ΕΔ/ΚΛ ΣΤ/119/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η απόφαση 119/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου συνεδρίασε στις 3.4.2025 για να ελέγξει τη νομιμότητα του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πόρου και του Δήμου Πόρου. Αντικείμενο της σύμβασης είναι η υλοποίηση της Πράξης «Αναβάθμιση και Εκσυγχρονισμός Τουριστικού Καταφυγίου Πόρου», συνολικής προϋπολογισθείσας δαπάνης 5.990.000,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Η σύμβαση κρίθηκε επιτρεπτή βάσει των άρθρων 100 του ν.3852/2010 και 25 του ν.2971/2001, καθώς εγκαθιδρύει πραγματική συνεργασία μεταξύ των δημόσιων φορέων για την από κοινού εκτέλεση της δημόσιας αποστολής τους. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι το σχέδιο σύμβασης φέρει το ελάχιστο αναγκαίο περιεχόμενο και δεν κωλύεται η υπογραφή του.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/51/2012
Υποχρέωση ή μη της Διοίκησης να διενεργήσει διαγωνισμό για την παραχώρηση αιτούμενης συμπίπτουσας χερσαίας και θαλάσσιας ζώνης όρμου για τη χωροθέτηση και λειτουργία διάφορου είδους τουριστικού λιμένα (επέκταση αγκυροβολίου – δημιουργία καταφυγίου).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Μόνο το γεγονός, ότι τμήμα χερσαίας και θαλάσσιας ζώνης όρμου έχει ζητηθεί ταυτόχρονα από το φορέα διαχείρισης υπάρχοντος στον αυτό όρμο αγκυροβολίου για επέκτασή του, από δε τρίτο ως τμήμα χερσαίας και θαλάσσιας ζώνης για δημιουργία άλλου είδους τουριστικού λιμένα (καταφυγίου) στον αυτό όρμο, δεν υποχρεώνει τη Διοίκηση, να προβεί στη διενέργεια διαγωνισμού για την παραχώρηση της συμπίπτουσας ζώνης. (ομοφ.)
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/90/2025
Η Πράξη 90/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης για το έργο «Ανάπλαση παραλιακού Μετώπου, Παραλίας Λίμνης, Δήμου Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας», προϋπολογισμού 2.350.000,00 ευρώ (με ΦΠΑ). Συμβαλλόμενοι φορείς είναι ο Οργανισμός Λιμένων Ν. Ευβοίας Α.Ε., ο Δήμος Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας και η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας (Φορέας Υλοποίησης και Χρηματοδότησης). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η σύναψη της σύμβασης αυτής είναι νομίμως επιτρεπτή, καθώς εγκαθιδρύει πράγματι συνεργασία μεταξύ δημόσιων φορέων για την από κοινού εκτέλεση της δημόσιας αποστολής τους, σύμφωνα με τον ν.3852/2010 και τον ν. 2971/2001. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου, υπό την προϋπόθεση ότι θα γίνουν συγκεκριμένες διορθώσεις και επισημάνσεις στο κείμενο, όπως η προσθήκη αναφοράς στον ν. 4727/2020 και η διόρθωση της φράσης «του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου» στο ορθό «του Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου».
Ε.2167/2021
Κοινοποίηση των διατάξεων των άρθρων 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 84, 108 και 119 του ν.4821/31.7.2021 (Α’ 134) «Εκσυγχρονισμός του Ελληνικού Κτηματολογίου, νέες ψηφιακές υπηρεσίες και ενίσχυση της ψηφιακής διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις»ΑΔΑ:6ΛΟΧ46ΜΠ3Ζ-77Ρ
ΝΣΚ/38/2008
Οργανισμοί Λιμένα. Όροι, προϋποθέσεις και έκταση του δικαιώματος χρήσεως και εκμεταλλεύσεως ζώνης λιμένα. Καταφύγιο τουριστικών σκαφών. Όροι, προϋποθέσεις και αρμοδιότητα για τη δημιουργία του.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η γνωμοδότηση ερευνά και αποφαίνεται, υπό το διδόμενο στη συγκεκριμένη περίπτωση πραγματικό και το πλέγμα των διατάξεων των νόμων 2160/1993, 2932/2001 και 2971/2001 επί των ζητημάτων: α) της εκτάσεως του δικαιώματος του Οργανισμού Λιμένα Ηγουμενίτσας ΑΕ προς χρήση και εκμετάλλευση ζώνης λιμένα και β) των όρων, των προϋποθέσεων και της αρμοδιότητας για τη δημιουργία και λειτουργία καταφυγίου τουριστικών σκαφών.
ΝΣΚ/398/2003
Τουρισμός. Ξενοδοχεία. Ξενοδοχειακή σύμβαση Allotment. Νόμιμο ενέχυρο στα εισκομισθέντα στο ξενοδοχείο πράγματα σε περίπτωση μη εξόφλησης του ξενοδόχου από τον τουριστικό πράκτορα/ τουριστικό οργανισμό κλπ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Πελάτης του ξενοδόχου, σε περίπτωση κατάρτισης ξενοδοχειακής σύμβασης με την οποία συμφωνείται, μεταξύ ξενοδόχου και τουριστικού πρακτορείου, ταξιδιωτικού οργανισμού ή και ομάδας ακόμη πελατών, η διάθεση από τον πρώτο, για ορισμένη περίοδο, ορισμένου αριθμού κλινών – κατ’ ανώτατο και κατώτατο όριο – καθορισμένου, προς χρήση από εναλλασσόμενους πελάτες του δεύτερου (allotment), με ή χωρίς πρωινό ή ημιδιατροφή ή πλήρη διατροφή, αντί ορισμένου, κατά διανυκτέρευση και κλίνη, χρηματικού ποσού, είναι ο τουριστικός πράκτορας/ τουριστικός οργανισμός/ διοργανωτής ταξιδιών με τον οποίο κατάρτισε τη σύμβαση και όχι τα άτομα που διαμένουν στο τουριστικό κατάλυμα (ξενοδοχείο) κατόπιν εντολής του τουριστικού πράκτορα/ τουριστικού οργανισμού και, συνεπώς, ο ξενοδόχος δεν έχει νόμιμο ενέχυρο στα εισκομισθέντα στο ξενοδοχείο πράγματα (αποσκευές) των ατόμων που διαμένουν στο ξενοδοχείο κατ’ εντολή τουριστικού πράκτορα/ τουριστικού οργανισμού κλπ (με σύμβαση allotment), λόγω οφειλών αυτού (τουριστικού πράκτορα/ τουριστικού οργανισμού) προς τον ξενοδόχο από τη διαμονή των ατόμων αυτών.
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/206/2025
Η Πράξη 206/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Μυκόνου και της Αναπτυξιακής Προοπτικής Μον. ΑΕ (Αναπτυξιακός Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης). Το αντικείμενο της σύμβασης είναι η υλοποίηση του έργου «Αποκατάσταση ζημιών που προκλήθηκαν από την θεομηνία της 31ης Μαρτίου 2025 και βελτίωση της ανθεκτικότητας του Δημοτικού Οδικού Δικτύου», προϋπολογισμού 6.000.000,00 ευρώ. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι η σύμβαση εγκαθιδρύει έγκυρη συνεργασία φορέων και δεν εμπίπτει στις διατάξεις του ν.4412/2016, ενώ πληροί το ελάχιστο νόμιμο περιεχόμενο. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της προγραμματικής σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛ.Ε/279/2017
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ:Να ελέγξει τη νομιμότητα της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και του Δήμου … για την εκτέλεση του έργου «Λειτουργική και ενεργειακή αναβάθμιση χώρων αναψυχής, παιδικών χαρών και χώρων πρασίνου Δήμου …»(....)Με τα δεδομένα αυτά, και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙ της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η ελεγχόμενη προγραμματική σύμβαση εγκαθιδρύει πραγματική συνεργασία μεταξύ των συμβαλλομένων φορέων, με σκοπό την, διά της συνενώσεως των μέσων που διαθέτει ο καθένας από αυτούς, από κοινού εκτέλεση της δημόσιας αποστολής τους.Δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και του Δήμου … για την υλοποίηση του έργου «Λειτουργική και ενεργειακή αναβάθμιση χώρων αναψυχής, παιδικών χαρών και χώρων πρασίνου Δήμου …».
ΕλΣυν.Κλ.Ε/150/2017
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ:Με τα δεδομένα αυτά, πρέπει να γίνει δεκτό ότι είναι επιτρεπτή, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 100 του ν. 3852/2010, η σύναψη προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας … και του κρατικού ν.π.ι.δ. «…» με το ως άνω περιεχόμενο, η σύμβαση αυτή εγκαθιδρύει πράγματι συνεργασία μεταξύ δημοσίων φορέων με σκοπό, διά της συνένωσης των μέσων που διαθέτει ο καθένας από αυτούς, την από κοινού εκτέλεση της δημόσιας αποστολής τους, και ως τέτοια δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του ν. 4412/2016, το δε υποβληθέν για έλεγχο οικείο σχέδιο σύμβασης έχει το ελάχιστο κατά νόμο περιεχόμενο, και, ως εκ τούτου, δεν συντρέχει νόμιμος λόγος που να κωλύει την υπογραφή του.
ΕλΣυν.Κλ.Ε/134/2017
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ:Υπό τα ανωτέρω δεδομένα, πρέπει να γίνει δεκτό ότι είναι επιτρεπτή, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 100 του ν. 3852/2010, η σύναψη προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας … και του Δήμου ... με το ως άνω περιεχόμενο, καθώς η σύμβαση αυτή εγκαθιδρύει πράγματι συνεργασία μεταξύ δημοσίων φορέων με σκοπό, δια της συνένωσης των μέσων που διαθέτει ο καθένας από αυτούς, την από κοινού εκτέλεση της δημόσιας αποστολής τους, και ως τέτοια δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του ν. 4412/2016, το δε υποβληθέν για έλεγχο οικείο σχέδιο σύμβασης έχει το ελάχιστο κατά νόμο περιεχόμενο, και, ως εκ τούτου, δεν συντρέχει νόμιμος λόγος που να κωλύει την υπογραφή του.
ΕλΣυν.Κλ.Ε/137/2017
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ-έλεγχος νομιμότητας:Με τα δεδομένα αυτά, πρέπει να γίνει δεκτό ότι είναι επιτρεπτή, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 100 του ν. 3852/2010, η σύναψη προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας … και του Δήμου ... με το ως άνω περιεχόμενο, η σύμβαση αυτή εγκαθιδρύει πράγματι συνεργασία μεταξύ δημοσίων φορέων με σκοπό, διά της συνένωσης των μέσων που διαθέτει ο καθένας από αυτούς, την από κοινού εκτέλεση της δημόσιας αποστολής τους, και ως τέτοια δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του ν. 4412/2016, το δε υποβληθέν για έλεγχο οικείο σχέδιο σύμβασης έχει το ελάχιστο κατά νόμο περιεχόμενο, και, ως εκ τούτου, δεν συντρέχει νόμιμος λόγος που να κωλύει την υπογραφή του.