ΝΣΚ/144/2000
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Προβληματικές επιχειρήσεις. Ειδική εκκαθάριση. Διοικητικές άδειες.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Προεδρεύων: Α.Σοφός, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Ι.Πράσινος, Νομικός Σύμβουλος Στο πλαίσιο της διαδικασίας του άρθρου 46α του Ν.1892/90, στον πλειοδότη-αγοραστή μεταβιβάζονται και οι διοικητικές άδειες που είχαν χορηγηθεί στην υπό εκκαθάριση επιχείρηση, που συνδέονται με τη λειτουργία της, μεταξύ δε αυτών περιλαμβάνεται και η ως άνω ειδική άδεια διενέργειας φορτοεκφορτωτικών εργασιών.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/142/2013
Θέση επιχείρησης υπό ειδική εκκαθάριση σύμφωνα με το άρθρο 46α του ν. 1892/1990 - Αυτεπάγγελτος συμψηφισμός ή μη απαιτήσεων του Δημοσίου με εκκαθαρισμένες ανταπαιτήσεις της επιχείρησης έναντι του Δημοσίου, που γεννήθηκαν μετά την υπαγωγή της σε ειδική εκκαθάριση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Νομίμως το Δημόσιο συμψηφίζει ληξιπρόθεσμα χρέη βεβαιωμένων οφειλών επιχείρησης με εκκαθαρισμένες ανταπαιτήσεις αυτής έναντι του Δημοσίου, που γεννήθηκαν μετά την υπαγωγή της υπό ειδική εκκαθάριση σύμφωνα με το άρθρο 46α του ν. 1892/1990 και μάλιστα ανεξαρτήτως του χρόνου κατά τον οποίο τα χρέη κατέστησαν ταμειακά ληξιπρόθεσμα, δηλαδή, πριν ή μετά τη θέση της επιχείρησης υπό ειδική εκκαθάριση. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/293/2000
Προβληματικές επιχειρήσεις. Εφαρμογή των διατάξεων της παρ.2 του άρθρου 2 του ΑΝ 1521/50 (περί διπλής μεταβίβασης), σε περίπτωση μεταβίβασης ακινήτου, επιχείρησης που έχει υπαχθεί σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης του άρθρου 46α του Ν.1892/1990.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις εφαρμογής της παρ.2 του άρθρου 2 του ΑΝ 1521/50 (περί διπλής μεταβίβασης), σε περίπτωση μεταβίβασης ακινήτου επιχείρησης, που έχει υπαχθεί σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης του άρθρου 46α του Ν.1892/90, σε πρόσωπο τρίτο, για λογαριασμό του οποίου είχε πλειοδοτήσει στον διενεργηθέντα πλειοδοτικό διαγωνισμό άλλο πρόσωπο.
ΝΣΚ/453/2000
Προβληματικές επιχειρήσεις - ΟΑΕ. Ειδική εκκαθάριση βάσει άρθρου 46α ν.1892/1990. Πιστωτές-μέτοχοι. Εφαρμογή διατάξεων άρθρου 49 του ίδιου νόμου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 49 του ν.1892/1990 για τις επιχειρήσεις που έχουν τεθεί στο καθεστώς της ειδικής εκκαθάρισης με βάση τις διατάξεις του άρθρου 46α του ίδιου νόμου και οι πιστωτές των οποίων είναι ταυτόχρονα και μέτοχοι αυτών. Στην προκειμένη περίπτωση, οι πωλητές της επιχείρησης ικανοποιούνται από το προϊόν του πλειστηριασμού της περιουσίας της επιχείρησης με την ιδιότητα του πιστωτή και όχι του μετόχου και ως εκ τούτου είναι αμφίβολο κατά πόσο θα πρέπει να επιβαρυνθούν με τα φορολογικά βάρη της εταιρίας, δεδομένου ότι δεν έχουν εισπράξει κανένα τίμημα από την πώληση (μεταβίβαση) του συνόλου του ενεργητικού της εταιρίας. Ο προβληματισμός της ερωτώσας υπηρεσίας, περί της εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 49 του ν.1892/1990, δεν βρίσκει έρεισμα στο νόμο καθόσον ως προελέχθη κρίσιμο στοιχείο για τον καθορισμό του ύψους του βεβαιωθησομένου ποσού είναι το συνομολογηθέν προς είσπραξη ποσό εκ μέρους του πωλητού του δημόσιου τομέα και δεν ερευνώνται άλλα στοιχεία ως τα υπό της υπηρεσίας προβαλλόμενα, ήτοι το ότι ουδέν ποσόν έλαβαν τελικώς οι μέτοχοι υπό την ιδιότητά των ως μετόχων και εκ του συνομολογηθέντος τιμήματος.
ΝΣΚ/222/2010
Εκποίηση ιδιωτικού δάσους.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το δικαίωμα προτιμήσεως του Δημοσίου κατ άρθρο 72 του Ν 998/1979 υφίσταται μόνο στην οικειοθελή μεταβίβαση του αστικού δικαίου και όχι σε εκποίηση δια πλειστηριασμού δασικού ακινήτου εταιρείας, η οποία έχει τεθεί υπό την ειδική εκκαθάριση του άρθρου 46α του Ν 1892/1990. Επομένως, επί εκποιήσεως δασικού ακινήτου με τη διαδικασία δημοσίου πλειοδοτικού διαγωνισμού, δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις των άρθρων 35 και 72 του Ν 998/1979. (πλειοψ.) ΠΑΡΑΠΕΜΦΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ.
ΝΣΚ/86/2013
Περί εφαρμογής ή μη των άρθρων 35 και 72 του ν.998/1979, επί εκποιήσεως ιδιωτικού δάσους δια δημοσίου πλειοδοτικού διαγωνισμού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η εκποίηση με δημόσιο πλειοδοτικό διαγωνισμό ιδιωτικού δάσους ή ιδιωτικής δασικής εκτάσεως, που ανήκει στην περιουσία εταιρείας, η οποία έχει τεθεί υπό την ειδική εκκαθάριση των άρθρων 9 του ν. 1386/1983, 46 και 46α του ν. 1892/1990, έχει το χαρακτήρα δημόσιου αναγκαστικού πλειστηριασμού, επί του οποίου δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις των άρθρων 35 και 72 του ν. 998/1979. (ομοφ.)
ΝΣΚ/194/2001
Κρατικές Προμήθειες. Εκκαθάριση επιχειρήσεως.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Σύμφωνα με το άρθρο 6 παρ.1α του Π. Δ/τος 394/1996 Κανονισμός Προμηθειών του Δημοσίου, εταιρία η οποία τελεί υπό το καθεστώς της ειδικής εκκαθάρισης του άρθρου 46α του Ν 1892/1990, αποκλείεται από τη συμμετοχή σε διαγωνισμό κρατικών προμηθειών.
Συνεδρίαση 4/Θέμα 2ο/2012
Καθορισμός της διαφοράς αξίας μεταξύ στοιχείων παθητικού και στοιχείων ενεργητικού που μεταβιβάζονται από το υπό ειδική εκκαθάριση πιστωτικό ίδρυμα «Αγροτική Τράπεζα της Ελλάδος Α.Ε.» στο πιστωτικό ίδρυμα με την επωνυμία «Τράπεζα Πειραιώς Α.Ε.».
ΝΣΚ/477/2006
Δέσμευση του Δημοσίου από συμφωνία πιστωτών – επιχείρησης, κατά το άρθρο 44 Ν 1892/1990. Ειδική εκκαθάριση άρθρου 46α Ν 1892/1990. Λήψη ή μη διασφαλιστικών μέτρων για τα συμφέροντα του Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Στη συμφωνία του άρθρου 44 του Ν 1892/1990 περιλαμβάνονται και τα χρέη προς το Δημόσιο που βεβαιώθηκαν μετά την επικύρωση αυτής από το Εφετείο, ύστερα από φορολογικό έλεγχο, εφόσον αυτά ανάγονται σε προγενέστερες οικονομικές χρήσεις, εκτός εάν προβλέπεται διαφορετικά στη συμφωνία. β) Εάν περιληφθεί στη συμφωνία του άρθρου 44 του Ν 1892/1990 όρος αντίθετος προς το νόμο ή καταχρηστικός και η συμφωνία επικυρωθεί από το Εφετείο υπάρχει δεσμευτική κρίση για το Δημόσιο, με την επιφύλαξη άσκησης τριτανακοπής ή υποβολής αίτησης ανάκλησης της σχετικής απόφασης, εφόσον συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις. γ) Στη συγκεκριμένη συμφωνία, μεταξύ πιστωτών και της επιχείρησης «ΑΘΗΝΑΪΚΗ ΧΑΡΤΟΠΟΙΙΑ Α.Ε.» μπορεί να υποστηριχθεί ότι κατ’ εφαρμογή ειδικής πρόβλεψης της εν λόγω συμφωνίας δεν υπάγονται στη ρύθμιση οι απαιτήσεις του Δημοσίου που ανέκυψαν μετά τη δημοσίευση της απόφασης του Εφετείου, ύστερα από φορολογικό έλεγχο. δ) Ορθά διενεργήθηκε φορολογικός έλεγχος σε Α.Ε. για τις χρήσεις 1993-1997, μετά τη θέση της εταιρείας αυτής στην ειδική εκκαθάριση του άρθρου 46α του Ν 1892/1990, δεδομένου ότι το Δημόσιο όφειλε να βεβαιώσει και αναγγείλει τις απαιτήσεις του, ακολουθήθηκε δε, σύμφωνα με τη γνώμη που κρατεί στη νομολογία, η ορθή διαδικασία με την κοινοποίηση των σχετικών διοικητικών πράξεων στην εκκαθαρίστρια, η οποία εκπροσωπεί την επιχείρηση δικαστικά και εξώδικα. Κατά συνέπεια η εκκαθαρίστρια τράπεζα έχει το δικαίωμα να προτείνει τη διοικητική επίλυση της διαφοράς και να ασκήσει προσφυγή κατά των σχετικών φύλλων ελέγχου. Η βεβαίωση των οφειλών που ενδέχεται να προκύψουν από τον έλεγχο θα γίνει σε βάρος της Α.Ε., η οποία δεν έχει λυθεί και της οποίας συνεπώς η νομική προσωπικότητα εξακολουθεί να υφίσταται. ε) Οι απαιτήσεις του Δημοσίου κατά της επιχείρησης λόγω μη απόδοσης του Φ.Π.Α. περιλαμβάνονται στη συμφωνία του άρθρου 44 του Ν 1892/1990, δεδομένου ότι η απόδοση του Φ.Π.Α. προς το Δημόσιο αποτελεί φορολογική υποχρέωση της ίδιας της επιχείρησης και όχι τρίτου. στ) Τα διασφαλιστικά μέτρα για τα συμφέροντα του Δημοσίου που ορίζουν οι διατάξεις του άρθρου 14 του Ν 2523/1997 δεν αποκλείεται να επιβληθούν και σε περίπτωση εξωλογιστικού προσδιορισμού των αποτελεσμάτων της επιχείρησης, κατά τις διατάξεις του άρθρου 32 του Ν 2238/1994 και 48 του Ν 2859/2000, ισχύει οι ενέργειες της Διοίκησης να στηρίζονται σε αιτιολογημένη Ειδική Έκθεση Ελέγχου. Στις περιπτώσεις, όμως, που η επιχείρηση έχει τεθεί στο καθεστώς εκκαθάρισης της περιουσίας της κατά τις διατάξεις του Ν 1386/1983 ή των άρθρων 46, 46α και 46β του Ν 1892/1990, έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 9 παρ. 3 του Ν 1386/1983, δηλαδή αμέσως μετά τη δημοσίευση της απόφασης του Εφετείου που ορίζει τον εκκαθαριστή απαγορεύεται η αναγκαστική εκτέλεση και η λήψη προσωρινών, συντηρητικών ή προφυλακτικών μέτρων κατά της επιχείρησης και αναστέλλονται οι τυχόν εκκρεμείς σχετικές διαδικασίες. Συνεπώς, ούτε τα διασφαλιστικά για τα συμφέροντα του Δημοσίου μέτρα του άρθρου 14 του Ν 2523/1997 επιτρέπεται να ληφθούν, στην περίπτωση του συγκεκριμένου ερωτήματος, κατά της περιουσίας της Α.Ε., η οποία έχει τεθεί στο καθεστώς εκκαθάρισης του άρθρου 46α του Ν 1892/1990 (ομοφ.). Παραπομπή με την υπ' αριθ. 284/2005 Ατομική Γνωμοδότηση ΝΣΚ.
ΝΣΚ/358/2007
ΝΣΚ/358/2007.Εκκαθάριση εκκρεμούντων λογαριασμών δημόσιου έργου. Ανάδοχος εταιρεία υπό ειδική εκκαθάριση άρθρου 46 Ν 1892/1990.Η εξόφληση εκκρεμούντων λογαριασμών δημόσιου έργου προς την τεθείσα σε ειδική εκκαθάριση ανάδοχο εταιρεία θα γίνει προς την εκκαθαρίστρια εταιρεία με παρακράτηση φόρου 3% επί του καταβλητέου ποσού και προσκόμιση από αυτήν νόμιμης εξοφλητικής απόδειξης (περιέχουσας τα αναγκαία για την εξατομίκευση του εξοφλούμενου χρέους στοιχεία) χωρίς να απαιτείται προς τούτο η προσκόμιση πιστοποιητικού φορολογικής ή ασφαλιστικής ενημερότητας. Δυνατότητα συμψηφισμού ανταπαιτήσεων του Δημοσίου. Προϋποθέσεις.
ΝΣΚ/65/2018
Ισχύς διατάξεων άρθρου 19 ν. 2741/1999 επί της ανώνυμης εταιρίας με την επωνυμία «ΠΕΙΡΑΪΚΗ ΠΑΤΡΑΪΚΗ ΚΛΩΣΤΗΡΙΟ ΣΥΡΟΥ Α.Ε.».(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Η εταιρεία «ΠΕΙΡΑΪΚΗ ΠΑΤΡΑΪΚΗ ΚΛΩΣΤΗΡΙΟ ΣΥΡΟΥ Α.Ε.» με έδρα την Ερμούπολη τέθηκε υπό ειδική εκκαθάριση (του άρθρου 46α του ν. 1892/1990) με την 216/1992 απόφαση του Εφετείου Αιγαίου και διορίστηκε ειδική εκκαθαρίστρια η εταιρεία «ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΞΑΓΩΓΕΣ Α.Ε.», η οποία απορροφήθηκε από την εταιρία «ΕΤΒΑ FINANCE ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΑΡΟΧΗΣ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ» και, στη συνέχεια, την «ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ Α.Ε.», επομένως, η ως άνω εταιρία ουδέποτε υπήχθη στη διαδικασία των άρθρων 5, 7, 9 και 10 του ν. 1386/1983 και στη διοίκηση του Οργανισμού Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων (Ο.Α.Ε.). Συνεπώς, μετά το πέρας της κατά τα άνω εκκαθάρισης και τη διαγραφή της εταιρίας από το Μ.Α.Ε., της σχετικής ανακοίνωσης δημοσιευθείσας στην ΕτΚ, δεν τυγχάνουν εφαρμογής επ’ αυτής οι διατάξεις των παραγράφων 2 και 5 του άρθρου 19 του ν. 2741/1999. (ομόφ.) Διευκρινιστική της υπ' αριθ. 423/2012 Ατομικής γνωμοδότησης.