×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/104/2024

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Η Πράξη 104/2024 του Ζ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο επιμέρους φάσεων της διαδικασίας ανάθεσης της υπηρεσίας «Εκσυγχρονισμός του Συστήματος Διαχείρισης Εναέριας Κυκλοφορίας» της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (προϋπολογισμός 62.000.000,00 ευρώ). Το Κλιμάκιο έκρινε μη νόμιμες τις αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών με τις οποίες απευθύνθηκε πρόσκληση προς την ελληνική εταιρεία «......» για υποβολή προσφοράς. Η αρχική σύμφωνη γνώμη της ΕΑΑΔΗΣΥ είχε δοθεί αποκλειστικά για την γαλλική κατασκευάστρια εταιρεία «......», ως μοναδικό φορέα λόγω αποκλειστικών δικαιωμάτων στον πηγαίο κώδικα (UBSS). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν αποδείχθηκε ότι η ελληνική εταιρεία πληροί τις προϋποθέσεις αποκλειστικότητας. Επιπλέον, δεν τηρήθηκε ο ουσιώδης τύπος της έκδοσης νέας σύμφωνης γνώμης της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ. για την ανάθεση στην ελληνική εταιρεία. Συνεπώς, ο έλεγχος των ελεγχθέντων φάσεων απέβη αρνητικός.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/47/2017

ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ:Να ελέγξει τη νομιμότητα του σχεδίου σύμβασης και της διαδικασίας ανάθεσης από το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (Γ.Ε.Ν.) της προμήθεια για την ολοκλήρωση των ημιτελών οπλικών συστημάτων των πυραυλακάτων (ΤΠΚ) Νο6 και Νο7(....)Με δεδομένα τα ανωτέρω και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά, συντρέχουν εν προκειμένω οι προϋποθέσεις προσφυγής στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης (απευθείας ανάθεση) κατά τις διατάξεις της περ.ε' της παρ.2 του άρθρου 42 του ν.3978/2011, καθώς πρόκειται για προμήθεια με αντικείμενο την ολοκλήρωση και εγκατάσταση των αναφερόμενων ανωτέρω συγκεκριμένων οπλικών συστημάτων (Π/Β) των ΤΠΚ Νο6 και Νο7, τα οποία βρίσκονται σε ημιτελή κατάσταση («χύδην απάρτια», μη δυνάμενα να αξιοποιηθούν από το ΠΝ, στου οποίου την κυριότητα έχουν περιέλθει) και των οποίων κατασκευαστής είναι η ανάδοχος εταιρεία (στις εγκαταστάσεις της οποίας μάλιστα αυτά βρίσκονται λόγω του ότι απαιτούνται ιδιαίτερες συνθήκες και μεθοδολογία συντήρησης και αποθήκευσης αυτών, αφού τα επιμέρους απάρτια είναι ευαίσθητα υλικά υψηλής αξίας), η τελευταία δε (ανάδοχος) ως κατασκευάστρια αυτών είναι η μόνη που μπορεί να ολοκληρώσει την κατασκευή τους προκειμένου αυτά να καταστούν πλήρως λειτουργικά και κατάλληλα για την ενδεδειγμένη χρήση από το Π.Ν. και να εγκατασταθούν στις υπάρχουσες υποδομές των ΤΠΚ, που έχουν διαμορφωθεί στις τεχνικές προδιαγραφές των συγκεκριμένων Π/Β της κατασκευάστριας - προμηθεύτριας εταιρείας, δεδομένου ότι μόνη αυτή (λόγω δικαιωμάτων αποκλειστικότητας ως προς τα συγκεκριμένα ημιτελή Π/Β) διαθέτει τις ακριβείς και ειδικές τεχνικές προδιαγραφές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά των υπό προμήθεια ημιτελών Π/Β.Δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης 


ΔΕΔ/Θεσ/752/2025

Η απόφαση 752/2025 αφορά την απόρριψη ενδικοφανούς προσφυγής ομόρρυθμης εταιρίας κατά οριστικών πράξεων διορθωτικού προσδιορισμού ΦΠΑ και επιβολής προστίμου για τις φορολογικές περιόδους 2018 έως 30.06.2023. Ο λόγος επιβολής του ΦΠΑ ήταν η μη αναγνώριση του δικαιώματος απαλλαγής ΦΠΑ σε φορολογικά στοιχεία (τιμολόγια παροχής ενδοκοινοτικών υπηρεσιών μεσολάβησης) που εξέδωσε η ελληνική εταιρεία προς ιταλική ατομική επιχείρηση. Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών έκρινε ότι ορθώς επιβλήθηκε ο φόρος, καθώς ο λήπτης των υπηρεσιών (η ιταλική επιχείρηση) δεν διέθετε ενδοκοινοτικό ΑΦΜ/ΦΠΑ κατά την περίοδο των συναλλαγών (πριν τις 11.04.2023), με αποτέλεσμα να μην πληρούνται οι ουσιαστικές προϋποθέσεις για την απαλλαγή. Επίσης, η ΔΕΔ διόρθωσε το νομικό πλαίσιο επιβολής προστίμου, εφαρμόζοντας το άρθρο 58Α του ν. 4987/2022 αντί του άρθρου 54/54Α του ν. 5104/2024.


ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/52/2025

Η Πράξη 52/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων και των σχεδίων συμβάσεων για τα Τμήματα 1, 3, 4, 5 και 15 της προμήθειας «Προμήθεια Ειδικών Μέσων Περιπολίας και Απομάκρυνσης Πολιτών». Η προϋπολογισθείσα δαπάνη για τα ελεγχόμενα Τμήματα ανέρχεται σε 6.177.419,35 ευρώ (πλέον ΦΠΑ). Τη διαδικασία ανάθεσης διενήργησε το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο έχει συγχωνευθεί δι' απορροφήσεως από την «Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε.». Το Κλιμάκιο εξέτασε τις προδικαστικές προσφυγές που ασκήθηκαν κατά της κατακύρωσης του Τμήματος 3, οι οποίες απορρίφθηκαν ή παραιτήθηκαν, και έκρινε ότι δεν υπάρχουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία. Συνεπώς, το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή των υποβληθέντων σχεδίων συμβάσεων για τα πέντε αυτά Τμήματα.


ΕΣ/ΤΜ.6/476/2019

Προμήθεια αδειών χρήσης βασικού λογισμικού...ζητείται η ανάκληση της 23/2019 Πράξης του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου...Η  παροχή εξάλλου της εν λόγω υπηρεσίας είναι απαραίτητη στη «...», λόγω της εκτεταμένης εφαρμογής του προς προμήθεια λογισμικού ..., αφού  ότι με την εν λόγω  προμήθεια αορίστου αριθμού αδειών χρήσης σε κεντρικό επίπεδο (επιχείρησης και όχι ανά χρήστη),θα επεκταθεί η λειτουργία του  Μηχανογραφικού Γεωγραφικού Συστήματος για το Δίκτυο Διανομής σε όλες τις περιοχές της «...». Συγκεκριμένα,  η επέκταση που θα λάβει χώρα αφορά  σε επιπλέον πενήντα επτά ( 57) περιοχές, αντί για δύο (2), στις οποίες αυτό έχει ήδη εγκατασταθεί μέχρι σήμερα. Περαιτέρω, η συντήρηση και υποστήριξη τρίτου επιπέδου περιλαμβάνει, σύμφωνα με την από 22.1.2018 δεσμευτική προσφορά της εταιρείας αυτής προς τη «...» (βλ. επίσης και άρθρο 7 του σχετικού σχεδίου σύμβασης),την επεξεργασία αναφορών σφάλματος έκδοσης και αιτήσεων παροχής πληροφοριών που δεν μπορούν να επιλυθούν από την υποστήριξη δεύτερου επιπέδου, την επίλυση σφαλμάτων που συνήθως κυκλοφορεί στην αγορά μαζί με μία από τις επόμενες εκδόσεις του προϊόντος, την παροχή εναλλακτικών τρόπων αντιμετώπισης προβλημάτων ή επείγουσες επιδιορθώσεις, ανάλογα με τον εμπορικό αντίκτυπο του προβλήματος στις λειτουργίες της «...», καθώς και την παροχή νέων εκδόσεων προϊόντων και εκδόσεων ήσσονος σημασίας. Η ως άνω υποστήριξη τρίτου επιπέδου δεν περιλαμβανόταν στην πρώτη προμήθεια του λογισμικού GIS για τη «...» από την εταιρεία «...» (βλ. τη 47/6.7.2012 κατακυρωτική απόφαση του με αριθμό διακήρυξης 621902/7.7.2009, σχετικού διαγωνισμού,), η οποία αφορούσε το Στάδιο Ι της προμήθειας, εγκατάστασης και λειτουργίας του λογισμικού GIS και περιλάμβανε μόνο δύο(2) περιοχές αρμοδιότητας της «...» (...), ενώ η κρινόμενη σύμβαση αφορά το Στάδιο ΙΙ της προμήθειας, με στόχο την επέκταση της χρήσης του λογισμικού GIS στις υπόλοιπες 57 περιοχές αρμοδιότητας της «...». Επιπροσθέτως, το αντικείμενο του ανωτέρω διαγωνισμού, σε αντίθεση με την ελεγχόμενη προμήθεια, δεν αφορούσε μόνο τις άδειες χρήσης του λογισμικού GIS, αλλά  περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, την προμήθεια, εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία κεντρικού εξοπλισμού και λογισμικού (κεντρικοί servers),σχεσιακού συστήματος διαχείρισης βάσης δεδομένων (oracle spatial),εργαλείων διαχείρισης ανάπτυξης και εργαλείων για τελικούς χρήστες και περιφερειακού εξοπλισμού (τερματικά, plotters, scanners, εκτυπωτές Α3). Οι δε υπηρεσίες συντήρησης που προσέφερε η τότε ανάδοχος εταιρεία «...», ήταν πρώτου επιπέδου (1st level support) και οι τοπικοί αντιπρόσωποι, σε ό,τι σχετίζεται με τον εξοπλισμό και την πλατφόρμα του Smallworld θα παρείχαν τις υπηρεσίες του επόμενου επιπέδου (Logica και GE) (βλ. ενότητα 9.2.2 της τεχνικής προσφοράς της εταιρείας «...»). Κατόπιν αυτών, εφόσον η εταιρεία «...» είναι η μόνη που μπορεί να παρέχει στον αναθέτοντα φορέα «...» την ως άνω συντήρηση και υποστήριξη τρίτου επιπέδου, αφού μόνο αυτή, όπως αποδείχθηκε, έχει πρόσβαση στον πηγαίο κώδικα του λογισμικού GIS Electric Office Suite, ως κατασκευάστρια αυτού και έχουσα τα σχετικά αποκλειστικά δικαιώματα, συντρέχουν, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 269 περ. γ υποπερ. ββ και γγ του ν. 4412/2016, τόσο τεχνικοί λόγοι, όσο και λόγοι προστασίας αποκλειστικών δικαιωμάτων που δικαιολογούν την απευθείας ανάθεση της ελεγχόμενης προμήθειας στην εταιρεία αυτή. Περαιτέρω, οι αιτούσες την ανάκληση εταιρείες αλυσιτελώς επικαλούνται προς επίρρωση του συμφέροντος χαρακτήρα της ανάθεσης της κρινόμενης προμήθειας, το μεν, την επίτευξη συμφωνίας με την “...” για τη διάθεση και τιμολόγηση των αδειών χρήσης, χωρίς να προστίθενται στη συμφωνηθείσα τιμή το ποσοστό κέρδους του μεταπωλητή του λογισμικού, το δε ότι θα λάβει χώρα σταδιακή και όχι εφάπαξ εξόφληση των αδειών του λογισμικού, ανάλογα με την πρόοδο της ψηφιοποίησης του δικτύου της  “...”, καθώς και το ότι η καταβολή του κόστους για την παροχή των υπηρεσιών συντήρησης από την “...”  θα γίνει μετά την ολοκλήρωση της απόκτησης από την .... του συνόλου των αδειών του λογισμικού, δοθέντος ότι οι λόγοι αυτοί που άπτονται και της εφαρμογής της αρχής της οικονομικότητας, όπως ορθώς έκρινε το ΣΤ΄ Κλιμάκιο με την υπό ανάκληση Πράξη του, δεν περιλαμβάνονται στους περιοριστικά αναφερόμενους στο άρθρο 269 του ν.4412/2016 λόγους.Ανακαλεί την 23/2019 Πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.


ΕλΣυν.Τμ.6/3145/2010

Παροχή υπηρεσιών σίτισης:..ζητείται η ανάκληση της 268/2010 Πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου..Mε τα δεδομένα αυτά, και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, το Κλιμάκιο ορθώς έκρινε ότι δεν είναι νόμιμη η διαδικασία, μέχρι και την έκδοση της 91/12.10.2010 απόφασης της Νομαρχιακής Επιτροπής, διά της οποίας κατακυρώθηκε το αποτέλεσμα του σχετικού διαγωνισμού, για την ανάθεση της σίτισης αλλοδαπών που βρίσκονται στις εγκαταστάσεις του Κέντρου Προσωρινής Διαμονής Αλλοδαπών, στην πόλη της ... Ο δε ισχυρισμός της αιτούσας ότι ο ακριβής προσδιορισμός των ημερήσιων ποσοτήτων των αγαθών σίτισης κατά άτομο αρκεί για να καταστήσει ορισμένη τη διακήρυξη του διαγωνισμού ως προς την ποσότητα των υπηρεσιών που θα παρασχεθούν, είναι απορριπτέος ως αβάσιμος. Και τούτο διότι, δεδομένου ότι ως μονάδα μέτρησης έχει τεθεί από τη διακήρυξη η τιμή κατ’ άτομο ανά ημέρα, αναγκαίο στοιχείο αυτής είναι και ο προσδιορισμός των ατόμων που καθημερινά θα σιτίζονται, έστω και κατά προσέγγιση, προκειμένου, μέσω του πολλαπλασιασμού του αριθμού αυτού με την προσφερόμενη τιμή κατ’ άτομο ανά ημέρα και τις ημέρες διάρκειας της σύμβασης, συμπεριλαμβανομένου και του τυχόν οκτάμηνου χρονικού διαστήματος παράτασης της αρχικής ετήσιας σύμβασης, να ελεγχθεί η προϋπολογιζόμενη δαπάνη της σύμβασης, η σχέση της προσφερόμενης τιμής προς τον προϋπολογισμό καθώς και το συνολικό συμβατικό τίμημα.Αντιθέτως, ο προσδιορισμός της ποσότητας των τροφίμων σε γραμμάρια δεν είναι πρόσφορος, προκειμένου σε συνάρτηση με την καθορισθείσα μονάδα μέτρησης (τιμή κατ’ άτομο την ημέρα), να οδηγήσει στον έλεγχο της ορθότητας των ανωτέρω στοιχείων, με αποτέλεσμα να καθίσταται δυσχερής για τους διαγωνιζόμενους ο υπολογισμός του ακριβούς κόστους των ζητουμένων υπηρεσιών και του περιθωρίου κέρδους που διαθέτουν, προκειμένου να εκτιμήσουν εάν είναι πράγματι συμφέρουσα γι’ αυτούς η συμμετοχή στον διαγωνισμό.(..)Πλην όμως, ενόψει της 195/2009 Πράξης του ίδιου ως άνω Κλιμακίου, με την οποία κρίθηκε ότι δεν απέβη αρνητικός ο έλεγχος όμοιας ακριβώς διακήρυξης και σύμβασης συναφθείσας με το αυτό περιεχόμενο μεταξύ των ίδιων συμβαλλόμενων φορέων, το Τμήμα αποφαίνεται ότι η αιτούσα Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση συγγνωστώς και χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των σχετικών διατάξεων θεώρησε ότι η διαδικασία ανάδειξης μέχρι και την έκδοση της 91/7.10.2010 απόφασης της Νομαρχιακής Επιτροπής Κοινωνικής και Οικονομικής Ανάπτυξης, με την οποία κατακυρώθηκε ο επίμαχος διαγωνισμός στη μοναδική συμμετέχουσα σε αυτόν εταιρεία, είναι νόμιμη.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, πρέπει να γίνει δεκτή η αίτηση ανάκλησης και να ανακληθεί η προσβαλλόμενη 268/2010 πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, λόγω συγγνωστής πλάνης στο πρόσωπο της αναθέτουσας αρχής.(συγγνωστή πλάνη)


ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/69/2017

Νομιμοτητα συμφωνίας-πλαισίου..για την προμήθεια από την ... υγειονομικού υλικού(...)Με τα δεδομένα αυτά και όσα εκτέθηκαν στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, το Κλιμάκιο κρίνει τα ακόλουθα:1. Κατά παράβαση της αρχής της διαφάνειας, όπως αυτή αποτυπώνεται και στο άρθρο 2 του π.δ. 118/2007, δεν προσδιορίστηκαν στην 29/14 διακήρυξη τα ζητούμενα είδη με ακριβή αναφορά α) των τεχνικών προδιαγραφών τους (με πούδρα και χωρίς πούδρα), β) της ποσότητας για κάθε είδος και γ) της αντίστοιχης για κάθε είδος προϋπολογισθείσας δαπάνης(..) 2. ...Κατ’ αποτέλεσμα η διατυπωθείσα στο 5ο/Συν. 35η/20.11.2015 Πρακτικό της Περιφερειακής Γνωμοδοτικής Επιτροπής Προμηθειών γνώμη παρίσταται παντελώς αυθαίρετη, διότι δεν διαλαμβάνει καμία απολύτως αιτιολογία γιατί προκρίθηκε η αποδοχή της εισήγησης της Διεύθυνσης Προμηθειών και η απόρριψη της γνώμης της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων. 3.Κατά παράβαση της αρχής της ίσης μεταχείρισης, ως προς μεν το είδος 8 κρίθηκε ότι μπορούσαν να συμπληρωθούν οι προσφορές με την υποβολή επίσημης μετάφρασης στην ελληνική γλώσσα του prospectus, ενώ αντιθέτως για όλα τα υπόλοιπα είδη της διακήρυξης (1 έως και 7) οι προσφορές των εταιρειών «....», «….» και «…» που παρουσίαζαν αυτήν ακριβώς και μόνη αυτήν την πλημμέλεια απορρίφθηκαν, χωρίς να ζητηθεί από τις εταιρείες η συμπλήρωση του δικαιολογητικού, 4. Η απόφαση της αναθέτουσας αρχής, με την οποία κατακυρώθηκε το αποτέλεσμα του διαγωνισμού για τα είδη 1 έως και 7, για τα οποία βεβαιώνεται ότι δεν περιλαμβάνονται στο Παρατηρητήριο Τιμών και για τα οποία έγινε τελικώς αποδεκτή μία μόνο προσφορά, στερείται νόμιμης αιτιολογίας ως προς τον συμφέροντα χαρακτήρα της προσφοράς σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 21 περ. η΄ του π.δ. 118/2007.5. Περαιτέρω, οι όροι του άρθρου 9 του σχεδίου σύμβασης υπό τον τίτλο «Μεταβίβαση δικαιωμάτων», σύμφωνα με τον οποίο ο ανάδοχος δύναται να μεταβιβάζει το σύνολο ή μέρος των δικαιωμάτων της παρούσας συμφωνίας ή το σύνολο ή μέρος των υποχρεώσεών του που απορρέουν από αυτήν σε οποιοδήποτε άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο με την προϋπόθεση της προηγούμενης γραπτής συγκατάθεσης από την αναθέτουσα αρχή (άρθρο 9.1) καθώς ότι δύναται να αναθέτει σε άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο την εκτέλεση οποιασδήποτε παραγγελίας με την προηγούμενη συγκατάθεση της αναθέτουσας αρχής (9.2) είναι μη νόμιμοι, ...6. Τέλος ο προβλεπόμενος στο άρθρο 31 του σχεδίου της συμφωνίας πλαισίου όρος, σύμφωνα με τον οποίο δύνανται να επέλθουν τροποποιήσεις στη συμφωνία πλαίσιο, δεν αποτελεί νόμιμο έρεισμα για την τροποποίηση ουσιωδών όρων της συμφωνίας ούτε δύναται να επιφέρει την αύξηση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου της συμφωνίας....Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, ο έλεγχος απέβη αρνητικός...Κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης-πλαισίου μεταξύ αφενός της .... και αφετέρου της εταιρεία «....» 

Δεν ανακληθηκε με την ΕΣ/ΤΜ.6/1345/2017, η οποιά κρίθηκε μη αναθεωρητέα με την ΕΣ/ΤΜ.ΜΕΙΖ/ΕΠΤΑΜ/1874/2018