ΝΣΚ/117/2000
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ελληνικός Σύνδεσμος Ανωνύμων Ποδοσφαιρικών Εταιρειών (ΕΣΑΠΕ). Επιχορήγηση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Προεδρεύων: Ρ.Αντωνακόπουλος, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Θ.Θεοφανόπουλος, Νομικός Σύμβουλος Δεν είναι δυνατή ούτε επιτρεπτή, από τις κείμενες διατάξεις (ν.2725/1999) η εκ μέρους της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού οικονομική επιχορήγηση του Ελληνικού Συνδέσμου Ανωνύμων Ποδοσφαιρικών Εταιρειών για την βελτίωση και εκσυγχρονισμό των γηπεδικών εγκαταστάσεων στις οποίες διεξάγονται ποδοσφαιρικοί αγώνες των επαγγελματικών πρωταθλημάτων.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/48/2003
Επιχορήγηση από την ΓΓΑ στο νπιδ «Ελληνικός Σύνδεσμος Ανωνύμων Καλαθοσφαιρικών Εταιριών» (ΕΣΑΚΕ) για την διοργάνωση και διεξαγωγή του πρωταθλήματος καλαθοσφαίρισης, μετά από τη διάταξη του άρθρου 37 του Ν. 3057/2002.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν επιτρέπεται στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 50 του Ν. 2725/1999, να επιχορηγεί φορείς, μη εντασσόμενους στο Α’ Κεφάλαιο του νόμου αυτού με τίτλο «Ερασιτεχνικός Αθλητισμός», χωρίς ρητή και σαφή προς τούτο διάταξη νόμου. Οι διατάξεις των άρθρων 37 του Ν. 3057/2002 και 106 του Ν. 2725/1999 δεν παρέχουν δυνατότητα στη Γ.Γ.Α. να επιχορηγήσει το ν.π.ι.δ. με επωνυμία «Ελληνικός Σύνδεσμος Ανωνύμων Καλαθοσφαιρικών Εταιριών» (ΕΣΑΚΕ), σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 50 του Ν 2725/1999. (πλειοψ.)
ΠΟΛ.1083/2014
Προϋποθέσεις και διαδικασία εκχώρησης στο Ελληνικό Δημόσιο απαιτήσεων υπό εκκαθάριση ποδοσφαιρικών ανωνύμων εταιρειών (Π.Α.Ε.) έναντι τρίτων ληξιπρόθεσμων χρεών κατά τις διατάξεις του άρθρου 10 του ν. 4224/2013 (ΦΕΚ 288 Α΄).(ΑΔΑ: ΒΙΞΒΗ-ΘΦ3)
ΝΣΚ/259/2000
ΥΠ.ΠΟ. Μίσθωση για τη στέγαση Ειδικών Γραμματειών. Επιχορήγηση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Προεδρεύων: Ρ.Αντωνακόπουλος, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Θ.Θεοφανόπουλος, Νομικός Σύμβουλος Δεν είναι δυνατή η εκ μέρους του ΥΠ.ΠΟ. επιχορήγηση από τα έσοδα ΛΟΤΤΟ - ΠΡΟΤΟ των Ειδικών Γραμματειών Ολυμπιακών Αγώνων 2004 και Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, για τη μίσθωση οικήματος για στέγασή τους, διότι με τη σύμβαση αυτή (μίσθωση) δεν εξυπηρετείται αμέσως η πολιτιστική ανάπτυξη της Χώρας. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/308/2013
α) Δυνατότητα ή μη καταχώρισης στο Γ.Ε.ΜΗ. (Γενικό Εμπορικό Μητρώο) ορισμένων πράξεων και στοιχείων από Ποδοσφαιρικές Ανώνυμες Εταιρείες (Π.Α.Ε.) που τελούν υπό εκκαθάριση, με δεδομένο ότι δεν υπάρχει απόφαση αναβίωσης αυτών. β) Δυνατότητα ή μη «αυτεπάγγελτης» μεταβολής των καταχωρίσεων περί λύσης και εκκαθάρισης των εν λόγω Π.Α.Ε., από την αρμόδια για την καταχώρισή τους Υπηρεσία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Η μη ύπαρξη απόφασης αναβίωσης των αφορώντων το ερώτημα Π.Α.Ε. από τις γενικές συνελεύσεις των μετόχων τους, κατά τις διατάξεις του άρθρου 111 του Ν. 2725/1999, σε συνδυασμό με τις οικείες διατάξεις του θεσμικού νόμου των ανωνύμων εταιρειών (κ.ν. 2190/1920), έχει ως συνέπεια ότι αυτές εξακολουθούν να τελούν υπό εκκαθάριση, και επομένως, δεν συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις για την καταχώριση των επίμαχων πράξεων και στοιχείων τους στο Γ.Ε.ΜΗ., πριν την αναβίωση αυτών, καθώς οι εν λόγω πράξεις και στοιχεία συνάπτονται με την καταστατική λειτουργία τους ως ποδοσφαιρικών ανωνύμων εταιρειών. β) Ενόψει των πραγματικών δεδομένων της υπόθεσης, δεν μπορεί να διαγνωσθεί εάν συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις του άρθρου 11 παρ.2 του Ν. 3419/2005 για την «αυτεπάγγελτη» μεταβολή των καταχωρίσεων περί λύσης και εκκαθάρισης των εν λόγω Π.Α.Ε. από την αρμόδια για την καταχώρισή τους Υπηρεσία. (ομοφ.)
ΕΛ/ΣΥΝ/ΤΜ.6/4305/2014
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Προγραμματικές συμβάσεις:επιδιώκεται η ανάκληση της 381/2014 πράξης του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου Σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στην υπό στοιχείο ΙΙ νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Τμήμα κρίνει ότι, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα με την κρινόμενη αίτηση, η άσκηση της εν λόγω κρατικής καταρχήν αρμοδιότητας από τις Περιφέρειες τίθεται εκ του νόμου σε δυνητική και συντρέχουσα βάση, εις τρόπον ώστε να μην θίγεται σε καμία περίπτωση η συνταγματικώς κατοχυρωμένη οικονομική αυτοτέλεια των Περιφερειών ως Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.). Ειδικότερα, όπως προαναφέρθηκε στην ανωτέρω νομική σκέψη, οι Περιφέρειες δεν υποχρεούνται σε κάθε περίπτωση να ασκήσουν την αρμοδιότητα αυτή σε περίπτωση που υποβληθεί σχετική αίτηση. Αντιθέτως, εφόσον τα αρμόδια όργανα αυτής κρίνουν ότι τυχόν καταβολή χρηματοδότησης, δυνάμει της εν λόγω διάταξης, υπερβαίνει τις οικονομικές δυνατότητες της Περιφέρειας, δύνανται να μην κάνουν χρήση της ανωτέρω συντρέχουσας αρμοδιότητας που τους έχει χορηγηθεί. Επομένως, η πρόβλεψη της δυνατότητας επιχορήγησης, η οποία επαφίεται στη διακριτική ευχέρεια των Περιφερειών, δεν ανατρέπει τον οικονομικό τους προγραμματισμό και, συνεπώς, δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι θίγει την οικονομική τους αυτοτέλεια, ώστε η πρόβλεψή της να απαιτείται να συνοδευτεί και από μεταβίβαση εκ του Κράτους των αναγκαίων για την άσκησή της πιστώσεων. Περαιτέρω, το ζήτημα που προέκυψε κατά τη διάσκεψη σχετικά με το εάν η συγκεκριμένη χρηματοδότηση του εν λόγω έργου αποτελεί ή μη τοπική υπόθεση δεν μπορεί να ερευνηθεί κατά την παρούσα διαδικασία, εφόσον δεν αναδείχθηκε από το Κλιμάκιο. Μειοψήφισε η Σύμβουλος Μαρία Αθανασοπούλου, κατά τη γνώμη της οποίας ναι μεν η ανάθεση της δυνατότητας άσκησης της ανωτέρω αρμοδιότητας στις Περιφέρειες δεν απαιτείται να συνοδεύεται από μεταφορά αντίστοιχων πόρων, πλην όμως, το ζήτημα της ανάθεσης αυτής πρέπει να εξεταστεί και ως προς τη συμφωνία της διάταξης του άρθρου 25 του ν. 4258/2014 με το συνολικό σύστημα που περιγράφεται από τις διατάξεις του άρθρου 102 του Συντάγματος. Ειδικότερα, ακόμα και μετά την αναθεώρηση του Συντάγματος το έτος 2001, κάθε μεταβίβαση αρμοδιότητας του Κράτους προς τους Ο.Τ.Α. - και προς τις Περιφέρειες ως Ο.Τ.Α. Β΄ Βαθμού- πρέπει να εξετάζεται υπό το πρίσμα του αν αφορά υπόθεση, η οποία μπορεί να θεωρηθεί ότι έχει τοπικό χαρακτήρα και ενδιαφέρον, καθώς η δυνατότητα ανάθεσης στους Ο.Τ.Α. αρμοδιοτήτων που συνιστούν αποστολή του Κράτους δεν υφίσταται άνευ περιορισμών που προκύπτουν από τη συστηματική ερμηνεία των συνταγματικών διατάξεων (βλ. ΣτΕ 3663/2005). Κατά τούτο, η ανωτέρω ρύθμιση μπορεί να θεωρηθεί συνταγματικά θεμιτή μόνο στο μέτρο που αφορά στην ανάθεση αρμοδιότητας στις Περιφέρειες για τη χρηματοδότηση της βελτίωσης ή κατασκευής υποδομών αθλητικών σωματείων, οι οποίες (υποδομές) χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την ανάπτυξη του ερασιτεχνικού αθλητισμού και όχι για την τέλεση αγώνων επαγγελματικών αθλητικών ανωνύμων εταιρειών, καθώς δεν μπορεί να θεωρηθεί ως υπόθεση τοπικού αποκλειστικά ενδιαφέροντος η χρηματοδότηση της κατασκευής ή βελτίωσης μεγάλων αθλητικών υποδομών που προορίζονται να φιλοξενούν αγώνες μεταξύ επαγγελματικών ομάδων εθνικού και διεθνούς επιπέδου, οι οποίες λειτουργούν υπό τη μορφή ανώνυμης εταιρείας και δραστηριοποιούνται σε επαγγελματικά εθνικά και διεθνή πρωταθλήματα. Πέραν δε τούτου η ανάθεση σχετικών αρμοδιοτήτων στις Περιφέρειες επιφέρει κατακερματισμό του εθνικού επιτελικού σχεδιασμού που ανήκει στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού (Γ.Γ.Α.), με συνέπεια να διακυβεύεται η συνταγματικώς κατοχυρωμένη υποχρέωση του Κράτους να εποπτεύει την ανάπτυξη του αθλητισμού, εγείρει δε και ζητήματα ανάπτυξης αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ των ανωτέρω εταιρειών στο μέτρο ακριβώς που η χρηματοδότηση εκφεύγει πλέον του πεδίου ενός εθνικού επιτελικού σχεδιασμού, ώστε να διασφαλίζεται η ισότιμη μεταχείριση των συναγωνιζόμενων εμπορικών εταιρειών. Επομένως, εν προκειμένω, κατά τη μειοψηφίσασα άποψη, η χρηματοδότηση της Περιφέρειας Αττικής προς το αιτούν σωματείο μέσω της επίμαχης Προγραμματικής Σύμβασης πάσχει στο μέτρο που αφορά στη βελτίωση των υποδομών του γηπέδου ποδοσφαίρου, το οποίο όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου δεν χρησιμοποιείται από τα ερασιτεχνικά τμήματα του αιτούντος, αλλά από την ποδοσφαιρική ανώνυμη εταιρεία …..ανακαλεί την 381/2014 πράξη του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/79/2020
Προμήθεια εξοπλισμού για χιονοδρομικό κέντρο..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν ανωτέρω δεκτά (σκέψεις 2 - 4), το Κλιμάκιο κρίνει ότι μη νομίμως η Περιφέρεια ... ανέλαβε, ως φορέας υλοποίησης, τη δημοπράτηση της ελεγχόμενης προμήθειας, την υπογραφή και την εκτέλεση της οικείας σύμβασης, καθόσον η αρμοδιότητα για την υλοποίηση της ελεγχόμενης προμήθειας δεν περιλαμβάνεται ρητά στις προβλεπόμενες στο άρθρο 186 του ν. 3852/2010 αρμοδιότητες των Περιφερειών, δοθέντος ότι οι εγκαταστάσεις του Χιονοδρομικού Κέντρου ..., στην αναβάθμιση και βελτίωση του εξοπλισμού του οποίου αποσκοπεί η ελεγχόμενη προμήθεια, δεν ανήκουν σ’ αυτήν αλλά στην κοινή ανώνυμη εταιρεία ΟΤΑ με την επωνυμία "....". Ούτε άλλωστε προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου ότι η αρμοδιότητα υλοποίησης της ελεγχόμενης προμήθειας έχει μεταβιβασθεί από το ως άνω νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, στο οποίο ανήκουν οι εγκαταστάσεις του Χιονοδρομικού Κέντρου ..., στην Περιφέρεια .... με την έκδοση σχετικού προεδρικού διατάγματος, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 187 του ν. 3852/2010. Περαιτέρω, μη νομίμως η Περιφέρεια .... ανέλαβε να χρηματοδοτήσει έμμεσα, μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, την υλοποίηση της ελεγχόμενης προμήθειας, καθόσον όχι μόνο δεν προβλέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 186 παρ. ΙΙ Η περ. 22 του ν. 3852/2010 η επιχορήγηση από τις Περιφέρειες της ανακαίνισης αθλητικών/τουριστικοαθλητικών εγκαταστάσεων που ανήκουν σε κοινές ανώνυμες εταιρείες των ΟΤΑ, αλλά αντίθετα από τη διάταξη του άρθρου 265 παρ. 3 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων απαγορεύεται ρητά η χρηματοδότηση εν γένει από τους ΟΤΑ των ανωνύμων εταιρειών τους. Εξ άλλου, μέσα που προβλέπονται στον Αστικό Κώδικα για την επέκταση της δικαιοπρακτικής και συναλλακτικής δραστηριότητας των φυσικών ή νομικών προσώπων και την διευκόλυνση της διεξαγωγής των υποθέσεών τους, όπως η μονομερής δικαιοπραξία της πληρεξουσιότητας (άρθρα 216επ. ΑΚ) και η σύμβαση της εντολής (άρθρα 713επ. ΑΚ), δεν δύνανται, ασκούμενα καταχρηστικώς, να άγουν σε παράκαμψη διατάξεων που θέτουν συγκεκριμένους περιορισμούς στη διεπόμενη από την απορρέουσα από το Σύνταγμα αρχή της νομιμότητας δράση των ΟΤΑ, όπως είναι οι διατάξεις των άρθρων 265 παρ. 3 του Κώδικα Δήμων, 286 και 287 του ν. 3852/2010 που προαναφέρθηκαν και, συνεπώς, το ανωτέρω αναφερόμενο 13677/12.4.2019 συμβολαιογραφικό πληρεξούσιο έγγραφο και η αποδοχή του από το Περιφερειακό Συμβούλιο ..., με την 50/22.4.2019 απόφαση, ουδεμία έννομη επιρροή ασκούν επί της οριοθετούμενης από τις ως άνω διατάξεις αρμοδιότητας της Περιφέρειας .... αναφορικά με την υλοποίηση και χρηματοδότηση της ελεγχόμενης προμήθειας.
ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1637/2020