ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/253/2017
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Υπηρεσίες εκτυπώσεων με μίσθωση μηχανηματων. Με δεδομένα τα ανωτέρω γίνονται δεκτά τα ακόλουθα: Η υπογραφείσα με τη φερόμενη ως δικαιούχο εταιρεία σύμβαση δεν συνιστά σύμβαση χρηματοδοτικής μίσθωσης, αλλά, όπως άλλωστε αυτή επιγράφεται, σύμβαση (κοινής) μίσθωσης...., εν προκειμένω όμως δεν αιτιολογείται, ούτε στοιχειωδώς, η επιλογή σύναψης σύμβασης μίσθωσης του συγκεκριμένου εξοπλισμού, ήτοι του πολυμηχανή-ματος Lexmark912DE το οποίο αναγράφεται στο Παράρτημα Α΄ της σύμβασης χωρίς, μάλιστα τα πρόσθετα εξαρτήματα, αντί της προμήθειας αυτού, δεδο-μένου ότι, όπως προκύπτει από την τιμή λιανικής πώλησης του συγκεκριμένου μοντέλου, η δαπάνη θα ήταν σχεδόν η ίδια και στις δύο συμβάσεις και στη δεύτερη περίπτωση ο Δήμος θα αποκτούσε την κυριότητα του συγκεκριμένου εξοπλισμού. Κατά συνέπεια, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη, καθώς δεν αποδεικνύεται συμμόρφωση της Διοίκησης προς την αρχή της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης. Περαιτέρω, όσον αφορά στην κανονικότητα της συγκεκριμένης πολυετούς δαπάνης, με την με τη 217.4/31.12.2016 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου.....και τα επιμέρους ποσά αυτής που βαρύνουν τους προϋπολο-γισμούς των ετών 2016, 2017, 2018 και 2019. Δεν κοινοποιήθηκε όμως, όπως απαιτείται από το άρθρο 67 παρ. 3 του ν. 4270/2016, η εν λόγω απόφαση έγκρισης ανάληψης της πολυετούς υποχρέωσης στον Γενικό Γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/248/2009
Σύναψη συμβάσεως μίσθωσης έργου. Παροχή της προβλεπόμενης βεβαίωσης από την παρ. 2 του άρθρου 6 του Ν 2527/1997.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η σύμβαση μίσθωσης έργου ανάπτυξης ψηφιακών διηγήσεων από μετανάστες της περιοχής Βέροιας είναι γνήσια σύμβαση μίσθωσης έργου και δεν υποκρύπτει μίσθωση εξαρτημένης εργασίας.
ΝΣΚ/76/2017
Σύμβαση μίσθωσης δημόσιου λατομείου αδρανών υλικών – Διάρκεια παράτασης της σύμβασης – Δυνατότητα δεύτερης παράτασης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η παράταση της σύμβασης μίσθωσης δημόσιου λατομείου αδρανών υλικών είναι υποχρεωτικά πενταετούς διάρκειας, είναι, όμως, επιτρεπτή και η εκ των υστέρων σύντμηση της διάρκειάς της. Η παράταση της σύμβασης μίσθωσης λατομείου συνάπτεται με συμβολαιογραφικό έγγραφο και είναι έγκυρη μόνο αν έχει συναφθεί εντός της διάρκειας αυτής. Αίτημα της μισθώτριας για περαιτέρω παράταση της παραπάνω μίσθωσης δεν είναι νόμιμο, διότι υποβλήθηκε σε χρόνο κατά τον οποίο δεν υπήρχε ενεργός σύμβαση μίσθωσης (λόγω λήξης της αρχικής μίσθωσης και μη έγκυρης παράτασης αυτής). Δεν βρίσκει έδαφος εφαρμογής στην προκείμενη περίπτωση η διάταξη του άρθρου ένατου του ν. 4296/2014 (ομόφ).
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΕΒΔΟΜΟ/534/2025
Υπηρεσίες συλλογής και μεταφοράς στερεών αποβλήτων, πλύσεις κάδων και χειρωνακτικού καθαρισμού κοινόχρηστων χώρων.(...) Υπό τις ανωτέρω περιστάσεις, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι αναλαμβανόμενες με την ελεγχόμενη σύμβαση οικονομικές υποχρεώσεις τελικά δεν θα βαρύνουν τις πιστώσεις του προϋπολογισμού του οικονομικού έτους 2024 και ότι, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου (βλ. ανωτέρω σκ. 13), οι απαιτούμενες πιστώσεις για την εκτέλεση της ελεγχόμενης σύμβασης έχουν, τμηματικά, εγγραφεί στον προϋπολογισμό του τρέχοντος έτους και για τα επόμενα χρόνια, κατά τα οποία θα εκτελείται η σύμβαση, έχουν εκδοθεί οι σχετικές αποφάσεις ανάληψης πολυετούς υποχρέωσης, πρέπει να γίνει δεκτό ότι δεν συντρέχει πλέον η διαπιστωθείσα με την προσβαλλόμενη πράξη πλημμέλεια, της μη έκδοσης απόφασης ανάληψης πολυετούς υποχρέωσης για το σύνολο της προϋπολογισθείσας δαπάνης της ελεγχόμενης σύμβασης.Για τους λόγους αυτούς.Δέχεται την από 5.3.2025 (Α.Β.Δ. 475/2025) προσφυγή του Δήμου Βόρειας Κυνουρίας και την υπέρ αυτής, ασκηθείσα παρέμβαση της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «….». Ανακαλεί την 4/2025 Πράξη προσυμβατικού ελέγχου της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Περιφερειακή Ενότητα Αρκαδίας.
ΕΣ/ΣΤ ΚΛΙΜΑΚΙΟ/230/2023
Προμήθεια εξοπλισμού ανακύκλωσης και επεξεργασίας μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) οκταετούς διάρκειας.(...) Με δεδομένα αυτά και την 2926/7.3.2023 βεβαίωση του Προέδρου του ΕΔΣΝΑ ότι δεν έχουν ασκηθεί προδικαστικές προσφυγές ή ένδικα μέσα (βοηθήματα) κατά των πράξεων της ανωτέρω διαγωνιστικής διαδικασίας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος για έλεγχο σχεδίου σύμβασης.Για τους λόγους αυτούς.Αποφαίνεται ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Ενιαίου Διαβαθμιδικού Συνδέσμου Νομού Αττικής και της …A.E. για την «Προμήθεια εξοπλισμού ανακύκλωσης και επεξεργασίας μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) οκταετούς διάρκειας».
ΕΣ/ΤΜ.1/155/2009
Σύμβαση μίσθωσης έργου:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, η εν λόγω σύμβαση μίσθωσης έργου δεν είναι νόμιμη, διότι με αυτήν καλύπτονται πάγιες και διαρκείς ανάγκες του ως άνω Δήμου, εφόσον η εκτέλεση του έργου του ιατρού εργασίας δεν αποτελεί ποσοτικά περιορισμένη και παροδική ανάγκη του Δήμου, η οποία, μετά την εκτέλεση του συγκεκριμένου έργου από τον ανάδοχο εντός ορισμένου χρονικού διαστήματος, θα πάψει να υφίσταται, αλλά ανάγκη που ανακύπτει σε διαρκή και μόνιμη βάση. Περαιτέρω, η επίμαχη σύμβαση αποτελεί ανανέωση προγενέστερης, που είχε λήξει στις 6.11.2008, σύμβασης της εν λόγω ιατρού, και ως εκ τούτου είναι άκυρη σύμφωνα με το άρθρο 6 παρ. 1 του ν. 2527/1997. Σημειώνεται ότι η φερόμενη ως δικαιούχος απασχολείται ως ιατρός εργασίας στον πιο πάνω Δήμο με διαδοχικές συμβάσεις έργου από το έτος 2001. Εξάλλου, ο ισχυρισμός που προβάλλεται από το Δήμο στο 5869/22.1.2009 έγγραφο, ότι δεν μπορούσε να προκηρύξει «θέση για πρόσληψη μόνιμου προσωπικού», δεδομένου ότι στον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας (Ο.Ε.Υ.) του Δήμου δεν προβλέπεται οργανική θέση ιατρού εργασίας, δεν ευσταθεί, διότι το στοιχείο αυτό δεν νομιμοποιεί τον Δήμο να καλύπτει τις πάγιες και διαρκείς υπηρεσιακές ανάγκες του με τη σύναψη συμβάσεων μίσθωσης έργου, αλλά αντιθέτως επιβάλλει τη σύσταση αντίστοιχης οργανικής θέσης στον Ο.Ε.Υ. του Δήμου για την εξυπηρέτηση της ως άνω πάγιας και διαρκούς ανάγκης. Τέλος, ο ισχυρισμός του Δήμου ότι η απασχόληση ιατρού εργασίας είναι υποχρεωτική για κάθε εργοδότη, προκειμένου να συμμορφωθεί στις διατάξεις του ν.1568/1985, προβάλλεται αλυσιτελώς, εφόσον η συμμόρφωση του Δήμου στις επικαλούμενες υποχρεώσεις που απορρέουν από τις διατάξεις του ν.1568/1985 και της 88555/30.9.1988 Κοινής Υπουργικής Απόφασης δεν επιτρέπεται να γίνεται κατά παράβαση της αρχής της νομιμότητας. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη και το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/Τ4/100/2007
Διάκριση σύμβασης έργου απο την παροχή ανεξάρτητων υπηρεσιών.Καταρτισθείσα σύμβαση που φέρει το χαρακτήρα μίσθωσης ανεξάρτητων υπηρεσιών κι όχι σύμβασης μίσθωσης έργου, με αποτέλεσμα να μην τίθεται ζήτημα τήρησης της διαδικασίας του άρθρου 6 του ν. 2527/1997, δεδομένου ότι οι συμβαλλόμενοι δεν απέβλεψαν στην εκτέλεση συγκεκριμένου έργου αλλά στην παροχή των ανωτέρω υπηρεσιών Τεχνικού Συμβούλου, από προσωπικό με εξειδικευμένες τεχνικές γνώσεις, για τη διαρκή υποστήριξη και παροχή συμβουλών στο νοσοκομείο αναφορικά με την ομαλή λειτουργία των εγκαταστάσεών του και τη ρύθμιση των λοιπών ως άνω τεχνικών ζητημάτων. Η παροχή δε των υπηρεσιών αυτών, στις οποίες απέβλεψαν τα μέρη, ως ενέργεια και όχι ως αποτέλεσμα, χαρακτηρίζεται από συνέχεια, σε αντίθεση με την περίπτωση σύναψης σύμβασης για την εκτέλεση ορισμένου έργου, η πραγμάτωση του οποίου θα επέφερε και τη λύση της μεταξύ τους σχέσης.Νόμιμη
ΕΣ/ΤΜ.6/6063/2015
ΕΡΓΑ. ζητείται η ανάκληση της 159/2015 πράξης του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος για έλεγχο σχεδίου σύμβασης, με αντικείμενο την εκτέλεση του έργου «Βιοκλιματική ανάπλαση πλατείας Αναλήψεως» (..)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙ της παρούσας, το Τμήμα κρίνει ότι δεν υφίσταται πλέον η διαπιστωθείσα από το Κλιμάκιο με την προσβαλλόμενη πράξη του πλημμέλεια ως προς τη χρηματοδότηση του έργου, δοθέντος ότι αυτό πρόκειται να χρηματοδοτηθεί πλέον από ίδιους πόρους του Δήμου, ενώ παράλληλα έχει τηρηθεί και η προβλεπόμενη στο νόμο διαδικασία δημοσιονομικής δέσμευσης για το έτος 2015. Προϋπόθεση, όμως, της υπογραφής του επίμαχου σχεδίου σύμβασης είναι η έκδοση της προβλεπόμενης στο άρθρο 67 του ν. 4270/2014 απόφασης έγκρισης ανάληψης πολυετούς υποχρέωσης από την κατά νόμο αρμόδια Οικονομική Επιτροπή και η κοινοποίηση της απόφασης αυτής στον Γενικό Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης .
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/27/2020
Πληρωμή μισθώματος για τη στέγαση γυμναστηρίου:..Με τα δεδομένα αυτά, η δαπάνη που εντέλλεται με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν υπάγεται στον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, δεδομένου ότι δεν υπερβαίνει το ποσό των 5.000,00 ευρώ, σύμφωνα με το άρθρο 1 παρ. 1 περ. α΄ υποπερ. iii του π.δ/τος 136/2011. Εξάλλου, η δαπάνη αυτή, η οποία ερείδεται σε σύμβαση μίσθωσης ακινήτου από τον ...., δεν εμπίπτει στην εξαίρεση της παραγράφου 2 περίπτωση α΄ του ίδιου ως άνω άρθρου, δεδομένου ότι η σύμβαση μίσθωσης ακινήτου δεν υπάγεται στην έννοια της σύμβασης ούτε «δημοσίου έργου» ούτε «προμήθειας» ούτε «υπηρεσίας». Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, το 105, οικονομικού έτους 2019, χρηματικό ένταλμα του …. απαραδέκτως υποβλήθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προληπτικό έλεγχο νομιμότητας και το Κλιμάκιο πρέπει να απέχει του ελέγχου του.
ΕΣ/ΚΛ Ζ/87/2018
Μίσθωση ακινήτου :Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, η υπό σύναψη σύμβαση αποτελεί σύμβαση μίσθωσης ακινήτου και δεν αφορά σε κατασκευή δημόσιου έργου, προμήθεια αγαθών ή παροχή δημόσιας υπηρεσίας, με συνέπεια να μην υπόκειται σε προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Ως εκ τούτου, απαραδέκτως υποβάλλεται για έλεγχο ενώπιον του παρόντος Κλιμακίου.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/220/2017
Προμήθεια γάλακτος (..) η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη κατά το μέρος που αφορά σε είκοσι έναν (21) απασχολουμένους με σύμβαση μίσθωσης έργου και σε έναν (1) μόνιμο υπάλληλο, κλάδου ΤΕ Αρχιμουσικών, διότι αυτοί δεν περιλαμβάνονται στους, οριζόμενους στην ΚΥΑ 53361/2006, δικαιούχους παροχής γάλακτος (..)Με τα δεδομένα αυτά η εντελλόμενη δαπάνη, κατά το μέρος που αφορά στους είκοσι έναν (21) απασχολουμένους με σύμβαση μίσθωσης έργου, δεν είναι νόμιμη διότι κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα (Οκτώβριος του 2016) αυτοί δεν περιλαμβάνονταν μεταξύ των νόμιμων δικαιούχων της παροχής γάλακτος. (..)Αντίθετα, η δαπάνη είναι νόμιμη κατά το μέρος που αφορά τον μόνιμο υπάλληλο …, κατηγορίας ΤΕ Αρχιμουσικών ο οποίος, ως μουσικός με Πτυχίο σαξοφώνου, εμπίπτει στους νόμιμους δικαιούχους της εν λόγω παροχής... Κατόπιν αυτών, η εντελλόμενη δαπάνη είναι εν μέρει μη νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί