ΝΣΚ/105/2008
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Εργοληπτικές επιχειρήσεις. Λήψη υπόψη της τήρησης των δεικτών βιωσιμότητας κατά την έκτακτη αναθεώρηση του πτυχίου Μ.Ε.ΕΠ. Ισχύς πτυχίου που εκδίδεται μετά την αναθεώρηση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Κατά την έκτακτη αναθεώρηση του πτυχίου εργοληπτικής επιχείρησης με πρωτοβουλία της υπηρεσίας τήρησης του Μ.Ε.ΕΠ. δεν ελέγχεται η τήρηση των δεικτών βιωσιμότητας, αλλά το εκδιδόμενο μετά την (έκτακτη κατά τα άνω) αναθεώρηση πτυχίο έχει ισχύ μέχρι το τέλος της περιόδου τακτικής αναθεώρησης, όπως αυτή ορίζεται στην παρ.8 του άρθρου 16 του Ν 1418/1984.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/320/2000
Εργοληπτικές επιχειρήσεις. Σχετικά με τις προϋποθέσεις για έκτακτη αναθεώρηση του "πτυχίου" εργοληπτικής επιχείρησης Ζ τάξης και την κατάταξή της στην Η τάξη.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Εισηγητής: Ν.Αντωνίου, Νομικός Σύμβουλος Η Διοίκηση νομίμως επιλαμβάνεται της εξετάσεως αίτησης εργοληπτικής επιχείρησης Ζ τάξης για αναθεώρηση του "πτυχίου" της και κατάταξης στην Η τάξη, που είχε υποβληθεί νομίμως στο παρελθόν και δεν είχε εξετασθεί για το λόγο ότι η Διοίκηση θεωρούσε εσφαλμένως ότι δεν είναι δυνατή η ανέλιξη εταιρειών Ζ τάξη σε Η τάξη. Υπό την άνω προϋπόθεση η αναθεώρηση μπορεί να γίνει και πριν την παρέλευση διετίας από την τελευταία αναθεώρηση, που είναι ο ελάχιστος χρόνος για επανάκριση.
ΝΣΚ/382/2000
Εργοληπτικές επιχειρήσεις. Προϋποθέσεις για έκτακτη αναθεώρηση του "πτυχίου" εργοληπτικής επιχείρησης Ζ τάξης και την κατάταξή της στην Η τάξη.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προεδρεύων: Π.Κισσούδης, Νομικός Σύμβουλος Εισηγητής: Ν.Αντωνίου, Νομικός Σύμβουλος Η Διοίκηση νομίμως επιλαμβάνεται της εξετάσεως αίτησης εργοληπτικής επιχείρησης Ζ τάξης για αναθεώρηση του "πτυχίου" της και κατάταξης στην Η τάξη, που είχε υποβληθεί νομίμως στο παρελθόν και δεν είχε εξετασθεί για το λόγο ότι η Διοίκηση θεωρούσε εσφαλμένως ότι δεν είναι δυνατή η ανέλιξη εταιρειών στη Ζ τάξη και ως εκ τούτου η επιχείρηση απετράπη από την υποβολή νέας αιτήσεως. Υπό την άνω προϋπόθεση η αναθεώρηση μπορεί να γίνει και πριν την παρέλευση διετίας από την τελευταία αναθεώρηση, που είναι ο ελάχιστος χρόνος για επανάκριση. Η παραπάνω διαδικασία δεν μπορεί να εφαρμοσθεί και για άλλες εργοληπτικές επιχειρήσεις, εφόσον δεν αποδεικνύεται δια συγκεκριμένων εγγράφων στοιχείων ότι υπέβαλαν σχετικές αιτήσεις οι οποίες απορρίφθηκαν ή δεν εξετάσθηκαν ή απετράπησαν από την υποβολή αιτήσεων για αναθεώρηση του πτυχίου τους και κατάταξη στην Η τάξη. Κατά την εξέταση της παραπάνω αιτήσεως τα ουσιαστικά στοιχεία της εργοληπτικής επιχείρησης θα κριθούν επικαιροποιημένα στα σημερινά δεδομένα που κρίνεται η αίτηση.
ΝΣΚ/117/2004
Εργοληπτικές επιχειρήσεις. Έκτακτη αναθεώρηση λόγω δυσμενών οικονομικών στοιχείων. Ανάκληση απόφασης για την έγκριση συγχώνευσης εργοληπτικών επιχειρήσεων. Συνέπειες.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η κατάσταση που διαμορφώθηκε μετά την ανάκληση της συγχώνευσης της επιχείρησης "....ΑΒΕΤΕ" και του εργοληπτικού κλάδου της εταιρείας "ΑΕ ...." πρέπει να εκτιμηθεί, στα πλαίσια της αρμοδιότητας της υπηρεσίας τήρησης του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων να διενεργεί έκτακτη αναθεώρηση αν περιέλθουν σε γνώση της οικονομικά στοιχεία δυσμενή για οποιαδήποτε επιχείρηση του ΜΕΕΠ. Η υπηρεσία αυτή, κατά την έκτακτη αναθεώρηση του πτυχίου της εταιρείας "....ΑΒΕΤΕ", πρέπει να τηρήσει τη συνήθη διαδικασία της έκτακτης αναθεώρησης, δηλαδή έλεγχο τήρησης των κατωτάτων υποχρεωτικών ορίων κατά το χρόνο της αναθεώρησης για την παραμονή της ε.ε. στην τάξη και στις κατηγορίες όπου είναι εγγεγραμμένη.
ΝΣΚ/73/2008
Διευκρινίσεις σχετικά με την τήρηση των δεικτών βιωσιμότητας κατά τη διαδικασία συγχώνευσης των εργοληπτικών επιχειρήσεων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Για τη συγχώνευση με απορρόφηση του εργοληπτικού κλάδου εταιρείας εγγεγραμμένης στο Μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων (Μ.Ε.ΕΠ.) από κατασκευαστική εταιρεία η οποία δεν είναι εγγεγραμμένη στο Μ.Ε.ΕΠ., δεν είναι απαραίτητη η τήρηση των δεικτών βιωσιμότητας του ισολογισμού κατά την ημερομηνία της συγχώνευσης, αλλά οι δείκτες αυτοί πρέπει να πληρούνται κατά την ημερομηνία της τακτικής αναθεώρησης της «νέας εταιρείας», η οποία προσδιορίζεται με αφετηρία έναρξης του υπολογισμού της την (αρχική) εγγραφή ή τακτική αναθεώρηση της εγγραφής κατά το άρθρο 16 παρ.8 του Ν 1418/1984 (όπως ισχύει).
ΝΣΚ/289/2015
Δυνατότητα ή μη ανάκλησης Ενημερότητας Πτυχίου εγγεγραμμένης στο Μ.Ε.ΕΠ. εργοληπτικής επιχείρησης, για την έκδοση της οποίας χρησιμοποιήθηκε μη έγκυρη βεβαίωση φορολογικής ενημερότητας, αναδρομικά από το χρόνο έκδοσής της μέχρι την ημερομηνία λήξης, της μη έγκυρης φορολογικής ενημερότητας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ενημερότητα Πτυχίου εγγεγραμμένης στο Μ.Ε.ΕΠ. εργοληπτικής επιχείρησης, για την έκδοση της οποίας χρησιμοποιήθηκε μη έγκυρο αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας, ανακαλείται υποχρεωτικά κατ’ εφαρμογή της διάταξης της παραγράφου 7 του άρθρου 3 της Δ15/οικ/15658/06-09-2013 (ΦΕΚ Β' 2300) κανονιστικής απόφασης του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και των γενικών αρχών για την ανάκληση των παράνομων ευμενών ατομικών διοικητικών πράξεων, αναδρομικά από τότε που εκδόθηκε και για τον χρόνο ισχύος της και δεν μπορεί να ανακληθεί αναδρομικά μόνο μέχρι την ημερομηνία λήξης της μη έγκυρης φορολογικής ενημερότητας. Ομοίως ανακλητέα είναι και η νέα Ενημερότητα Πτυχίου, η οποία εκδόθηκε τροποποιημένη μόνο ως προς τη στελέχωση της εργοληπτικής επιχείρησης, εφόσον έχει ίδια διάρκεια ισχύος με την αρχική και ερείδεται επί της αυτής μη έγκυρης φορολογικής ενημερότητας. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
Δ15/οικ/1179/2007
Τροποποίηση των αποφάσεων του Υπουργού Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων α) Δ15/οικ/1056/2006 (ΦΕΚ 102 Β`) "Διαδικασία τήρησης του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων (Μ.Ε.ΕΠ.) και των Νομαρχιακών Μητρώων, συγκρότηση και λειτουργία της Επιτροπής Μ.Ε.ΕΠ. και άλλες διατάξεις" και β) Δ15/οικ/24298/28.7.2005 (ΦΕΚ Β` 1105) "Έκδοση Ενημερότητας Πτυχίου και βεβαιώσεων ανεκτέλεστου υπολοίπου συμβάσεων δημοσίων έργων, υποβολή εκθέσεων δραστηριότητας ανωνύμων εταιρειών και πιστοποιητικών εκτέλεσης έργων".
ΝΣΚ/217/2005
Συγχώνευση με απορρόφηση κατασκευαστικού κλάδου επιχείρησης. Εγγραφή της νέας επιχείρησης στο Μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων (Μ.Ε.ΕΠ.) της Γ.Γ.Δ.Ε. του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Σε περίπτωση συγχώνευσης (με απορρόφηση) εργοληπτικού κλάδου που αποσχίσθηκε από εταιρεία, με επιχείρηση μη εγγεγραμμένη στο Μ.Ε.ΕΠ., η μη εκπλήρωση εκ μέρους του αποσχισθέντος κλάδου, των κατωτάτων νομίμων ορίων στελέχωσης, κεφαλαίου κλπ, που απαιτούνται για την κατάταξη και διατήρηση στις τάξεις και κατηγορίες του Μ.Ε.ΕΠ., δεν αποτελεί κώλυμα για τη συγχώνευση. Εφόσον οι ελλείψεις αυτές διαπιστωθούν πριν την μεταβίβαση του πτυχίου στην απορροφώσα εταιρεία (η οποία ολοκληρώνεται με την έγκριση της συγχώνευσης από την αρμόδια υπηρεσία), μπορεί να κινηθεί εναντίον της επιχείρησης εκ της οποίας προέρχεται ο κλάδος, η προβλεπόμενη στο νόμο διαδικασία έκτακτης αναθεώρησης του πτυχίου. β) Αν η διαδικασία έκτακτης αναθεώρησης δεν κινηθεί πριν την απόσχιση του κλάδου, μπορεί να κινηθεί κατά την εγγραφή (αλλά και μετά απ’ αυτήν) της επιχείρησης που προέρχεται από τη συγχώνευση, στο Μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων. Στην περίπτωση αυτή λαμβάνεται υπόψη, για την εγγραφή ή την έκτακτη αναθεώρηση που διεξάγεται μετά απ’ αυτή, το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων της νέας εταιρείας και όχι μόνο τα περιουσιακά στοιχεία που περιλαμβάνονται στον ισολογισμό του αποσχισθέντος και απορροφηθέντος κλάδου.
ΝΣΚ/4/2002
Κατάταξη Εργοληπτικών Επιχειρήσεων στην τρίτη τάξη του ΜΕΕΠ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Δεν είναι δυνατή η κατάταξη των υφιστάμενων Ανώνυμων Εταιρειών Δ΄ τάξης στην τρίτη τάξη του ΜΕΕΠ, χωρίς την εφαρμογή του προβλεπόμενου, από το άρθρο 4 του Ν 2940/2001, τύπου κατάταξης. β) Για την κατάταξη δεν είναι απαραίτητη η τήρηση των δεικτών βιωσιμότητας, αλλά αυτό πρέπει να συντελεσθεί μέχρι την επόμενη τακτική αναθεώρηση.
ΕλΣυν/Τμ.6/86/2008
Στο δε άρθρο 5 παρ. 8 του ν. 1418/1984 «Δημόσια έργα και ρυθμίσεις συναφών θεμάτων» (ΦΕΚ Α΄ 23) προβλέπεται ότι: «… ο υπεργολάβος θεωρείται ΄΄εγκεκριμένος΄΄ με τις συνέπειες του νόμου αυτού, μετά από έγκριση του κυρίου του έργου ή του φορέα κατασκευής, όταν συντρέχουν οι εξής προϋποθέσεις: α. Ο υπεργολάβος έχει τα αντίστοιχα προσόντα για την εκτέλεση του έργου που αναλαμβάνει και ανήκει σε τάξη και κατηγορία έργου, αντίστοιχη με το ποσό της σύμβασης υπεργολαβίας, …». Από το συνδυασμό των ως άνω διατάξεων συνάγεται ότι εφόσον η οικεία διακήρυξη απαιτεί για την παραδεκτή συμμετοχή εργοληπτικής επιχείρησης στο διαγωνισμό την υποβολή πιστοποιητικού εγγραφής στο Μ.Ε.ΕΠ., αυτό θα πρέπει να ισχύει κατά την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας παραλαβής των προσφορών. Το πτυχίο δε εξακολουθεί να ισχύει και μετά την ημερομηνία λήξης του για χρονικό διάστημα 60 ημερών, προθεσμία εντός της οποίας μπορεί να υποβληθεί αίτηση για τακτική αναθεώρησή του από την ενδιαφερόμενη επιχείρηση στην Υπηρεσία τήρησης του Μ.Ε.ΕΠ.. Μόνο δε μετά την άπρακτη πάροδο των 60 ημερών τεκμαίρεται, σύμφωνα με το άρθρο 16 παρ. 9 του ν. 1418/1984, ότι ελλείπουν οι προϋποθέσεις παραμονής της εργοληπτικής επιχείρησης στις κατηγορίες και τάξεις που έχει καταταχθεί και διαγράφεται από το Μ.Ε.ΕΠ..
ΕλΣυν/Κλ.7/286/2016
Δημόσια έργα.Διαδικασία ανάθεσης.Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με τις νομικές σκέψεις που παρατέθηκαν, πρέπει να γίνει δεκτό ότι μη νομίμως ανατέθηκε το επίμαχο έργο στην ατομική επιχείρηση «...........», δοθέντος ότι η βεβαίωση της εγγραφής της στο Μ.Ε.ΕΠ είχε λήξει σε χρονικό σημείο πολύ προγενέστερο της σχετικής ανάθεσης, δίχως να προκύπτει ότι υποβλήθηκε αίτηση ανανέωσής της εντός των χρονικών ορίων που θέτει η διάταξη του άρθρου 97 της Κωδικοποίησης των Δημοσίων Έργων. Σε κάθε δε περίπτωση, η στελέχωση από τον ανάδοχο ........... της προαναφερθείσας Ε.Π.Ε. αποκλείει κατά νόμον την αναθεώρηση της βεβαίωσης της ατομικής του επιχείρησης, δοθέντος ότι επιτρέπεται η στελέχωση μιας μόνο εργοληπτικής επιχείρησης εγγεγραμμένης στο Μ.Ε.ΕΠ.. Περαιτέρω, ο ισχυρισμός του Δήμου ότι αρκούσε η συμμετοχή του αναδόχου σε Ε.Π.Ε., της οποίας η βεβαίωση εγγραφής στο Μ.Ε.ΕΠ. ήταν σε ισχύ, πρέπει να απορριφθεί, δεδομένου ότι η ατομική επιχείρηση του αναδόχου και η Ε.Π.Ε. στην οποία αυτός συμμετέχει αποτελούν ξεχωριστά νομικά πρόσωπα, με διαφορετικούς αριθμούς εγγραφής στο Μ.Ε.ΕΠ και ιδία δυνατότητα ανάληψης δημοσίων έργων, οι δε προϋποθέσεις για τη νόμιμη ανάληψη πρέπει να συντρέχουν αυτοτελώς σε έκαστο πρόσωπο. Τέλος, ο ισχυρισμός του Δήμου περί εγγραφής του αναδόχου στο Μ.Ε.Κ. δεν ασκεί επιρροή, αφενός διότι κατά τη σαφή διατύπωση του νόμου απαιτείται εγγραφή στο Μ.Ε.ΕΠ. και σχετική βεβαίωση σε ισχύ, αφετέρου διότι η εγγραφή στο Μ.Ε.Κ εξυπηρετεί το σκοπό πιστοποίησης εμπειρίας της εργοληπτικής επιχείρησης, που είναι διάφορος της - δια της εγγραφής στο Μ.Ε.ΕΠ. - πιστοποίησης της τεχνικής ικανότητας εκτέλεσης κατηγοριών δημοσίων έργων. Σύμφωνα με τα ανωτέρω, η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη δεν είναι νόμιμη και αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.