολίες, να ζητήσει 1) διευκρινίσεις προκειμένου να διαπιστώσει αν η επιβληθείσα στον αναπληρωτή εκπρόσωπο της Κοινοπραξίας ποινή φυλακίσεως συνδέεται με τη διάπραξη σοβαρού επαγγελματικού παραπτώματος προερχομένου από τη δράση κάποιας από τις Κοινοπρακτούσες εταιρείες και 2) το βιβλίο μετόχων ως αποδεικτικό ονομαστικοποιήσεως των μετοχών Α.Ε., δηλ. ως διευκρινιστικό στοιχείο σε σχέση με την ορθότητα του περιεχομένου της σχετικής από την εταιρεία υποβληθείσας καταστάσεως. δ) Απαράδεκτες οι προσφορές που δεν περιλαμβάνουν αποδεικτικό ασφαλείας, βεβαίωση HACCP, κατάσταση ονομαστικών μετόχων με ανάλυση μέχρι φυσικών προσώπων και ποινικό μητρώο νομίμου εκπροσώπου. Η επίδειξη αποδεικτικού ασφαλείας σε ξένη γλώσσα δεν αρκεί για το παραδεκτό της προσφοράς.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΤΜ.ΜΕΙΖ.ΕΠΤΑΜΕΛΟΥΣ ΣΥΝΘΕΣΗΣ/3999/2013
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:ζητείται παραδεκτώς η αναθεώρηση της 3234/2013 απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία απορρίφθηκαν οι αιτήσεις α) της εταιρείας με την επωνυμία «…», και β) της Περιφέρειας Αττικής, για ανάκληση της 231/2013 πράξης του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία είχε κριθεί ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, με αντικείμενο την εκτέλεση του έργου «Διάνοιξη Λεωφόρου Θηβών από οδό Αγίου Νικολάου έως Λεωφόρο Φυλής», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 7.315.000 ευρώ (με Φ.Π.Α.).(...)Συγκεκριμένα, η κατατεθείσα από την εταιρεία ΑΦΟΙ … Α.Ε. βεβαίωση μετόχων πληρούσε τους όρους του νόμου και της διακήρυξης δεδομένου α) ότι στην περίπτωση της ύπαρξης ονομαστικών μετοχών οποιοδήποτε μεταβολή στη μετοχική σύνθεση της εταιρίας αποδεικνύεται, για λόγους νομικής ασφάλειας, με σχετική εγγραφή στο βιβλίο μετόχων, με συνέπεια ότι ως μέτοχος έναντι της εταιρείας να λογίζεται το πρόσωπο, το οποίο έχει καταχωρηθεί στο βιβλίο αυτό και β) σύμφωνα με τη διακήρυξη ο διαγωνιζόμενος υποχρεούται να προσκομίσει βεβαίωση με τα στοιχεία των μετόχων της εταιρείας, όπως αυτά εμφανίζονται στο βιβλίο μετόχων το πολύ 30 εργάσιμες ημέρες από τη διενέργεια του διαγωνισμού. Το μετοχολόγιο δε αυτό, συνοδευόμενο από αντίγραφο του βιβλίου μετόχων, δεν ήταν αναληθές ως μη απεικονίζον την πραγματική κατάσταση της μετοχικής σύνθεσης της εταιρείας κατά το χρονικό σημείο διεξαγωγής του διαγωνισμού, υπό την έννοια ότι η μεταβίβαση των μετοχών του αποθανόντος μετόχου δεν είχε πραγματοποιηθεί, λόγω της εκκρεμότητας ως προς τη δημοσίευση της διαθήκης. Απορρίπτει την αίτηση της εταιρείας με την επωνυμία «… Α.Ε.» για αναθεώρηση της 3234/2013 απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΝΣΚ/241/2005
Νομιμότητα συμμετοχής εργοληπτικής επιχείρησης σε ανοικτό διαγωνισμό για την κατασκευή δημόσιου έργου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Οι εγγυητικές επιστολές για τη συμμετοχή σε διαγωνισμούς κατασκευής δημόσιων έργων πρέπει να απευθύνονται στην αρχή που διεξάγει το διαγωνισμό, ή στο φορέα κατασκευής ή στον κύριο του έργου. (ομοφ.) β) Στην επιτροπή διαγωνισμού πρέπει να κατατίθεται επίσημο αντίγραφο από το βιβλίο μετόχων της διαγωνιζόμενης εταιρείας, στις περιπτώσεις στις οποίες για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό απαιτείται η ονομαστικοποίηση των μετοχών. (πλειοψ.) γ) Δεν απαιτείται η υποβολή στην επιτροπή διαγωνισμού πιστοποιητικών ποινικού μητρώου των πέραν των νομίμων εκπροσώπων δικαιούντων την εταιρεία εφόσον προσκομίσθηκαν για την έκδοση «ενημερότητας πτυχίου». (ομοφ.) δ) Απαιτείται η προσκόμιση πιστοποιητικών περί μη κίνησης της διαδικασίας για την κήρυξη πτώχευσης, εντολής εκκαθάρισης ή πτωχευτικού συμβιβασμού. (πλειοψ.) ε) Για το παραδεκτό της οικονομικής προσφοράς απαιτείται η θέση της έντυπης σφραγίδας της διαγωνιζόμενης εταιρείας και η υπογραφή της από το νόμιμο εκπρόσωπό της, αλλά όχι και η αναγραφή του ονοματεπωνύμου του. (ομοφ.)
ΝΣΚ/444/2005
Δημόσιος διαγωνισμός για ανάθεση υπηρεσιών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Το ακριβές απόσπασμα του βιβλίου μετόχων συμμετέχουσας στο διαγωνισμό ελληνικής ανώνυμης εταιρείας, από το οποίο προκύπτουν όλα τα απαιτούμενα κατά το νόμο και την προκήρυξη στοιχεία και, σε συνδυασμό με το προσκομισθέν πιστοποιητικό της αρμόδιας αρχής που κατά τον Κ.Ν. 2190/1920 εποπτεύει την εταιρεία περί του ότι οι μετοχές της με βάση το ισχύον καταστατικό είναι ονομαστικές, αποδεικνύεται η ονομαστικοποίηση των μετοχών της μέχρι φυσικού προσώπου, πληροί τις απαιτήσεις του νόμου περί υποβολής αναλυτικής κατάστασης μετόχων και, εφόσον υποβάλλεται με τον σφραγισμένο φάκελο της προσφοράς, πρέπει να γίνει δεκτό. β) Η βεβαίωση της αρμόδιας δικαστικής αρχής ότι δεν εκδίδεται το απαιτούμενο κατά το νόμο και την προκήρυξη πιστοποιητικό περί του ότι ο συμμετέχων δεν τελεί υπό διαδικασία έκδοσης απόφασης αναγκαστικής διαχείρισης, εάν δεν συνοδεύεται από υπεύθυνη δήλωση του ίδιου περί του ότι δεν τελεί υπό τη διαδικασία αυτή, δεν αντικαθιστά το πιστοποιητικό αυτό και επομένως συντρέχει λόγος αποκλεισμού από την περαιτέρω αξιολόγηση των προσφορών που παρουσιάζουν την έλλειψη αυτή. Η Επιτροπή Διαγωνισμού δεν επιτρέπεται να δεχθεί μετά το πέρας της προθεσμίας υποβολής των προσφορών και την αποσφράγιση αυτών την ως άνω δήλωση, δοθέντος ότι πρόκειται περί δικαιολογητικού το οποίο κατά την προκήρυξη έπρεπε, επί ποινή αποκλεισμού, να βρίσκεται μέσα στο φάκελο της προσφοράς. γ) Ομοίως, στην περίπτωση κατά την οποία συμμετέχουσα ελληνική ανώνυμη εταιρεία παρέλειψε να υποβάλλει αναλυτική κατάσταση μετόχων, την οποία είχε υποχρέωση να προσκομίσει με το φάκελο της προσφοράς επί ποινή αποκλεισμού, ισχυριζόμενη ότι από το καταστατικό της προκύπτει πως κάτοχος των μετοχών της είναι ένα μόνο φυσικό πρόσωπο, η Επιτροπή Διαγωνισμού, η οποία, μάλιστα, δεν διαπίστωσε το βάσιμο του ισχυρισμού αυτού, έχει δεσμία αρμοδιότητα να αποκλείσει την προσφορά αυτή. Αντιθέτως, στην περίπτωση κατά την οποία από τα αποδεικτικά ονομαστικοποίησης των μετοχών ανώνυμης εταιρείας που έχουν υποβληθεί προκύπτει ότι ένας από τους μετόχους της είναι ανώνυμη εταιρεία, η Επιτροπή μπορεί να ζητήσει συμπληρωματικά στοιχεία για να διαπιστώσει τη βασιμότητα του ισχυρισμού ότι πρόκειται περί αλλοδαπής ανώνυμης εταιρείας, η οποία δεν έχει υποχρέωση ονομαστικοποίησης των μετοχών της. Εάν, όμως, από τα συμπληρωματικά αυτά στοιχεία προκύψει πως η εταιρεία αυτή είναι ελληνική, η Επιτροπή δεν επιτρέπεται να δεχτεί τα δικαιολογητικά ονομαστικοποίησης των μετοχών της, δοθέντος ότι αυτά έπρεπε να είχαν υποβληθεί με το φάκελο της προσφοράς, η οποία πρέπει για το λόγο αυτό να αποκλεισθεί από την περαιτέρω αξιολόγηση.
96356/2020
Οδηγίες για την ονομαστικοποίηση των μετοχών Ανωνύμων Εταιρειών ΑΔΑ: 9Ω9Ω46ΜΤΛΡ-ΘΚ2
ΝΣΚ/495/2006
Ζητήματα που τίθενται από την εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου για την ονομαστικοποίηση των μετοχών των εταιρειών που συμμετέχουν σε ανοικτούς διαγωνισμούς προμήθειας αγαθών άνω του 1.000.000 ευρώ.
ΝΣΚ/362/2006
Εταιρίες εισηγμένες σε χρηματιστήριο χώρας Ευρωπαϊκής Ένωσης ή ΟΟΣΑ. Διαγωνιστική διαδικασία δημοσίων συμβάσεων. Συμμετοχή. Ονομαστικοποίηση μετοχών. Πιστοποιητικά.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι εταιρίες, οι οποίες είναι εισηγμένες στα χρηματιστήρια των Κρατών-Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) για να συμμετάσχουν στην διαγωνιστική διαδικασία δημοσίων συμβάσεων προσκομίζουν α) πιστοποιητικό του οικείου χρηματιστηρίου περί της εισαγωγής τους στο χρηματιστήριο αυτό και β) ενημερωτικό δελτίο μετόχων κατά το δίκαιο της έδρας της συγκεκριμένης εταιρίας.
ΠΔ 82/1996
Ονομαστικοποίηση μετοχών Α.Ε που μετέχουν σε διαδικασίες ανάληψης έργων ή προμηθειών του Δημοσίου ή των ΝΠ του ευρύτερου Δημ.Τομέα
ΝΣΚ/101/2014
Πληρότητα ή μη δικαιολογητικού συμμετοχής περί ονομαστικοποίησης των μετοχών της εταιρείας «VODAFONE ΠΑΝΑΦΟΝ Α.Ε.Ε.Τ.», που κατατέθηκε σε ανοικτό διαγωνισμό με αντικείμενο την παροχή στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Τηλεπικοινωνιακών Υπηρεσιών και υπηρεσιών ασύρματης πρόσβασης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν υπάρχει πληρότητα του δικαιολογητικού συμμετοχής περί ονομαστικοποίησης των μετοχών της εταιρείας «VODAFONE ΠΑΝΑΦΟΝ Α.Ε.Ε.Τ.», που κατατέθηκε στον εν λόγω διαγωνισμό, σύμφωνα με τα οριζόμενα στους νόμους περί ονομαστικοποίησης μετοχών και τους όρους της Προκήρυξης, επειδή η παραπάνω εταιρεία δεν προσεκόμισε αναλυτική κατάσταση με τα στοιχεία των μετόχων της εταιρείας και τον αριθμό των μετοχών κάθε μετόχου που περιλαμβάνονται στο «Ευρύ Κοινό» με ποσοστό συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο 0,13%.
ΕΣ/ΤΜ.ΜΕΙΖ-ΕΠΤ.ΣΥΝΘ/2824/2011
Ανάθεση υπηρεσιών μεταφοράς πόσιμου νερού..ζητείται η αναθεώρηση της 2198/2011 απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου.Με αυτά τα δεδομένα και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, ορθά το Τμήμα έκρινε ότι η προσφορά της αναδόχου εταιρείας έπρεπε να απορριφθεί ως απαράδεκτη. Ο δε λόγος αναθεώρησης της αιτούσας ότι είναι ναυτική εταιρεία και ως εκ τούτου δεν καταλαμβάνεται από τις διατάξεις του νόμου περί ονομαστικοποίησης πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος αφού ο νόμος αυτός δεν προβλέπει εξαιρέσεις από την εφαρμογή του και, ως εκ τούτου, το γεγονός ότι έχει τη μορφή της ναυτικής και όχι της ανώνυμης εταιρείας δεν την απάλλασσε από την υποχρέωση οι μετοχές της να είναι ονομαστικές κατά το χρόνο υποβολής της προσφοράς της. Περαιτέρω, η αιτούσα ισχυρίζεται ότι καλύφθηκε η απαίτηση του νόμου για ονομαστικοποίηση των μετοχών της μέχρι φυσικού προσώπου και ως εκ τούτου η προσφορά της ήταν παραδεκτή δοθέντος ότι οι μετοχές της έχουν μετατραπεί από ανώνυμες σε ονομαστικές με το από 2.5.2011 πρακτικό της Γενικής Συνέλευσης. Πλην όμως, όπως έγινε δεκτό ανωτέρω, προκειμένου η προσφορά ναυτικής εταιρείας που συμμετέχει σε διαγωνισμό για την ανάθεση δημόσιας σύμβασης υπηρεσιών προϋπολογιζόμενης δαπάνης άνω του 1.000.000 ευρώ, να είναι παραδεκτή πρέπει α) οι μετοχές της να είναι ονομαστικές μέχρι φυσικού προσώπου και β) αυτό να αποδεικνύεται μέσω της προσκομιδής: i) πιστοποιητικού της εποπτεύουσας την εταιρεία αρχής, από το οποίο προκύπτει ότι οι μετοχές της, με βάση το ισχύον καταστατικό της, είναι ονομαστικές και ii) αναλυτικής κατάστασης με τα στοιχεία των μετόχων της εταιρείας και τον αριθμό των μετοχών κάθε μετόχου, όπως τα στοιχεία αυτά είναι καταχωρημένα στο βιβλίο μετόχων της εταιρείας, το πολύ τριάντα εργάσιμες ημέρες πριν από την ημέρα υποβολής της προσφοράς. Εν προκειμένω ούτε οι μετοχές της αιτούσας ήταν ονομαστικές κατά το χρόνο υποβολής της προσφοράς της ούτε αυτή προσεκόμισε με την προσφορά της τα ως άνω απαραίτητα για την απόδειξη της ονομαστικοποίησης των μετοχών της δικαιολογητικά, παρά μόνο τη σύμβαση σύστασής της, στην οποία εμφανίζονται ως συμβαλλόμενα τα φυσικά πρόσωπα που με το - μεταγενέστερο του χρόνου υποβολής της προσφοράς της - από 2.5.2011 πρακτικό της γενικής της συνέλευσης αποφασίστηκε ότι θα κατέχουν τις μετατραπείσες σε ονομαστικές πλέον μετοχές της. Τούτο όμως δεν ασκεί επιρροή αφού η σύμβαση σύστασης της εταιρείας δεν περιλαμβάνεται στα εκ του νόμου προβλεπόμενα δικαιολογητικά απόδειξης ονομαστικοποίησης των μετοχών ούτε και την αποδεικνύει.(..)Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το Τμήμα μείζονος – επταμελούς σύνθεσης αποφαίνεται ότι η υπό κρίση αίτηση πρέπει να απορριφθεί και να μην αναθεωρηθεί η προσβαλλόμενη 2198/2011 απόφαση του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Τέλος, πρέπει να διαταχθεί η κατάπτωση υπέρ του Δημοσίου του κατατεθέντος παραβόλου (άρθρο 56 παρ. 4 π.δ.774/1980, όπως ισχύει μετά την αντικατάστασή του με το άρθρο 57 παρ. 3 ν.3659/2008).
ΠΟΛ 1076/2008
Οι ανώνυμες εταιρείες που ασχολούνται κυρίως με την εκμίσθωση και εν γένει την εκμετάλλευση αστικών ακινήτων και τα κεφάλαιά τους είναι επενδεδυμένα σε αστικά ακίνητα σε ποσοστό 60% και άνω, δεν είναι υπόχρεες σε ονομαστικοποίηση του συνόλου των μετοχών τους.