ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/213/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 213/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, με τίτλο «Στοιχειώδης συντήρηση Εθνικού και Επαρχιακού οδικού δικτύου αρμοδιότητας Υ.Τ.Ε.Μ.Ε.Θ.». Το έργο είχε προϋπολογιζόμενη δαπάνη 2.419.354,84 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και ανατέθηκε μέσω ανοικτού διαγωνισμού βάσει τιμής. Ως προσωρινός ανάδοχος αναδείχθηκε ο οικονομικός φορέας «..ΑΒΕΤΕ», ο οποίος προσέφερε μέση έκπτωση 18,92%. Το Κλιμάκιο, ολοκληρώνοντας τον έλεγχο, διαπίστωσε ότι δεν υπήρχαν νομικές πλημμέλειες που να κωλύουν την υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/261/2025
Η Πράξη 261/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Επισκευή αντλιοστασίων ύδρευσης - άρδευσης Δ.Ε. Καλλικράτειας» του Δήμου Νέας Προποντίδας. Ο προϋπολογισμός του έργου ανερχόταν σε 2.000.000,00 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.) και το συμβατικό τίμημα σε 1.660.000,00 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.). Το έργο δημοπρατήθηκε με ανοικτή διαδικασία, βάσει του ν. 4412/2016, με κριτήριο ανάθεσης τη χαμηλότερη τιμή. Ανάδοχος αναδείχθηκε η εταιρεία «... Α.Ε.» με μέση έκπτωση 17,00%. Το Κλιμάκιο, ολοκληρώνοντας τον έλεγχο, διαπίστωσε ότι δεν υπήρξαν νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία, οπότε δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/102/2025
Η Πράξη 102/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Εκβάθυνση Διαύλου και Λιμενολεκάνης στον Λιμένα της Στυλίδας», με δικαιούχο το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Το έργο, συνολικής προϋπολογιζόμενης δαπάνης 7.954.193,55 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Ο διαγωνισμός, ο οποίος διενεργήθηκε από τη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας της ΕΕΣΥΠ ΑΕ, είχε κριτήριο ανάθεσης τη χαμηλότερη τιμή. Ως προσωρινός ανάδοχος αναδείχθηκε η ένωση οικονομικών φορέων «... Α.Ε.» με συμβατικό τίμημα 6.840.606,47 ευρώ. Το Κλιμάκιο, ολοκληρώνοντας τον έλεγχο, διαπίστωσε ότι δεν υπήρχαν νομικές πλημμέλειες και αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/183/2025
Η Πράξη 183/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο του Δήμου Νέας Προποντίδας με τίτλο «Επισκευή αντλιοστασίων ύδρευσης - άρδευσης Δ.Ε. Μουδανιών». Το έργο, προϋπολογισμού 2.000.000,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), χρηματοδοτείται από ίδιους πόρους του Δήμου και είχε κριτήριο ανάθεσης τη χαμηλότερη τιμή. Το φυσικό αντικείμενο περιλαμβάνει επισκευές στον ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό αντλιοστασίων και γεωτρήσεων. Κατατέθηκαν δύο προσφορές. Η προσωρινή ανάδοχος αναδείχθηκε μια εταιρεία, η οποία προσέφερε μέση έκπτωση 14,00% και συμβατικό τίμημα 1.720.000,00 ευρώ. Κατά τον έλεγχο, το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι δεν υπήρξαν νομικές πλημμέλειες, με αποτέλεσμα να μην κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/7/2025
Η Πράξη 7/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης του έργου «Κατασκευή 2 Κτηριακών Συγκροτημάτων των 13 Διαμερισμάτων, στο Στρατόπεδο "ΚΑΤΕΧΑΚΗ" και 1 Κτηριακού Συγκροτήματος των 13 Διαμερισμάτων στο Α/Δ Μαριτσών, της ν. Ρόδου», από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Το έργο, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 6.000.000,00 ευρώ (με Φ.Π.Α.), ανατέθηκε στην εταιρεία «.. Α.Τ.Ε.» με συμβατικό τίμημα 4.302.014,82 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.) και μέση έκπτωση 11,34%. Το Κλιμάκιο, αφού εξέτασε τα στοιχεία του διαγωνισμού και διαπίστωσε ότι δεν ασκήθηκαν ένδικα μέσα και δεν υπήρχαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες, αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, με την επισήμανση ότι οι τροποποιήσεις της σύμβασης πρέπει να τηρούν τις διατάξεις του ν.4412/2016.
ΕΣ.ΤΜ.6/1374/2014
Προμήθεια υγρών καυσίμων:..ζητείται η ανάκληση της 20/2014 πράξης του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου:...Με δεδομένα τα ανωτέρω, ορθά κρίθηκε από το Κλιμάκιο ότι πάσχει αοριστίας η διακήρυξη στο μέτρο που δεν προσδιόριζε αν η προσφερόμενη από τους συμμετέχοντες στο διαγωνισμό έκπτωση αφορά στη μέση τιμή λιανικής πώλησης ή στη μέση τιμή χονδρικής πώλησης των καυσίμων. Περαιτέρω, ομοίως ορθά κρίθηκε ότι είναι αντιφατική και ως εκ τούτου μη επιδεχόμενη εφαρμογής τόσο η οικονομική προσφορά όσο και η 284/2013 κατακυρωτική απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής καθόσον αναφέρουν ότι το ποσοστό έκπτωσης υπολογίζεται και στη μέση τιμή λιανικής πώλησης και στη μέση τιμή χονδρικής πώλησης και συνεπώς καθίσταται αδύνατος ο προσδιορισμός της πρσφερόμενης τιμής. Δεδομένου, όμως, ότι ο αιτών Δήμος προσκομίζει: 1. Την από 30.1.2014 επιστολή της αναδόχου προς τον αιτούντα Δήμο, με αριθμ. πρωτ. 5173/30.1.2014 αυτού, στην οποία ρητά διευκρινίζεται ότι το ποσοστό έκπτωσης που προσέφερε στο διαγωνισμό αφορά στη νόμιμα διαμορφούμενη κάθε φορά μέση τιμή λιανικής πώλησης του είδους καυσίμου την ημέρα παράδοσης, 2. Πέντε (5) νέα σχέδια σύμβασης, στα οποία αναφέρεται ότι η έκπτωση 0,5% που προσέφερε η ανάδοχος αφορά στη μέση τιμή λιανικής πώλησης και λαμβανομένου περαιτέρω υπόψη ότι στον κρινόμενο διαγωνισμό δεν κατατέθηκαν άλλες προσφορές, ώστε να υπάρξει, πράγματι, αδυναμία, ενόψει της ασάφειας της διακήρυξης, στην εξεύρεση της χαμηλότερης τιμής κατόπιν σύγκρισης των τυχόν υποβαλλόμενων προσφορών, με ποσοστό έκπτωσης επί διαφορετικής βάσης (μέση τιμή χονδρικής ή λιανικής πώλησης), το Τμήμα κρίνει ότι πρέπει να γίνει δεκτή η αίτηση ανάκλησης. Κατ΄ακολουθίαν των ανωτέρω η αίτηση ανάκλησης πρέπει να γίνει δεκτή και να ανακληθεί η 20/2014 Πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου κατά το μέρος που με αυτή κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή των υποβληθέντων για έλεγχο σχεδίων συμβάσεων για την προμήθεια υγρών καυσίμων. Συνακόλουθα δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων σύμβασης, που προσκομίζονται ενώπιον του Τμήματος, μεταξύ της αναδόχου προμηθεύτριας και των: 1. Δήμου ..., 2. Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης και Αποχέτευσης ... (...), 3.Κέντρου Μέριμνας και Αλληλεγγύης Δήμου Κομοτηνής 4. Σχολικής Επιτροπής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δήμου ... και 5. Σχολικής Επιτροπής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του αυτού Δήμου.
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/236/2025
Η Πράξη 236/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο του Δήμου Νέας Προποντίδας, με τίτλο «Επισκευή δικτύου ύδρευσης Δ.Ε. Καλλικράτειας». Η προϋπολογιζόμενη δαπάνη ανέρχεται σε 1.800.000,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και η συμβατική δαπάνη σε 1.764.000,00 ευρώ. Ο διαγωνισμός διεξήχθη με ανοικτή διαδικασία, με κριτήριο ανάθεσης τη χαμηλότερη τιμή, και συνολική προθεσμία εκτέλεσης τους τριάντα έξι (36) μήνες. Κατατέθηκαν δύο ισότιμες προσφορές με έκπτωση 2%, και η προσωρινή ανάδοχος, η εταιρεία «…Α.Ε.», αναδείχθηκε μέσω κλήρωσης. Το Κλιμάκιο, ολοκληρώνοντας τον έλεγχο, διαπίστωσε ότι δεν υπήρξαν νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία και αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/239/2025
Η Πράξη 239/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Βελτίωση-Αναβάθμιση Πανεπιστημιακών Εστιών του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης». Το έργο, προϋπολογισμού 1.854.838,71 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), χρηματοδοτείται από το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων 2025. Ο διαγωνισμός διεξήχθη με ανοικτή δημοπρασία και κριτήριο ανάθεσης τη χαμηλότερη τιμή. Κατατέθηκαν έντεκα προσφορές. Μετά την εξέταση των αιτιολογήσεων ασυνήθιστα χαμηλών προσφορών, προσωρινός ανάδοχος αναδείχθηκε ο οικονομικός φορέας «… ΕΕ» με μέση έκπτωση 28,17%. Το Κλιμάκιο, κατά τον έλεγχο των στοιχείων, δεν διαπίστωσε νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία και ως εκ τούτου αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και του αναδόχου.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/217/2020
Αντιπλημμυρικά έργα και οριοθέτηση ποταμού ....Επιτροπής Διαγωνισμού, κατά του οποίου δεν υποβλήθηκαν ενστάσεις). Ακολούθως, η Επιτροπή προέβη στην αποσφράγιση και βαθμολόγηση των οικονομικών προσφορών, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 21.1.2 της διακήρυξης, και στη συνέχεια στη στάθμιση των βαθμολογιών των τεχνικών και οικονομικών προσφορών, κατά το σχετικό μαθηματικό τύπο που ορίζεται στο άρθρο 21.2 της διακήρυξης. Κατά την εν λόγω διαδικασία, πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά αναδείχθηκε εκείνη της εταιρείας «....», η οποία συγκέντρωσε τη μέγιστη σταθμισμένη βαθμολογία (91,26). Κατόπιν τούτου, η Επιτροπή Διαγωνισμού, με το ΙΙΙα/28.2.2020 Πρακτικό, εισηγήθηκε την ανάθεση εκπόνησης της μελέτης στην εταιρεία αυτή, η οποία προσέφερε μέση τεκμαρτή έκπτωση εκ ποσοστού 75,01%. Με την 384/23.3.2020 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής εγκρίθηκε το ως άνω Πρακτικό και το αποτέλεσμα του διαγωνισμού κατακυρώθηκε στην παραπάνω εταιρεία.Τέλος, όπως βεβαιώνεται στο 138801/3478/10.6.2020 έγγραφο του Προϊστάμενου της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας ..., δεν εκκρεμούν προσφυγές ή ένδικα βοηθήματα κατά του αποτελέσματος του διαγωνισμού.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το Κλιμάκιο δεν διαπιστώνει ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες που να κωλύουν την υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου σύμβασης, αντίγραφο του οποίου τηρείται ηλεκτρονικά στη Γραμματεία του Κλιμακίου.
ΑΕΠΠ/317/2018
Με την προδικαστική προσφυγή, ο προσφεύγων επιδιώκει: (1) την ακύρωση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, η οποία ενέκρινε την αποδοχή της προσφοράς της εταιρείας «…………», (2) την ακύρωση κάθε σχετικής πράξης ή παράλειψης της αναθέτουσας αρχής, (3) τον αποκλεισμό της εταιρείας από το επόμενο στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας και (4) την επιστροφή του κατατεθέντος παραβόλου. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την παροχή υπηρεσιών μίσθωσης μηχανημάτων για τον αποχιονισμό του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου της Π.Ε. Σερρών, με εκτιμώμενη αξία 633.000 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Ο προσφεύγων υποστηρίζει ότι η προσφορά της εταιρείας δεν πληρούσε τις τεχνικές προδιαγραφές, ιδίως ως προς την ιπποδύναμη του μηχανήματος UNIMOG και τον υποχρεωτικό εξοπλισμό, καθώς και ότι υπήρχαν ελλείψεις στον έλεγχο του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των μηχανημάτων.
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/235/2025
Η Πράξη 235/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης του Πανεπιστημίου Πατρών για το έργο «Κατασκευή Νέου κτιρίου Εστιατορίου – Μαγειρείου της Φοιτητικής Εστίας». Το έργο, εκτιμώμενης αξίας άνω των 6,4 εκατ. ευρώ, ανατέθηκε μέσω ανοικτού διαγωνισμού. Από τον έλεγχο διαπιστώθηκε ότι δεν υπάρχουν νομικές πλημμέλειες που να κωλύουν την υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο «... Α.Ε.», ο οποίος αναδείχθηκε δεύτερος μειοδότης μετά την απόρριψη της μη ομαλής προσφοράς του πρώτου. Παρασχέθηκαν, ωστόσο, επισημάνσεις για αναγκαίες διορθώσεις στο σχέδιο της σύμβασης, όπως η ορθή αναγραφή ορισμένων ποσών, η διόρθωση του ποσοστού απρόβλεπτων από 18% σε 9%, και ο σωστός υπολογισμός της ρήτρας πρόσθετης καταβολής (πριμ) σε ποσοστό 3% επί της συμβατικής αξίας.