ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/157/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η πράξη 157/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου στα Τμήματα 16 και 17 της προμήθειας «Αγορά μηχανών πυρόσβεσης και άλλων οχημάτων...». Η προμήθεια, που διενεργήθηκε από την Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε., αφορούσε λεωφορεία 30 και 50 θέσεων, με συνολική συμβατική αξία 3.278.100,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Η απόφαση περιγράφει τις διαδοχικές δικαστικές και διοικητικές προσφυγές που οδήγησαν τελικά στην ανάκληση των αρχικών αποφάσεων κατακύρωσης και στην επανάληψη της αξιολόγησης. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι οριστικοποιήθηκε η επιλογή των αναδόχων και δεν προέκυψαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία, συνεπώς δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/44/2025
Το ΣΤ΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου συνεδρίασε στις 6 Φεβρουαρίου 2025 για να ελέγξει τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων και των σχεδίων συμβάσεων για τα Τμήματα 9 και 14 της προμήθειας «Αγορά μηχανών πυρόσβεσης και άλλων οχημάτων απόκρισης για το Πυροσβεστικό Σώμα» και «Αγορά οχημάτων για την ΓΓΠΠ, περιφερειακά-τοπικά κέντρα πολιτικής προστασίας και εθελοντικούς οργανισμούς». Η συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη της προμήθειας ήταν 64.588.709,75 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Η διαδικασία έγινε από την Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε., η οποία είχε απορροφήσει το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. Η προμήθεια χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Το Κλιμάκιο αποφάνθηκε ότι δεν υφίστανται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διεξαχθείσα διαγωνιστική διαδικασία, ως προς τα Τμήματα 9 και 14, και συνεπώς δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων μεταξύ του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και των αναδόχων.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/206/2025
Η απόφαση αποτελεί Πράξη του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου (ΠΡΑΞΗ 206/2025), το οποίο συνήλθε στις 3 Ιουνίου 2025. Ελέγχθηκε η νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για την ανάθεση του Τμήματος 17 της προμήθειας «Αγορά μηχανών πυρόσβεσης και άλλων οχημάτων απόκρισης για το Πυροσβεστικό Σώμα» και «Αγορά οχημάτων για την ΓΓΠΠ, Περιφερειακά - Τοπικά Κέντρα Πολιτικής Προστασίας και Εθελοντικούς Οργανισμούς». Το έργο ανατέθηκε από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, με διενεργούσα αρχή το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ./Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε., με προϋπολογισμό 564.500,00 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. για το Τμήμα 17. Μετά από προσφυγές και ακυρώσεις, οριστικός ανάδοχος ανακηρύχθηκε ο οικονομικός φορέας «.. Ο.Ε.» με συμβατική αξία 445.000,00 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία και δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΑΔΗΣΥ/1301/2024
Ο προσφεύγων ασκεί προδικαστική προσφυγή ζητώντας την ακύρωση της απόφασης της διενεργούσας αρχής που έκανε δεκτή την προσφορά της παρεμβαίνουσας για το Τμήμα 9 της σύμβασης. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια μηχανών πυρόσβεσης και λοιπών μέσων για τις υπηρεσίες πυρόσβεσης, συμπεριλαμβανομένης της προμήθειας, συντήρησης και εκπαίδευσης. Ο προσφεύγων υποστηρίζει ότι η προσφορά της παρεμβαίνουσας δεν πληροί τις απαιτήσεις της διακήρυξης, ιδίως ως προς τις τεχνικές προδιαγραφές, την εμπειρία του κατασκευαστή και τα δικαιολογητικά συμμετοχής.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/200/2025
Η Πράξη 200/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης της προμήθειας είκοσι πέντε (25) Αμφιβίων Μονοκινητήριων Αεροσκαφών Πυρόσβεσης, προϋπολογισμού 154.858.600 ευρώ, από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας (με διενεργούσα Αρχή την Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε.). Η διαδικασία κατέληξε στην ανάδειξη του οικονομικού φορέα .. SL ως οριστικού αναδόχου. Το Κλιμάκιο αναβάλλει την οριστική του κρίση και διατάσσει τη συμπλήρωση του φακέλου, καθώς διαπίστωσε σοβαρές ελλείψεις. Συγκεκριμένα, ζητά αναλυτική, λεκτική αιτιολόγηση της βαθμολόγησης της τεχνικής προσφοράς του αναδόχου και αναλυτικές διευκρινίσεις επί της αξιολόγησης (από την επιτροπή διαγωνισμού) της πρόσφατης απόφασης ποινικού Δικαστηρίου της Ισπανίας, η οποία αφορά καταδίκη του αναδόχου για συνεργασία με σκοπό τον καθορισμό των τιμών δημόσιων συμβάσεων, καθώς και τη μετάφραση όλων των νέων εγγράφων.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/154/2025
Η Πράξη 154/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το Τμήμα 6 της προμήθειας με τίτλο «Προμήθεια ειδικών μέσων περιπολίας και απομάκρυνσης πολιτών». Η προμήθεια χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2021-2027 και αφορά 42 ειδικά λεωφορεία μεταφοράς προσωπικού, με συμβατική δαπάνη 15.044.400,00 ευρώ προ ΦΠΑ. Ο διαγωνισμός διεξήχθη από την Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε., η οποία αποτελεί καθολικό διάδοχο του Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. Ο οικονομικός φορέας «...» αναδείχθηκε προσωρινός και οριστικός ανάδοχος. Η προσφορά του άλλου οικονομικού φορέα απορρίφθηκε, κυρίως λόγω μη συμμόρφωσης με τεχνικές απαιτήσεις της διακήρυξης. Το Κλιμάκιο αποφάνθηκε ότι δεν υφίστανται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες, καθώς ο διαγωνισμός διεξήχθη νόμιμα και η προδικαστική προσφυγή του άλλου διαγωνιζόμενου απορρίφθηκε, με αποτέλεσμα να μην κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης.
ΝΣΚ/386/2014
Πρόστιμα – Δικαστικός συμβιβασμός – Υπολογισμός προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 6 του ν.δ. 356/1974 (ΚΕΔΕ), όπως ίσχυε μέχρι και την 31η-12-2013.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν είναι υπολογιστέες οι προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής του άρθρου 6 του ΚΕΔΕ, επί ποσού προερχομένου από επιβολή προστίμων του άρθρου 55 παρ.2 περ.γ’ υποπερ.γγ’ του ν. 4174/2013 (ΚΦΣ) που οριστικοποιήθηκε δυνάμει «δικαστικού συμβιβασμού», κατ’ άρθρο 66 παρ.4-6 του ΚΦΣ (ποσοστό 10% του οποίου επί των αρχικών νομίμων τίτλων για τις αυτές φορολογικές παραβάσεις, ήτοι αποφάσεων επιβολής προστίμων των άρθρων 5 παρ.10 του ν. 2523/1997 και 32-34 του π.δ.186/1992, είχε βεβαιωθεί «ταμειακά» αυτοδικαίως λόγω άσκησης προσφυγών). (ομοφ.)
ΑΕΠΠ/881/2019
Με την προδικαστική προσφυγή η προσφεύγουσα ζητά: α) την ακύρωση της απόφασης της αναθέτουσας αρχής που ακύρωσε την προσφορά της στον διαγωνισμό για την προμήθεια και εγκατάσταση δύο μηχανών βιομηχανικού τύπου (διπλωτικού και σιδερωτηρίου), και β) να συνεχιστεί η διαδικασία με την προσφεύγουσα ως μοναδικό συμμετέχοντα που υπέβαλε επαρκή και έγκυρα δικαιολογητικά. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά προμήθεια και εγκατάσταση δύο μηχανών βιομηχανικού τύπου με προϋπολογισμένη δαπάνη 177.419,35 € (χωρίς ΦΠΑ) και κριτήριο κατακύρωσης την πλέον συμφέρουσα προσφορά βάσει τιμής.
ΝΣΚ/251/2003
Μαθητικές εκδρομές -Τουριστικά λεωφορεία.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι μαθητικές εκδρομές της παρ.1(ζ) του άρθρου 1 του Ν 2446/96 πραγματοποιούνται με τα ειδικά τουριστικά λεωφορεία του νόμου αυτού – Ιδιωτικά σχολικά λεωφορεία ιδιοκτησίας ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων – Μπορούν να πραγματοποιούν και αυτά μαθητικές εκδρομές – Διάρκεια διδακτικού έτους – Σαββατοκύριακα και αργίες εμπίπτουν στην έννοια του διδακτικού έτους – Η διενέργεια των μαθητικών εκδρομών γίνεται με τις προϋποθέσεις του νόμου – Τα νομιμοποιητικά της μαθητικής εκδρομής έγγραφα πρέπει να επιδεικνύονται στα αρμόδια όργανα εφόσον το ζητήσουν.
ΑΕΠΠ/318/2020
Η προσφεύγουσα εταιρεία ασκεί προδικαστική προσφυγή ζητώντας: α) την ακύρωση της 43ης/3-12-2019 απόφασης της αναθέτουσας αρχής που ακύρωσε την προσφορά της και επαναπρόκηρυξε τον διαγωνισμό για την προμήθεια και εγκατάσταση δύο βιομηχανικών μηχανών (διπλωτικού και σιδερωτηρίου), και β) να συνεχιστεί η διαδικασία με αυτήν ως μοναδικό συμμετέχοντα. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια και εγκατάσταση δύο μηχανών βιομηχανικού τύπου (διπλωτικού και σιδερωτηρίου) για το νοσοκομείο, με προϋπολογιζόμενη αξία 177.419,35€ χωρίς ΦΠΑ. Η προσφεύγουσα καταφεύγει σε αυτή τη νόμιμη διαδικασία για να αμφισβητήσει τους λόγους απόρριψης της προσφοράς της και να εξασφαλίσει τη συνέχιση της διαδικασίας υπέρ της.
ΕΣ/Τμ4(ΚΠΕ)53/2014
ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ – ΑΓΟΡΕΣ:Mη νόμιμη η καταβολή ποσού 32.472,28 ευρώ και 6.558,85 ευρώ αντίστοιχα, στις εταιρείες «….» και «….», ως αμοιβή τους για την προμήθεια Ιατρικών Αερίων για την κάλυψη των αναγκών του Νοσοκομείου για το χρονικό διάστημα από 1.4.2013 έως 31.5.2013.Το νοσοκομείο μη νομίμως προέβη στην ανάθεση των ανωτέρω προμηθειών, καθ’ υπέρβαση του συμβατικού όρου περί δίμηνης παράτασης των ανωτέρω αρχικών συμβάσεων. Και τούτο διότι ο συγκεκριμένος συμβατικός όρος αφορούσε μόνο στο χρονικό διάστημα από 1.6.2012 έως 31.7.2012, ενώ ως προς τα λοιπά χρονικά διαστήματα, από 1.8.2012 έως και 31.3.2013, το Νοσοκομείο, κατ’ ουσίαν, προέβη σε διαδοχικές απευθείας αναθέσεις των επίμαχων προμηθειών, η συνολική αξία των οποίων υπερέβαινε κατά πολύ, σε ετήσια βάση, το όριο των 20.000 ευρώ και, συνεπώς, όφειλε, να προβεί στη διενέργεια ενός ενιαίου διαγωνισμού, κατόπιν τήρησης των διατυπώσεων του π.δ/τος 60/2007.